12.9.2019 Liikenne Sähköpotkulautafirma yllättää – tarjoaa liikennekurssin kuskeille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalainen sähköpotkulautayritys tarjoaa kuluttajille ilmaisen liikennekurssin, jonka suorittamalla saa jopa ilmaisia kilometrejä sähköpotkulaudalla. Sähköpotkulauta on ollut kritisoinnin kohteena niiden aiheuttamien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien vuoksi. Ruotsalainen sähköpotkulautojen tarjoaja Voi panostaa mielipiteitä jakavien kulkineiden turvallisuuteen ajokoulun ja paikallisten nopeusrajoitusten kautta.Voin kehittämä digitaalinen liikennekoulu sisältää testin, jonka kautta voi kokeilla osaamistasoaan sähköpotkulautailuun liittyvissä liikennesäännöissä. Liikennekoulun opetuksesta vastaa fiktiivinen Voila, joka palkitsee testin suorittamisesta Voi-krediiteillä, jota voi käyttää sähköpotkulaudan ajamisen maksuvälineenä.– Skuuttien suosion kasvaessa haluamme yrityksenä ottaa vastuuta sähköpotkulautojen turvallisesta käytöstä ja muistuttaa ajajia liikennesäännöistä. Sähköpotkulaudat ovat oikein käytettyinä aivan yhtä turvallisia kuin muutkin liikennevälineet niin ajajille kuin muille liikenteessä liikkuville, Voin markkinointipäällikkö Mathias Soini sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli miljoona matkaa Suomessa, nopeutta rajoitetaan alueittainVoi aloitti toimintansa Suomessa ensin Helsingissä maaliskuussa ja sittemmin myös Turussa ja Tampereella. Miljoona ajoa Suomessa yritys saavutti loppukesästä.– Valtaosa ajoista sujuu mainiosti, vaikka viime aikoina on ollut paljon puhetta sähköpotkulautoihin liittyvistä onnettomuuksista. Ne tulisi kuitenkin suhteuttaa käyttömääriin ja verrata lukuja muihin liikennemuotoihin. Esimerkiksi Ruotsissa tekemämme laskelman mukaan Voi-sähköpotkulaudan käyttäjien onnettomuussuhde on 0,0065 %. Tämäkin on kuitenkin liikaa, ja teemme aktiivisesti töitä luvun kääntämiseksi laskuun, Soini kertoo.Voi toimii yhteistyössä kaupunkien kanssa kehittääkseen sähköpotkulautojen käyttöä turvallisempaan suuntaan. Yritys aikoo esimerkiksi ottaa käyttöön automaattiset nopeusrajoittimet, jotka kytkeytyvät päälle jalankulkijoiden suosimilla alueilla.Helsingin Sanomien haastattelussa Voin viestintäjohtaja Kristina Nilsson kertoi toivovansa automaattisten nopeusrajoittimien käyttöön ottoa Helsingin Salomonkadulla, Narinkkatorilla, Keskuskadulla, Aleksanterinkadulla ja Esplanadin puistossa jo syyskuun lopussa. Nopeusraja tulisi olemaan 6 km/h.– Voilla on käytössä jo nyt selkeät käyttöohjeet, jotka ajajan tulee hyväksyä ennen ajoa, kuten täysi-ikäisyys. Muistutamme myös sovelluksen kautta, että jalkakäytävillä ei saa ajaa tai myöskään päihtyneenä. Lisäksi kehotamme esimerkiksi kypärän käyttöön. Soini toteaa ja lisää:– Tarvittaessa meillä on myös mahdollisuus sulkea sellainen käyttäjä pois sovelluksestamme, joka toistuvasti rikkoo sääntöjä.Lähteet: OSG Viestintä Oy, Helsingin Sanomat Kuvat: Antti Hentinen Lue myös: Sähköpotkulauta – huvia ja harmitusta Liikenneturva: sähköpotkulaudat vaikeuttavat liikenteen ennakointia Koeajo: sähköpotkulauta E-One Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti