12.9.2019 Liikenne Sähköpotkulautafirma yllättää – tarjoaa liikennekurssin kuskeille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalainen sähköpotkulautayritys tarjoaa kuluttajille ilmaisen liikennekurssin, jonka suorittamalla saa jopa ilmaisia kilometrejä sähköpotkulaudalla. Sähköpotkulauta on ollut kritisoinnin kohteena niiden aiheuttamien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien vuoksi. Ruotsalainen sähköpotkulautojen tarjoaja Voi panostaa mielipiteitä jakavien kulkineiden turvallisuuteen ajokoulun ja paikallisten nopeusrajoitusten kautta.Voin kehittämä digitaalinen liikennekoulu sisältää testin, jonka kautta voi kokeilla osaamistasoaan sähköpotkulautailuun liittyvissä liikennesäännöissä. Liikennekoulun opetuksesta vastaa fiktiivinen Voila, joka palkitsee testin suorittamisesta Voi-krediiteillä, jota voi käyttää sähköpotkulaudan ajamisen maksuvälineenä.– Skuuttien suosion kasvaessa haluamme yrityksenä ottaa vastuuta sähköpotkulautojen turvallisesta käytöstä ja muistuttaa ajajia liikennesäännöistä. Sähköpotkulaudat ovat oikein käytettyinä aivan yhtä turvallisia kuin muutkin liikennevälineet niin ajajille kuin muille liikenteessä liikkuville, Voin markkinointipäällikkö Mathias Soini sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli miljoona matkaa Suomessa, nopeutta rajoitetaan alueittainVoi aloitti toimintansa Suomessa ensin Helsingissä maaliskuussa ja sittemmin myös Turussa ja Tampereella. Miljoona ajoa Suomessa yritys saavutti loppukesästä.– Valtaosa ajoista sujuu mainiosti, vaikka viime aikoina on ollut paljon puhetta sähköpotkulautoihin liittyvistä onnettomuuksista. Ne tulisi kuitenkin suhteuttaa käyttömääriin ja verrata lukuja muihin liikennemuotoihin. Esimerkiksi Ruotsissa tekemämme laskelman mukaan Voi-sähköpotkulaudan käyttäjien onnettomuussuhde on 0,0065 %. Tämäkin on kuitenkin liikaa, ja teemme aktiivisesti töitä luvun kääntämiseksi laskuun, Soini kertoo.Voi toimii yhteistyössä kaupunkien kanssa kehittääkseen sähköpotkulautojen käyttöä turvallisempaan suuntaan. Yritys aikoo esimerkiksi ottaa käyttöön automaattiset nopeusrajoittimet, jotka kytkeytyvät päälle jalankulkijoiden suosimilla alueilla.Helsingin Sanomien haastattelussa Voin viestintäjohtaja Kristina Nilsson kertoi toivovansa automaattisten nopeusrajoittimien käyttöön ottoa Helsingin Salomonkadulla, Narinkkatorilla, Keskuskadulla, Aleksanterinkadulla ja Esplanadin puistossa jo syyskuun lopussa. Nopeusraja tulisi olemaan 6 km/h.– Voilla on käytössä jo nyt selkeät käyttöohjeet, jotka ajajan tulee hyväksyä ennen ajoa, kuten täysi-ikäisyys. Muistutamme myös sovelluksen kautta, että jalkakäytävillä ei saa ajaa tai myöskään päihtyneenä. Lisäksi kehotamme esimerkiksi kypärän käyttöön. Soini toteaa ja lisää:– Tarvittaessa meillä on myös mahdollisuus sulkea sellainen käyttäjä pois sovelluksestamme, joka toistuvasti rikkoo sääntöjä.Lähteet: OSG Viestintä Oy, Helsingin Sanomat Kuvat: Antti Hentinen Lue myös: Sähköpotkulauta – huvia ja harmitusta Liikenneturva: sähköpotkulaudat vaikeuttavat liikenteen ennakointia Koeajo: sähköpotkulauta E-One Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous