12.9.2019 Liikenne Sähköpotkulautafirma yllättää – tarjoaa liikennekurssin kuskeille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalainen sähköpotkulautayritys tarjoaa kuluttajille ilmaisen liikennekurssin, jonka suorittamalla saa jopa ilmaisia kilometrejä sähköpotkulaudalla. Sähköpotkulauta on ollut kritisoinnin kohteena niiden aiheuttamien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien vuoksi. Ruotsalainen sähköpotkulautojen tarjoaja Voi panostaa mielipiteitä jakavien kulkineiden turvallisuuteen ajokoulun ja paikallisten nopeusrajoitusten kautta.Voin kehittämä digitaalinen liikennekoulu sisältää testin, jonka kautta voi kokeilla osaamistasoaan sähköpotkulautailuun liittyvissä liikennesäännöissä. Liikennekoulun opetuksesta vastaa fiktiivinen Voila, joka palkitsee testin suorittamisesta Voi-krediiteillä, jota voi käyttää sähköpotkulaudan ajamisen maksuvälineenä.– Skuuttien suosion kasvaessa haluamme yrityksenä ottaa vastuuta sähköpotkulautojen turvallisesta käytöstä ja muistuttaa ajajia liikennesäännöistä. Sähköpotkulaudat ovat oikein käytettyinä aivan yhtä turvallisia kuin muutkin liikennevälineet niin ajajille kuin muille liikenteessä liikkuville, Voin markkinointipäällikkö Mathias Soini sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli miljoona matkaa Suomessa, nopeutta rajoitetaan alueittainVoi aloitti toimintansa Suomessa ensin Helsingissä maaliskuussa ja sittemmin myös Turussa ja Tampereella. Miljoona ajoa Suomessa yritys saavutti loppukesästä.– Valtaosa ajoista sujuu mainiosti, vaikka viime aikoina on ollut paljon puhetta sähköpotkulautoihin liittyvistä onnettomuuksista. Ne tulisi kuitenkin suhteuttaa käyttömääriin ja verrata lukuja muihin liikennemuotoihin. Esimerkiksi Ruotsissa tekemämme laskelman mukaan Voi-sähköpotkulaudan käyttäjien onnettomuussuhde on 0,0065 %. Tämäkin on kuitenkin liikaa, ja teemme aktiivisesti töitä luvun kääntämiseksi laskuun, Soini kertoo.Voi toimii yhteistyössä kaupunkien kanssa kehittääkseen sähköpotkulautojen käyttöä turvallisempaan suuntaan. Yritys aikoo esimerkiksi ottaa käyttöön automaattiset nopeusrajoittimet, jotka kytkeytyvät päälle jalankulkijoiden suosimilla alueilla.Helsingin Sanomien haastattelussa Voin viestintäjohtaja Kristina Nilsson kertoi toivovansa automaattisten nopeusrajoittimien käyttöön ottoa Helsingin Salomonkadulla, Narinkkatorilla, Keskuskadulla, Aleksanterinkadulla ja Esplanadin puistossa jo syyskuun lopussa. Nopeusraja tulisi olemaan 6 km/h.– Voilla on käytössä jo nyt selkeät käyttöohjeet, jotka ajajan tulee hyväksyä ennen ajoa, kuten täysi-ikäisyys. Muistutamme myös sovelluksen kautta, että jalkakäytävillä ei saa ajaa tai myöskään päihtyneenä. Lisäksi kehotamme esimerkiksi kypärän käyttöön. Soini toteaa ja lisää:– Tarvittaessa meillä on myös mahdollisuus sulkea sellainen käyttäjä pois sovelluksestamme, joka toistuvasti rikkoo sääntöjä.Lähteet: OSG Viestintä Oy, Helsingin Sanomat Kuvat: Antti Hentinen Lue myös: Sähköpotkulauta – huvia ja harmitusta Liikenneturva: sähköpotkulaudat vaikeuttavat liikenteen ennakointia Koeajo: sähköpotkulauta E-One Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?