8.12.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Hybe 9 – paljon hypetetty Hybe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibike Hybe 9 on kovaan käyttöön tehty täysjousitetty sähkömaasturi. Onko se sen hypetyksen arvoinen? Hyvää: Lisävarusteiden kiinnitettävyys, hinta-laatu -suhde, jousitus. Huonoa: Paino, käsiteltävyys vauhdissa. Haibiken Hybe -mallisto edustaa saksalaisvalmistajan niin sanottua huippumallistoa. Haibike Hybe 9 ja Hybe 11 ovat Haibiken malliston odotetuimpia uutuuksia.Kumpikin pyörä on niin sanottua malliston yläpäätä, Haibike Hybe 9 maksaa vajaa 8 000 euroa ja Haibike Hybe 11 muutaman tonnin enemmän, huimat 11 000 euroa.Vajaa 8 000 euroakin maastopyörästä on paljon, mutta vastaavasti, sillä hinnalla saa aika paljon pyörää – ja siksi Hybe onkin tietyllä tavalla ennakkohypetyksen arvoinen. Haibike Hybe 9:ssä komponentit ovat kohdallaan ja ne vastaavat pyörän hintaa.Hybe 9 on varustettu Boschin Performance CX -moottorilla, joka luo pyörälle odotuksia, se on tällä hetkellä ehdottomasti parhaimmistoa, mitä sähköpyörämaailmassa ajojärjestelmäpuolella on tarjolla. Hybe 9:ssä on tyydyttävä niin sanottuun vakiomoottoriin, kun Hybe 11 on varustettu kisakireällä Performance CX Race -moottorilla. Jos perus-Bosch on monien suosikkimoottori, Race-malli tarjoaakin sitten sellaista meno ja erittäin nopeaa reagointia kuskin käskyihin, että tällä hetkellä markkinoilta saa korskeampaa sähkömoottoria hakea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBoschilla mennäänKyllä Boschin peruskone näyttää parhaat puolensa Hybe 9:nkin kohdalla. Moottorin reagointi on erittäin tarkkaa ja tuntuma maastoajoon on koko ajan erinomainen. Kiox-näyttö kruunaa kokonaisuuden kaikkine ominaisuuksineen. Paksumpi talvihanskakädessä Boschin ohjain on hieman hankala käyttää.Haibike Hybe 9:n rungon muotoilu eroaa jonkun verran totutusta. Monien maastopyörien ongelmana on, että pyörän rungossa ei ole edes juomapullolle tilaa.Haibiken runko on muotoiltu niin, että alaputken ja yläputken väliin jää melko suuri tila. Alaputkessa on Habiken Modular Rail System, joka tarkoittaa sitä, että alaputkeen etukolmion sisäpuolelle voi kiinnittää Haibiken omalla kiinnitysjärjestelmällä esimerkiksi juomapullotelineen, lukon tai muuta tarpeellista, vaikka runkolaukun. Tällöin pidemmätkin reissut voivat onnistua ilman reppua.Haibike Hyben moottori on käännetty myös hieman pystyyn, jonka pitäisi taata moottorille parempi jäähdytys. Akku lähtee irti alakautta vetämällä, kun moottori ei ole sen tiellä. Hyben runkoon mahtuukin iso 750 wattitunnin akku, joten Hyben voi odottaa toimivan myös hyvin pitkällä toimintasäteellä. Kulutukseen toki vaikuttaa moni asia, kuten pyörän paino.Haibike painaa yli 26 kiloa. Kysymys kuuluu, että jos pyörän painoa olisi saatu hieman kevennettyä, olisiko se vieläkin parempi ja suorituskykyisempi?Käsiteltävyys vaatii kuskiltaSuorituskykyä Hybe 9:ltä ei kuitenkaan puutu. Itse asiassa Haibiken runkogeometrian vuoksi sen ajoasento on melko pysty. Iso akkukoko puoltaa tässäkin mielessä pitkien ja leppoisien trail-matkojen taittamista, samoin se, että Haibiken runkoon saa mukaan myös halutessaan hieman varustetta tai energiaa.Mutta siitä suorituskyvystä. Ylämäkeen kiivettäessä Haibike on edelleen hyvin helppo ja rento ajettava. Aivan jyrkässä mäessä etupää pyrkii hieman irti, joka tarkoittaa sitä, että kuljettajan täytyy siirtää painetta etupään suuntaan. Siitä huolimatta takapää ei menetä pitoaan. Mullet-rengastus, eli 29-tuumainen rengas edessä ja 27,5-tuumainen takana on myös hyvä ratkaisu etenemiskyvyn näkökulmasta. Silloin kun ajetaan syheröistä vauhdikasta mutkittelevaa pätkää, Hybe 9 ei ole ehkä ihan parhaimmillaan, ketterämpiäkin ja helpommin taittuvia ja kääntyviä pyöriä löytyy tästä hintaluokasta. Hybe 9 vaatii jonkun verran voimaa, se ei käänny aivan niin itsekseen kuin monet muut tämän hintaluokan pyörät.Hybe on tehty kuitenkin siihen, että sillä mennään lujaa myös alamäkeen. Pyörän jousitus kestää hyvin kovemman rynkytyksen ja jarrut kestävät myös hyvin kovempaa menoa. Hybe 9:n käsiteltävyyden näkökulmasta se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen alamäkiryskäjä, koska ketteryyttä ja valmiutta suunnan muutoksiin tarvitaan alamäkeenkin ajettaessa.Hybe 9 herättää kuitenkin paljon luottamusta vakaudellaan ja sillä, että se on varusteltavissa. Siksi se on enemmän trail-ajoon soveltuva, kuin täysverinen alamäkikone. Voi olla, että Hybe 11 on soveltuvampi aggressiivisempaan menoon. Mutta se onkin sitten useamman tonnin vaativampi juttu.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHaibike Hybe 9 SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance CX, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain Bosch Kiox 300 Akku Bosch, PowerTube, 750 Wh Vaihteisto Sram, SX Eagle, Sram Eagle PG1210, 11–50 -takapakka Kampisarja Haibike Components, The Crank +++, alumiini Ketju Sram, SX Eagle Runko Carbon Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka RockShox, ZEB Select RC, Air, 170 mm Takaiskunvaimennin RockShox, Deluxe Select Plus Ohjaustanko Haibike Components, TheBar ++, 780 mm Jarrut Shimano, SLX M7120, 203 mm levy edessä ja takana Istuin Fi'zi:k, Terra Aidon X5-160 Rengaskoko 29”/27,5” Renkaat Maxxis Minion DHR, Minion DHF Vanteet WTB, ST i30 TCS Massa 26 kg Takuu Runko 2 v, komponentit 2 v Hinta 7 699 € Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen