8.12.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Hybe 9 – paljon hypetetty Hybe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibike Hybe 9 on kovaan käyttöön tehty täysjousitetty sähkömaasturi. Onko se sen hypetyksen arvoinen? Hyvää: Lisävarusteiden kiinnitettävyys, hinta-laatu -suhde, jousitus. Huonoa: Paino, käsiteltävyys vauhdissa. Haibiken Hybe -mallisto edustaa saksalaisvalmistajan niin sanottua huippumallistoa. Haibike Hybe 9 ja Hybe 11 ovat Haibiken malliston odotetuimpia uutuuksia.Kumpikin pyörä on niin sanottua malliston yläpäätä, Haibike Hybe 9 maksaa vajaa 8 000 euroa ja Haibike Hybe 11 muutaman tonnin enemmän, huimat 11 000 euroa.Vajaa 8 000 euroakin maastopyörästä on paljon, mutta vastaavasti, sillä hinnalla saa aika paljon pyörää – ja siksi Hybe onkin tietyllä tavalla ennakkohypetyksen arvoinen. Haibike Hybe 9:ssä komponentit ovat kohdallaan ja ne vastaavat pyörän hintaa.Hybe 9 on varustettu Boschin Performance CX -moottorilla, joka luo pyörälle odotuksia, se on tällä hetkellä ehdottomasti parhaimmistoa, mitä sähköpyörämaailmassa ajojärjestelmäpuolella on tarjolla. Hybe 9:ssä on tyydyttävä niin sanottuun vakiomoottoriin, kun Hybe 11 on varustettu kisakireällä Performance CX Race -moottorilla. Jos perus-Bosch on monien suosikkimoottori, Race-malli tarjoaakin sitten sellaista meno ja erittäin nopeaa reagointia kuskin käskyihin, että tällä hetkellä markkinoilta saa korskeampaa sähkömoottoria hakea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBoschilla mennäänKyllä Boschin peruskone näyttää parhaat puolensa Hybe 9:nkin kohdalla. Moottorin reagointi on erittäin tarkkaa ja tuntuma maastoajoon on koko ajan erinomainen. Kiox-näyttö kruunaa kokonaisuuden kaikkine ominaisuuksineen. Paksumpi talvihanskakädessä Boschin ohjain on hieman hankala käyttää.Haibike Hybe 9:n rungon muotoilu eroaa jonkun verran totutusta. Monien maastopyörien ongelmana on, että pyörän rungossa ei ole edes juomapullolle tilaa.Haibiken runko on muotoiltu niin, että alaputken ja yläputken väliin jää melko suuri tila. Alaputkessa on Habiken Modular Rail System, joka tarkoittaa sitä, että alaputkeen etukolmion sisäpuolelle voi kiinnittää Haibiken omalla kiinnitysjärjestelmällä esimerkiksi juomapullotelineen, lukon tai muuta tarpeellista, vaikka runkolaukun. Tällöin pidemmätkin reissut voivat onnistua ilman reppua.Haibike Hyben moottori on käännetty myös hieman pystyyn, jonka pitäisi taata moottorille parempi jäähdytys. Akku lähtee irti alakautta vetämällä, kun moottori ei ole sen tiellä. Hyben runkoon mahtuukin iso 750 wattitunnin akku, joten Hyben voi odottaa toimivan myös hyvin pitkällä toimintasäteellä. Kulutukseen toki vaikuttaa moni asia, kuten pyörän paino.Haibike painaa yli 26 kiloa. Kysymys kuuluu, että jos pyörän painoa olisi saatu hieman kevennettyä, olisiko se vieläkin parempi ja suorituskykyisempi?Käsiteltävyys vaatii kuskiltaSuorituskykyä Hybe 9:ltä ei kuitenkaan puutu. Itse asiassa Haibiken runkogeometrian vuoksi sen ajoasento on melko pysty. Iso akkukoko puoltaa tässäkin mielessä pitkien ja leppoisien trail-matkojen taittamista, samoin se, että Haibiken runkoon saa mukaan myös halutessaan hieman varustetta tai energiaa.Mutta siitä suorituskyvystä. Ylämäkeen kiivettäessä Haibike on edelleen hyvin helppo ja rento ajettava. Aivan jyrkässä mäessä etupää pyrkii hieman irti, joka tarkoittaa sitä, että kuljettajan täytyy siirtää painetta etupään suuntaan. Siitä huolimatta takapää ei menetä pitoaan. Mullet-rengastus, eli 29-tuumainen rengas edessä ja 27,5-tuumainen takana on myös hyvä ratkaisu etenemiskyvyn näkökulmasta. Silloin kun ajetaan syheröistä vauhdikasta mutkittelevaa pätkää, Hybe 9 ei ole ehkä ihan parhaimmillaan, ketterämpiäkin ja helpommin taittuvia ja kääntyviä pyöriä löytyy tästä hintaluokasta. Hybe 9 vaatii jonkun verran voimaa, se ei käänny aivan niin itsekseen kuin monet muut tämän hintaluokan pyörät.Hybe on tehty kuitenkin siihen, että sillä mennään lujaa myös alamäkeen. Pyörän jousitus kestää hyvin kovemman rynkytyksen ja jarrut kestävät myös hyvin kovempaa menoa. Hybe 9:n käsiteltävyyden näkökulmasta se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen alamäkiryskäjä, koska ketteryyttä ja valmiutta suunnan muutoksiin tarvitaan alamäkeenkin ajettaessa.Hybe 9 herättää kuitenkin paljon luottamusta vakaudellaan ja sillä, että se on varusteltavissa. Siksi se on enemmän trail-ajoon soveltuva, kuin täysverinen alamäkikone. Voi olla, että Hybe 11 on soveltuvampi aggressiivisempaan menoon. Mutta se onkin sitten useamman tonnin vaativampi juttu.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHaibike Hybe 9 SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance CX, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain Bosch Kiox 300 Akku Bosch, PowerTube, 750 Wh Vaihteisto Sram, SX Eagle, Sram Eagle PG1210, 11–50 -takapakka Kampisarja Haibike Components, The Crank +++, alumiini Ketju Sram, SX Eagle Runko Carbon Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka RockShox, ZEB Select RC, Air, 170 mm Takaiskunvaimennin RockShox, Deluxe Select Plus Ohjaustanko Haibike Components, TheBar ++, 780 mm Jarrut Shimano, SLX M7120, 203 mm levy edessä ja takana Istuin Fi'zi:k, Terra Aidon X5-160 Rengaskoko 29”/27,5” Renkaat Maxxis Minion DHR, Minion DHF Vanteet WTB, ST i30 TCS Massa 26 kg Takuu Runko 2 v, komponentit 2 v Hinta 7 699 € Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”