16.5.2019 Ajoneuvot Sähkövika tyssää matkan – runsas varustelu laittaa autojen laturin koville Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieavustuksia tekevä ADAC: autojen sähköjärjestelmissä suunnitteluvirheitä. Auto jättäessä tien poskeen, on ongelman taustalla useimmiten akkuvika, paljastaa saksalaisen autoilujärjestö ADACin tuore tiepalveluraportti, joka perustuu liki neljään miljoonaan tieavustukseen vuonna 2018.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteena alimitoitettu akkuReilusti yli puolet (52,1 prosenttia) kaikista tielle pysäyttävistä vioista liittyy auton sähkölaitteisiin – akku mukaan luettuna.Akkuviat ovat yleinen riesa: akkuongelmien osuus tielle jäämisen teknisistä vioista on noussut uuteen ennätykseen, 42 prosenttiin.Vertailun vuoksi mainittakoon, että 20 vuotta sitten, vuonna 1998, akku- ja sähkövikojen osuus yhteensä oli ainoastaan 31,3 prosenttia.Taustalla suunnitteluvirheitäADAC:n mukaan akkuongelmat johtuvat autojen sähköjärjestelmien suunnitteluvirheistä. Runsas varustelu on lisännyt autojen sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun ja laturin koville.Akun tyhjeneminen voi johtua alihankintaosien laatupuutteista kustannussäästöjen kurimuksessa. Nykyautojen akut ja laturit ovat alimitoitettuja suureen sähkönkulutukseen verrattuna.Monissa nykyautoissa on virtasyöppö, sähkötoiminen PTC-lämmitysvastus matkustamon lämmitystä tehostamassa. Lyhyillä ajomatkoilla ja pakkasella akku ei ehdi latautua täyteen.Myös polttonestetoimisen lämmittimen käyttö auton esilämmitykseen on akkua voimakkaasti kuormittava seikka talvikäytössä.Joissakin malleissa mekaanisia toimintoja on muutettu sähkötoimisiksi, esimerkiksi pysäköintijarrun kytkentä ja vapautus. Sekin kuormittaa akkua. 20 miljoonan jäsenen ADAC ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Suomen Autoliiton jäsenjärjestö. ADAC on perustettu vuonna 1903. Jäseniä ADACilla on yli 20 miljoonaa. ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 64 vuotta. ADACilla on 1 800 omaa tiepalveluautoa, ja lisäksi 1 000 yhteistyökumppania, joilla 5 000 autoa. Vuonna 2018 oli neljä miljoonaa tiepalvelun avustustapausta. Apua annettiin siis joka kahdeksas sekunti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnustus toteutuiKuusi vuotta sitten ADAC ennusti, että nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start-stop-järjestelmä) lisää akkuvikojen määrää. Näin kävi.Akun heikon varaustilan kanssa ollaan entistä pahemmin lirissä: Esimerkiksi muodikas sähkötoiminen pysäköintijarru voi jumittaa tai ei kytkeydy lainkaan toimintaan, jos akun varaustila on heikko. Apuvirran antamista tai akun vaihtoa itse ei suositella nykyautoille.Autojen monimutkaisen sähköjärjestelmän suojaamiseksi apuvirran antaminen autosta toiseen voi olla kielletty tai ohjekirjassa ei ole lainkaan neuvoja apuvirran käyttöön. Siinä ei auta muu kuin kutsua hinausauto paikalle.Älä vaihda akkua itseUusimpien mallien akkuakaan ei voi enää vaihtaa itse. Auton sähköjärjestelmä voi mennä sekaisin ja laitteet voivat vaatia uudelleen koodauksia taitamattomasti tehdyn akunvaihdon tai väärän akkutyypin asennuksen jälkeen.Akun vaihto on parasta antaa alan ammattilaisen tehtäväksi. Nykyauton hieno tekniikka vaatii tiettyyn malliin tarkalleen oikeanlaisen akun.Nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka on pitänyt akkuvikojen määrän suurena, vaikka start-stop-järjestelmä edellyttää modernin AGM- tai EFB-suurtehoakun käyttöä.Jarrutusenergian talteenotolla varustetun Start-stop-järjestelmän yhteydessä on käytettävä AGM-käynnistysakkua. (Absorbent Glass Mat).EFB -akku (Enhanced Flooded Battery) sopii perustason Start-Stop-järjestelmään, jossa ei ole jarrutusenergian talteenottoa.Joidenkin autojen ohjekirjoissa (esimerkiksi Škoda) suositellaan akun vaihtoa uuteen viimeistään viiden vuoden välein. Se on hyvä neuvo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkun valvontajärjestelmä auttaaJotkut autonvalmistajat ovat kohdistaneet syytökset akkuongelmista autonkäyttäjän kontolle: Epäillään käyttövirhettä tai huolimatonta huoltoa ja selitetään, että valmistaja ei voi tehdä mitään akkuongelmien ehkäisemiseksi.Edellä mainittu väite ei pidä paikkaansa. BMW on siitä hyvä esimerkki. BMW:ssä on jo vuosien ajan ollut akun valvontajärjestelmä, joka kytkee tarvittaessa turhia virtaa kuluttavia laitteita tai toimintoja pois päältä akun suojelemiseksi. Tulokset näkyvät. BMW:ssä ja sen omistamassa Minissä on vähiten tielle jättäneitä akkuongelmia.Sen sijaan joissakin kaukoidän automerkeissä (esimerkiksi Honda, Hyundai ja Kia) akkuongelmat muodostavat suurimman osan auton tielle jättäneistä vioista. Yleisimmät ajon keskeyttäneet tekniset viat Saksassa vuonna 2018 Akku 42,0 prosenttia Moottori, moottorinohjaus 19,0 prosenttia Tunnistimet, anturit, diesel: polttonesteen ruiskutus bensiini: polttonesteen suihkutus, sytytysjärjestelmä Sekalaiset viat 14,3 prosenttia Korirakenne, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, moottori ja voimansiirto Muut sähkölaitteet 10,1 prosenttia Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohtimet Renkaat 7,0 prosenttia Polttoainejärjestelmä 4,0 prosenttia Jäähdytysjärjestelmä, ilmastointi, lämmityslaite 2,4 prosenttia Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori 1,2 prosenttia Akkuongelmien aiheuttamat tielle jäämiset 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti (vikaindeksi) (käyttöönottovuodet 2009, 2013 ja 2014 sekä niiden keskiarvo)MerkkiKäyttöönottovuosiVikaindeksi keskiarvo200920132014Mini2,82,11,42,1BMW5,21,61,02,6Audi12,42,12,15,5Mitsubishi7,88,84,77,1Porsche26,33,91,810,7Škoda18,59,15,811,1Smart16,18,110,011,4Citroën21,28,55,111,6VW20,29,16,712,0Mercedes-Benz23,96,95,312,0Peugeot19,912,35,512,6Opel19,813,18,813,9Renault22,210,512,114,9Dacia16,319,69,415,1Ford25,212,58,415,4Suzuki15,717,612,915,4Toyota21,914,310,315,5Nissan22,612,012,215,6Seat30,010,912,917,9Volvo34,212,07,718,0Mazda23,518,414,218,7Fiat16,522,721,920,4Kia20,623,817,320,6Hyundai23,424,514,420,8Honda31,626,823,127,2Täyssähköautojen osuuden ollessa vielä pieni, sähköautojen toimintavarmuudesta ei voi tehdä vielä tilastollisesti merkittäviä johtopäätöksiä. Viime vuonna ADAC antoi tiepalveluapua 400 sähköautolle.Teksti ja taulukko: Timo Turkula Lähde: ADAC Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: ADAC-tiepalvelutilasto Moottorissa: ADAC paljastaa mikä automalli hyytyy tien poskeen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen