29.1.2024 Uutinen Saitko aiheettoman ruuhkamaksun Ruotsista? – Toimi näin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: Älä hätiköi, ota yhteyttä Ruotsiin ja tee selvityspyyntö tai kiistä maksu. Autoilijat ovat saaneet Ruotsista virheellisiä ruuhkamaksuja maksettavikseen. Jos maksumääräys tuntuu väärältä tai virheelliseltä, on autoilijan syytä ottaa heti yhteys maksun lähettäjään ja tehdä selvityspyyntö tai kiistää maksu.Usein maksumääräyksissä on ohjeet, määräajat ja yhteystiedot valituksen tekemistä varten.Virheellisen ruuhkamaksun suhteen ei kannata hätiköidä. Autoliitto ohjeistaa, että EPASS24:n tammikuussa 2024 antamien ohjeiden mukaan laskua ei pidä kiireesti maksaa lisämaksujen pelossa, vaan ensimmäiseksi kannattaa tehdä maksun uudelleenkäsittelypyyntö tai soittaa EPASS24:n suomalaiseen palvelunumeroon 09 42 419 159.Perille saapuneessa laskussa olevan ohjeen mukaan laskun saanut auton omistaja on kuitenkin velvollinen maksamaan laskun annetun ajan puitteissa (30 vuorokaudessa), vaikka maksu olisi virheellinen tai aiheeton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitus 60 päivän kuluessaValitus pitää tehdä 60 päivän kuluessa ruuhkamaksun perimispäivästä. Skatteverk eli Ruotsin verovirasto tutkii tapauksen, vertaa auton rekisteritietoja saatavilla oleviin kuviin ja lähettää vastauksen asiakkaalle.Käsittelyaika on keskimäärin 4–6 viikkoa. Jos valitus hyväksytään, maksu palautetaan.– Jos on saanut virheellisen päätöksen ruuhka- tai infrastruktuurimaksusta, on ehdottoman tärkeää pyytää uudelleenkäsittelyä ja manuaalista tarkistusta, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen vinkkaa.Tukholman ja Göteborgin ruuhkamaksujen muutoshakemus löytyy täältä. Motalan, Sundsvallin ja Skuru-sillan infrastruktuurimaksujen muutoshakemus on täällä.Oikaisupyynnön saadusta virheellisestä ruuhkamaksusta voi lähettää myös postitse. Tiemaksut yleisisä monissa Euroopan maissa Monissa Euroopan maissa tiemaksuja peritään usein moottoriteillä, moottoriliikenneteillä ja pääteillä. Moottoritiet ovat pääsääntöisesti maksullisia kaikille ajoneuvoille. Tiemaksut maksetaan usein käteisellä tai luottokortilla. Joskus on käytössä elektroninen maksusysteemi, jota varten on ostettava lähetin. Tämä koskee usein yli 3,5 tonnin painoisia ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä. Alle 3,5 tn ajoneuvoille on muutamissa maissa, kuten Itävallassa ja Sveitsissä käytössä digitaalinen tiemaksutarra. Autoliiton nettisivuilla on yleispätevästi ja kattavasti ajantasaisia vinkkejä eri maiden tiemaksukäytännöistä. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija