28.6.2019 Liikenne Sakko 1 km/h ylinopeudesta vai ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden tieliikennelain säännös ylinopeussakkojen määräämisestä herättää kiivasta keskustelua jo vuosi ennen kuin laki edes on tulossa voimaan. Autoliitto moittii poliisin toimintaa asiassa. Uuden tieliikennelain mukaan poliisi voi sakottaa jo 1 km/h ylinopeudesta, vielä nyt poliisilla on käytössä puuttumiskynnys, jonka mukaan autoilijaa sakotetaan yli 7 km/h ylinopeuksista. Muutos kuulostaa rajulta ja liikenteen sujuvuuteen nähden vieraalta.Vuoden kuluttua kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki kuumentaa keskustelua jo nyt varsinkin sakotusrajoista ja puuttumiskynnyksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisi kiihdyttää keskusteluaPoliisi itse on aiheuttanut hämmennystä keskustelunavauksilla, jotka ovat omiaan lisäämään autoilijoiden epätietoisuutta. Viimeisin keskustelumyrsky syntyi, kun Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kommentoi tulevaa lakimuutosta Twitterissä.– Lakiesitys muuttui viime metreillä ja vain 100 euron virhemaksu jäi jäljelle 1–10 km/h ylinopeudesta, hän kommentoi asiaa Twitterissä.Keskustelun ryöpsähdettyä Pasterstein oikoi julkaisustaan tehtyjä tulkintoja mm. Ilta-Sanomien jutussa. Hän tarkensi, että sakottaminen on uuden lain mukaan mahdollista jo 1 km/h ylinopeudesta, mutta poliisin harkittavissa on, annetaanko sakko heti 1 km/h ylinopeuden kohdalla vai määritelläänkö joku puuttumiskynnys.Autoliitto kritisoi tuomiovallan siirtoaAutoliitto pitää uuteen tieliikennelakiin kirjattua ylinopeussakotuksen linjausta huonona.– Rangaistuksen määrän mittaaminen ei perinteisesti suomalaisessa oikeusjärjestelmässä kuulu toimeenpanovaltaa käyttävälle poliisille, vaan tuomiovaltaa käyttää tuomioistuin. On erikoista, että uudessa tieliikennelaissa edelleen tuomiovaltaa annetaan ylinopeusseuraamusten osalta poliisille, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee.– Rangaistusta määrättäessä pitää arvioida, mikä on kohtuullista, millaisia turvallisuusvaikutuksia sillä on, miten se vaikuttaa yleiseen lainkuuliaisuuteen jne. Kyse on paljon sakottamista laajemmasta asiasta, ja tämä arviointi kuuluu lainsäätäjälle ja tuomioistuimelle, ei poliisille.– Uuteen tieliikennelakiin olisi pitänyt kirjata huomautusmenettely pienistä ylinopeuksista nykyiseen tapaan, eikä jättää asiaa poliisin arvioitavaksi. Esityksestämme huolimatta näin ei kuitenkaan tehty, Nieminen toteaa. Eräiden poliisien julkisuudessa esillä ollut into ja halu käyttää tätä tuomiovaltaa osoittaa, ettei asia ole nyt kunnossa. Outoa keskustelussa on se, ettei poliisihallitus ole ottanut sen vastuulle kuuluvaa asiaa hoitaakseen, vaan on jättänyt sen yksittäisten virkamiesten julkisuudessa reposteltavaksi.Poliisilla tavoite alentaa puuttumiskynnystä?Ilta-Sanomien haastattelussa Pasterstein ennustaa, että puuttumiskynnystä tullaan laskemaan, mutta 1 km/h ylinopeuksista sakkoa ei jatkossakaan määrättäisi. Poliisihallituksen ohjetta asiasta ei vielä ole, mutta Pasterstein ennakoi puutumiskynnyksen asettuvan 4–6 km/h ylinopeuksiin.Moottori uutisoi hallitusesityksessä mainitusta 1 km/h sakotuksesta alun perin vuonna 2017. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta