28.6.2019 Liikenne Sakko 1 km/h ylinopeudesta vai ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden tieliikennelain säännös ylinopeussakkojen määräämisestä herättää kiivasta keskustelua jo vuosi ennen kuin laki edes on tulossa voimaan. Autoliitto moittii poliisin toimintaa asiassa. Uuden tieliikennelain mukaan poliisi voi sakottaa jo 1 km/h ylinopeudesta, vielä nyt poliisilla on käytössä puuttumiskynnys, jonka mukaan autoilijaa sakotetaan yli 7 km/h ylinopeuksista. Muutos kuulostaa rajulta ja liikenteen sujuvuuteen nähden vieraalta. Vuoden kuluttua kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki kuumentaa keskustelua jo nyt varsinkin sakotusrajoista ja puuttumiskynnyksestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poliisi kiihdyttää keskustelua Poliisi itse on aiheuttanut hämmennystä keskustelunavauksilla, jotka ovat omiaan lisäämään autoilijoiden epätietoisuutta. Viimeisin keskustelumyrsky syntyi, kun Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kommentoi tulevaa lakimuutosta Twitterissä. – Lakiesitys muuttui viime metreillä ja vain 100 euron virhemaksu jäi jäljelle 1–10 km/h ylinopeudesta, hän kommentoi asiaa Twitterissä. Keskustelun ryöpsähdettyä Pasterstein oikoi julkaisustaan tehtyjä tulkintoja mm. Ilta-Sanomien jutussa. Hän tarkensi, että sakottaminen on uuden lain mukaan mahdollista jo 1 km/h ylinopeudesta, mutta poliisin harkittavissa on, annetaanko sakko heti 1 km/h ylinopeuden kohdalla vai määritelläänkö joku puuttumiskynnys. Autoliitto kritisoi tuomiovallan siirtoa Autoliitto pitää uuteen tieliikennelakiin kirjattua ylinopeussakotuksen linjausta huonona. – Rangaistuksen määrän mittaaminen ei perinteisesti suomalaisessa oikeusjärjestelmässä kuulu toimeenpanovaltaa käyttävälle poliisille, vaan tuomiovaltaa käyttää tuomioistuin. On erikoista, että uudessa tieliikennelaissa edelleen tuomiovaltaa annetaan ylinopeusseuraamusten osalta poliisille, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee. – Rangaistusta määrättäessä pitää arvioida, mikä on kohtuullista, millaisia turvallisuusvaikutuksia sillä on, miten se vaikuttaa yleiseen lainkuuliaisuuteen jne. Kyse on paljon sakottamista laajemmasta asiasta, ja tämä arviointi kuuluu lainsäätäjälle ja tuomioistuimelle, ei poliisille. – Uuteen tieliikennelakiin olisi pitänyt kirjata huomautusmenettely pienistä ylinopeuksista nykyiseen tapaan, eikä jättää asiaa poliisin arvioitavaksi. Esityksestämme huolimatta näin ei kuitenkaan tehty, Nieminen toteaa. Eräiden poliisien julkisuudessa esillä ollut into ja halu käyttää tätä tuomiovaltaa osoittaa, ettei asia ole nyt kunnossa. Outoa keskustelussa on se, ettei poliisihallitus ole ottanut sen vastuulle kuuluvaa asiaa hoitaakseen, vaan on jättänyt sen yksittäisten virkamiesten julkisuudessa reposteltavaksi. Poliisilla tavoite alentaa puuttumiskynnystä? Ilta-Sanomien haastattelussa Pasterstein ennustaa, että puuttumiskynnystä tullaan laskemaan, mutta 1 km/h ylinopeuksista sakkoa ei jatkossakaan määrättäisi. Poliisihallituksen ohjetta asiasta ei vielä ole, mutta Pasterstein ennakoi puutumiskynnyksen asettuvan 4–6 km/h ylinopeuksiin. Moottori uutisoi hallitusesityksessä mainitusta 1 km/h sakotuksesta alun perin vuonna 2017. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle