25.5.2017 Ajoneuvot HoloLens vie scifistä todellisuuteen – Volkswagen tuotekehittää virtuaalisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen säästää aikaa ja kehityskustannuksia myös autonvalmistuksessa. Pari tusinaa näyttöä vilkkuu. Osa niistä näyttää grafiikkaa ja loput satoja ohjelmakoodirivejä. Huoneen keskellä on 1:4 suhteessa mallinnettu Volkswagen Golf. Kyseessä ei ole tieteiselokuvan kuvaukset, vaan tavallinen työpäivä autovalmistajan virtuaalisessa tuotekehityslaboratoriossa.Frank Osterman tutkii mallia ja tekee muutoksia renkaisiin, vaihtaa takavalot ja muokkaa sivupeilejä. Hän käyttää muutoksissa äänikomentoja ja eleohjausta, ja halutut muutokset tapahtuvat muutamassa sekunnissa. Sujuvasta suunnittelutyönkulusta on kiittäminen lisättyä todellisuutta. Volkswagenin hyödyntämä ohjelmisto ja tiimin saavuttamat tulokset voivat mullistaa autovalmistajan palveluksessa olevien tuotekehitysinsinöörien ja muotoilijoiden työtavat varsin pian.Virtuaalisuunnittelun mahdollisuuksia tutkiva Volkswagen ei ole yksin digiseikkalullaan. Muotoilumaailma etsii kuumeisesti vaihtoehtoisia tapoja tuotteiden sujuvammalle suunnittelulle, eikä autoteollisuus tee poikkeusta tässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasit päähän ja kädet heilumaanWolfsburgissa työskentelevällä Ostermannilla on päässään HoloLens-lasit eli lisätyn todellisuuden lasit. Microsoftin kehittämä mobiilijärjestelmä lisää virtuaalista sisältöä fyysiseen kohteeseen eleohjauksella ja äänikomennoilla. Ostermannin tarvitsee vain osoittaa Golfia sormellaan ja HoloLens muuttaa Golfin värin, vaihtaa pyörät ja muokkaa lokasuojat. Alun perin Golf oli R-Line-malli, mutta vähitellen muuttuu täysin uudeksi versioksi. Kenties esittelytilanteen yhteydessä syntynyt malli nähdään vielä tuotannossa saakka?Tietotekniikkainsinööri Frank Ostermann (52) on johtaa Wolfsburgissa virtuaalista tuotekehityslaboratoriota, yhtä kuudesta Volkswagen-konsernin laboratorioista. Virtuaalista kehitystyötä tehdään myös Berliinissä, Münchenissä ja San Franciscossa. Uusin lisäys valmistuu Barcelonaan.Laboratorioissa autovalmistajan omat asiantuntijat suunnittelevat digitaalista tulevaisuutta yhdessä tutkimuslaitosten ja teknologiakumppaneiden kanssa. Työn alla olevat aihepiirit aiheuttavat maalikolle päänvaivaa, mutta tuotekehityksen näkökulmasta tarvitaan uusia ratkaisuja big datan hyödyntämisessä. Lisäksi on pohdittava teollisuus 4.0:aa, esineiden internetiä, liitettävyys- ja liikkuvuuspalveluita ja virtuaalista todellisuutta vakavasti.– Olemme käyttäneet jo jonkin aikaa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta luodaksemme kolmiulotteisen kuvan autosta, Ostermann kertoo.Autovalmistajan mukaan virtuaalinen tuotekehityslaboratorio on merkittävä askel eteenpäin.– Muutamme teknologian tuotekehityksen työkaluksi. Tämä mahdollistaa sen, että insinöörit voivat muuttaa halutessaan varusteita ja jopa suunnitella uusia komponentteja virtuaalisesti ja työn tulokset ovat heti nähtävissä.Virtuaalisesta mallista konseptiksi– Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä tuotekehityksen kollegoiden kanssa ja olemme lähellä ensimmäistä uutta konseptiajoneuvoa ja muotoilututkielmia, Ostermann kertoo.Volkswagen ei ole konsernin ainoa merkki, jonka hyötyy virtuaalisesta kehitystyöstä.– Edistämme osaamisellamme teknistä tuotekehitystä ja tarjoamme räätälöityjä virtuaalisen suunnittelun ja järjestelmäsuunnittelun ratkaisuja kaikille konsernin brändeille, Ostermann muotoilee.Suurin syy lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen on sujuvuuden sijaan raha. Virtuaalinen työskentely säästää aikaa ja kehityskustannuksia perinteiseen työskentelytapaan verrattuna siinä määrin, että kiinnostus tuskin lopahtaa.Savimallit jäävät historiaanSuunnittelutyön ytimessä oleva HoloLens -järjestelmä ei ainoastaan näytä jokaista muotoilu- tai varustemuutosta mallissa, vaan se mahdollistaa myös useiden eri puolilla maailmaa sijaitsevien projektiryhmien yhteistyön samanaikaisesti.Kaikki näkevät koko ajan viimeisen version ja hidas uudelleenmuokkaus sekä perinteisten savimallien tekeminen voi pian jäädä historiaan.– Tiimit voivat suoraan seurata ja vertailla pienempiäkin muutoksia ja tämän jälkeen tehdä päätökset toteutuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että tavoitteet voidaan saavuttaa nopeammin, Ostermann selvittää.Tällä hetkellä HoloLens-järjestelmä on edelleen testivaiheessa. Jatkossa käyttäjät voivat nähdä koko Volkswagenin merkkiportfolion ja esimerkiksi esitellä kunkin mallin eri korivaihtoehdot: kehittäjät voivat muuttaa sedan-mallin virtuaalisesti SUV-malliksi, farmarimalliksi, avoautoksi tai coupé-malliksi.– Vain muutama vuosi sitten tämä oli science fictionia. Nyt on täysin selvää, että tämä on tapa, jolla kehitämme seuraavat mallimme.Lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen