25.5.2017 Ajoneuvot HoloLens vie scifistä todellisuuteen – Volkswagen tuotekehittää virtuaalisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen säästää aikaa ja kehityskustannuksia myös autonvalmistuksessa. Pari tusinaa näyttöä vilkkuu. Osa niistä näyttää grafiikkaa ja loput satoja ohjelmakoodirivejä. Huoneen keskellä on 1:4 suhteessa mallinnettu Volkswagen Golf. Kyseessä ei ole tieteiselokuvan kuvaukset, vaan tavallinen työpäivä autovalmistajan virtuaalisessa tuotekehityslaboratoriossa.Frank Osterman tutkii mallia ja tekee muutoksia renkaisiin, vaihtaa takavalot ja muokkaa sivupeilejä. Hän käyttää muutoksissa äänikomentoja ja eleohjausta, ja halutut muutokset tapahtuvat muutamassa sekunnissa. Sujuvasta suunnittelutyönkulusta on kiittäminen lisättyä todellisuutta. Volkswagenin hyödyntämä ohjelmisto ja tiimin saavuttamat tulokset voivat mullistaa autovalmistajan palveluksessa olevien tuotekehitysinsinöörien ja muotoilijoiden työtavat varsin pian.Virtuaalisuunnittelun mahdollisuuksia tutkiva Volkswagen ei ole yksin digiseikkalullaan. Muotoilumaailma etsii kuumeisesti vaihtoehtoisia tapoja tuotteiden sujuvammalle suunnittelulle, eikä autoteollisuus tee poikkeusta tässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasit päähän ja kädet heilumaanWolfsburgissa työskentelevällä Ostermannilla on päässään HoloLens-lasit eli lisätyn todellisuuden lasit. Microsoftin kehittämä mobiilijärjestelmä lisää virtuaalista sisältöä fyysiseen kohteeseen eleohjauksella ja äänikomennoilla. Ostermannin tarvitsee vain osoittaa Golfia sormellaan ja HoloLens muuttaa Golfin värin, vaihtaa pyörät ja muokkaa lokasuojat. Alun perin Golf oli R-Line-malli, mutta vähitellen muuttuu täysin uudeksi versioksi. Kenties esittelytilanteen yhteydessä syntynyt malli nähdään vielä tuotannossa saakka?Tietotekniikkainsinööri Frank Ostermann (52) on johtaa Wolfsburgissa virtuaalista tuotekehityslaboratoriota, yhtä kuudesta Volkswagen-konsernin laboratorioista. Virtuaalista kehitystyötä tehdään myös Berliinissä, Münchenissä ja San Franciscossa. Uusin lisäys valmistuu Barcelonaan.Laboratorioissa autovalmistajan omat asiantuntijat suunnittelevat digitaalista tulevaisuutta yhdessä tutkimuslaitosten ja teknologiakumppaneiden kanssa. Työn alla olevat aihepiirit aiheuttavat maalikolle päänvaivaa, mutta tuotekehityksen näkökulmasta tarvitaan uusia ratkaisuja big datan hyödyntämisessä. Lisäksi on pohdittava teollisuus 4.0:aa, esineiden internetiä, liitettävyys- ja liikkuvuuspalveluita ja virtuaalista todellisuutta vakavasti.– Olemme käyttäneet jo jonkin aikaa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta luodaksemme kolmiulotteisen kuvan autosta, Ostermann kertoo.Autovalmistajan mukaan virtuaalinen tuotekehityslaboratorio on merkittävä askel eteenpäin.– Muutamme teknologian tuotekehityksen työkaluksi. Tämä mahdollistaa sen, että insinöörit voivat muuttaa halutessaan varusteita ja jopa suunnitella uusia komponentteja virtuaalisesti ja työn tulokset ovat heti nähtävissä.Virtuaalisesta mallista konseptiksi– Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä tuotekehityksen kollegoiden kanssa ja olemme lähellä ensimmäistä uutta konseptiajoneuvoa ja muotoilututkielmia, Ostermann kertoo.Volkswagen ei ole konsernin ainoa merkki, jonka hyötyy virtuaalisesta kehitystyöstä.– Edistämme osaamisellamme teknistä tuotekehitystä ja tarjoamme räätälöityjä virtuaalisen suunnittelun ja järjestelmäsuunnittelun ratkaisuja kaikille konsernin brändeille, Ostermann muotoilee.Suurin syy lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen on sujuvuuden sijaan raha. Virtuaalinen työskentely säästää aikaa ja kehityskustannuksia perinteiseen työskentelytapaan verrattuna siinä määrin, että kiinnostus tuskin lopahtaa.Savimallit jäävät historiaanSuunnittelutyön ytimessä oleva HoloLens -järjestelmä ei ainoastaan näytä jokaista muotoilu- tai varustemuutosta mallissa, vaan se mahdollistaa myös useiden eri puolilla maailmaa sijaitsevien projektiryhmien yhteistyön samanaikaisesti.Kaikki näkevät koko ajan viimeisen version ja hidas uudelleenmuokkaus sekä perinteisten savimallien tekeminen voi pian jäädä historiaan.– Tiimit voivat suoraan seurata ja vertailla pienempiäkin muutoksia ja tämän jälkeen tehdä päätökset toteutuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että tavoitteet voidaan saavuttaa nopeammin, Ostermann selvittää.Tällä hetkellä HoloLens-järjestelmä on edelleen testivaiheessa. Jatkossa käyttäjät voivat nähdä koko Volkswagenin merkkiportfolion ja esimerkiksi esitellä kunkin mallin eri korivaihtoehdot: kehittäjät voivat muuttaa sedan-mallin virtuaalisesti SUV-malliksi, farmarimalliksi, avoautoksi tai coupé-malliksi.– Vain muutama vuosi sitten tämä oli science fictionia. Nyt on täysin selvää, että tämä on tapa, jolla kehitämme seuraavat mallimme.Lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle