2.7.2025

Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen

Kuva BMW

Pieni lisäongelma monsterimoottorin käyttöönotossa olisi ollut myös se, että jopa 7-sarjan edustusautomallissa tavaratila olisi täyttynyt moottorin jäähdyttimillä.

12-sylinteriset moottorit olivat varsin pitkään, aina 2000-luvulle asti vallan ja voiman symboleita edustusluokan autoissa. Ympäristötietoisuus muiden tekijöiden muassa on kuitenkin viime vuosina tehnyt 12-sylinterisistä moottoreista varsin uhanalaisia, kun yksi valmistaja toisensa jälkeen on joko luopunut niistä kokonaan tai vähintään asettanut niille sen kuuluisan parasta ennen -päiväyksen.

12-pyttyisten suorituskyky ja arvovalta pitää tietysti korvata uusilla ratkaisuilla, mutta onneksi korvattavana on sentään "vain" 12 sylinteriä. BMW:llä oli nelisenkymmentä vuotta sitten käsissään jotain vielä tuntuvasti suurempaa, niin suurta, ettei baijerilaisvalmistaja yksinkertaisesti uskaltanut tuoda sitä tuotantoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Goldfisch V16

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat