16.4.2025

Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää

Kuva Toyota, Tesla

Vaikka ajatus tuntuu nyt melko kaukaiselta, Toyotalla oli varsin merkittävä rooli nykyisin tuntemamme Teslan tuotannon aloituksessa. On mahdollista, että ilman Toyotaa Tesla ei olisi koskaan noussut nykyiseen asemaansa.

Tesla ja Toyota ovat molemmat maailman tunnetuimpia autonvalmistajia, joiden vuosittainen tuotantokapasiteetti lasketaan miljoonissa.

Mihin näennäiset yhtäläisyydet loppuvat, siitä alkavat eroavaisuudet. Tesla ja Toyota ovat hyvin erityyppisiä autonvalmistajia. Toinen on vannoutunut sähköautovalmistaja ja 2000-luvun lapsi, toinen taas moneen käyttövoimaan uskova perinteinen automerkki. Eroavaisuuksia voisi etsiä myös kulttuurista ja maineesta, onhan toisella merkeistä maine asiallisena japanilaisena, jonka autoja ostavat hyvin erilaiset autoilijat maailmanlaajuisesti, kun taas toinen on "rääväsuisesti" johdettu amerikkalainen, josta mielipiteet ovat aina vain jyrkemmin polarisoituneita.

Tätä taustaa vasten on erikoista, että Teslalla ja Toyotalla on 10 - 15 vuoden takaa merkittävän puoleista yhteistyötä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

RAV4 melkein kuin koekaniinina

Tesla Motorsin, nykyisen Tesla Incin ensimmäinen kokonaan oma malli on vieläkin tuotannossa oleva iso sedan Model S, joka esiteltiin kesällä 2013. Model S:ää pidetään laajasti sähköautojen edelläkävijänä, mutta kenties harvalle tulee mieleen, että myös Toyota RAV4 on historiassaan ollut melkoinen sähköautojen edelläkävijä.

Ensimmäisen sukupolven RAV4 EV nähtiin jo 1990-luvulla suosikkimaasturin ensimmäisessä sukupolvessa. Tuolloin edelläkävijyyttä oli erityisesti se, että toisin kuin monet muut valmistajat tuohon aikaan, Toyota tajusi sijoittaa painavan akuston esimerkiksi nokkapellin tai tavaratilan sijaan lattiaan.

Toisen sukupolven RAV4 EV luotiin kolmannen sukupolven RAV4:n pohjalle, ja tuohon aikaan Toyotalla oli aikaan nähden erityisen hyvät mahdollisuudet täyssähköauton tekemiseen, sillä se oli muuan Tesla Motorsin osaomistaja, ja se avusti Teslaa käyttöönottamaan ensimmäistä tehdastaan, GM:ltä ja Toyotalta vuonna 2010 vapautunutta niin sanottua NUMMI:a (New United Motor Manufacturing Inc).

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat