2.7.2020

Silja Serenade – 30-vuotias suuntaa kesällä Riikaan

Silja Serenade

Loppusyksystä 30 vuotta liikenteessä ollut Silja Serenade on käyttöhistoriansa aikana ajanut Helsingin ja Tukholman välin yhteen suuntaan arviolta noin 9 500 kertaa. Vaihtelu virkistää ja koronaparkin jälkeen suunnataankin Latvian Riikaan.

M/S Silja Serenade rakennettiin Turun telakalla. Wärtsilän konkurssin ja sitä seuranneiden rahoituskuvioiden jälkeen aluksen kylkeen hitsattiin lopulta MaSa Yardsin laatta. Serenade valmistui syksyllä 1990 ja 18. marraskuuta samana vuonna se lähti neitsytmatkalleen Helsingistä Tukholmaan.

Tätä tuttua reittiä Serenade on ajanut koko uransa lukuun ottamatta muutamaa erikoiskeikkaa sekä parin vuoden siirtoa Turku – Maarianhamina – Tukholma -osuudelle. Takaisin nykyiselle paikalleen käytännössä identtisen kaksosensa Silja Symphonyn pariksi Serenade palasi tammikuussa 1995, kun saaristopujottelussa ketterämpi Silja Europa siirtyi puolestaan liikennöimään Turusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järkevä laiva

Sisarensa tavoin Serenade on vaikuttavan kokoinen. 203 metriä pitkän ja 31,5 metriä leveän laivan piipun pää halkoo ilmaa noin 52 metrin korkeudella meren pinnasta. Vertailun vuoksi mäellä vastapuolella Eteläsataman allasta komeileva Uspenskin katedraali on 33 metrin korkuinen. Kölin pohjalta piipun huippuun matkaa on puolestaan 60 metriä eli suunnilleen saman verran kuin Helsingin tuomiokirkolla on korkeutta. Serenade ja Symphony hallitsivat maailman suurimman autolautan titteliä vuosina 1990 – 1993 ennen kuin Europa nappasi sen niiltä pienellä erolla.

Serenaden pohjaratkaisun voisi sanoa olevan järkevä. Perinteinen keula on jätetty hyvin lyhyeksi, jolloin laivan ylemmät kannet (englanniksi superstructure) kattavat lähes koko laivan pituuden. Aivan erityinen juttu Serenadessa ja Symphonyssa on kannen 7 reilut 140 metriä pitkä ja lasikattoon asti avara kävelykatu eli promenade.

Silja Serenade

Sisaraluksestaan Serenadea on kaukaa katsottuna käytännössä mahdotonta erottaa. Lähempänä aluksia erottavat tietenkin nimitekstitykset ja kotisatamat. Symphonysta puuttuvat niin ikään MaSa Yardsin laatta sekä keulan ikkunapesurin tanko. Symphony on lisäksi hiukan Serenadea kevyempi, sillä sen kannen rakenteet on valmistettu teräksen sijaan alumiinista. Serenade painaa noin 26,7 miljoonaa kilogrammaa. Matkustajille laivassa on tilaa kaikkiaan lähes 14 000 neliömetrin edestä.

Serenadessa on tilaa 2 852:lle matkustajalle. Sillä on siis tehty laskentatavasta riippuen jopa 28 miljoonaa merimatkaa. Lukumäärällisesti katsoen aluksella ovat matkustaneet kaikki Pohjoismaiden asukkaat. Autokannen puolella meren on ylittänyt Serenadella arviolta noin 4 miljoonaa henkilöautoa.

Kesällä Riikaan

Serenade jäi pois liikenteestä 19. maaliskuuta Helsingissä. Se on seissyt Eteläsatamassa siitä asti. Symphony jäi samaan aikaan vakireitin toiseen päähän, kotisatamaansa Tukholman Värtahamneniin.

Silja Line tiedotti aloittavansa Serenadella päivä Riiassa -risteilyt 26.6. alkaen ja jatkuen aina 15.8. asti. Matkustusrajoitukset sallivat matkustamisen Baltian maihin kuuluvaan Latviaan. Ruotsiin ei ole vielä asiaa, siksi myös Viking Line on suuntaamassa kesällä Tukholman sijaan Maarianhaminaan.

Silja Serenade

Kesäkuun 26. ei ollut Serenaden ensimmäinen käynti Riiassa. Yksittäisiä keikkoja Latvian pääkaupunkiin se on nimittäin tehnyt vuosina 1999 ja 2000.

Päivä Riiassa -risteilyn idea on täysin vastaava päivä Tukholmassa -risteilyn kanssa. Serenade lähtee Helsingistä kello 16, ajaa illan, yön ja aamun ollen perillä kello 10.30. Aikaa maissa on 6 tuntia, sillä takaisin lähdetään kello 16.30. Määränpäässä ehtii esimerkiksi tutustumaan vanhan kaupungin nähtävyyksiin, eläintarhaan, tekemään kiertoajelun tai vaikkapa pistäytymään autolla Jurmalan kuuluisille hiekkarannoille.

Lähteet: Fakta om fartyg, Silja Serenade -tietosivut, Tallink Silja Teksti ja kuvat: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat