25.12.2023 Ajoneuvot Sitä ajat mitä hengität – näin toimii autojen sisäilmansuodatus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevätpöly käy nenään, mutta ohjaamossa helpottaa. Miten uusimpien automallien sisäilmansuodatus toimii? Loimme katsauksen kolmeen esimerkkiin. Ilmanlaatu puhuttaa aina keväisin. Tiepöly talven hiekoituksen jäljiltä yhdistettynä kasvien siitepölyyn on yhdistelmä, joka on varsinkin allergikoille jokavuotinen harmi. Autojen päästöt vaikuttavat luonnollisesti ilmanlaatuun, vaikkakin uudemmissa autoissa pienhiukkaspäästöjen määrä on merkittävästi vähentynyt kiristyneiden päästönormien myötä.Autonvalmistajat ovatkin ottaneet asian vakavasti, ja myös sisäilman laatuun on kiinnitetty viime vuosina entistä enemmän huomiota. Valmistajien filosofiat ja painotukset eroavat näiden järjestelmien osalta toisistaan, mutta perusperiaate on sama: puhdas ja sitä kautta terveellisempi ilma auton sisällä.Polestar näyttää yksityiskohtaisesti algoritmiin perustuen ilman siitepölyjen sekä ilmansaasteiden määrän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsalaiset keskittyvät siitepölyynVolvosta eriytetty sähköautomerkki Polestar käyttää emomerkin malleista tuttua Clean Air -ilmanpuhdistusjärjestelmää. Se suodattaa ilman epäpuhtauksia sekä kaasumaisia saasteita ilmansuodattimen kautta. Ilman epäpuhtautta valvoo autoon sisäänrakennettu sensori, joka mittaa PM 2.5 -pienhiukkasten määrää. Kyseiset, ihmisen keuhkoille hyvin vahingolliset hiukkaset ovat halkaisijaltaan 2,5 mikrometriä tai pienempiä, eivätkä ole havaittavissa paljain silmin. Vertailun vuoksi: ihmisen hius on halkaisijaltaan keskimäärin 70 mikrometriä.Polestarin järjestelmän mielenkiintoisin – ja allergikoille kenties merkityksellisin – osa on kuitenkin tieto siitepölystä ympäröivässä ilmassa. Polestar hyödyntää algoritmia, joka mallintaa ulkoilman laatua ja siitepölyn määrää. Määriä lasketaan muun muassa siitepölyn tarkastusasemien datan, säätietojen sekä liikenteen määrän perusteella. Tämän jälkeen auton näytöllä näytetään PM 2.5 ja PM 10 -hiukkasten määrä numeroina sekä yleisimpien heinien, pensaiden ja puiden siitepölyjen määrä värikoodeilla.Virusten ja bakteerien estämisessä PM 2.5 -hiukkasia suodattava järjestelmä toimii myös kiitettävästi, koska iso osa bakteereista on suurempia kuin 2,5 mikrometriä.Škodan ratkaisu on mutkaton: järjestelmä aktivoidaan ilmastoinnin asetusten yhteydessä yhdellä painalluksella.Simply Clever – myös sisäilman laadussaŠkoda Octavian automaatti-ilmastoinnin kylkiäiseksi on saatavana Air Care -toiminto. Se hyödyntää aktiivihiilisuodatinta, joka suodattaa allergeeneja ja pienhiukkasia sisäilman puhdistamiseksi. Järjestelmä toimii porrastetusti: kun auto havaisee ulkoilmassa epäpuhtauksia, sisäilmankierto kytkeytyy päälle. Samalla järjestelmä alkaa suodattaa sisäilmaa F7-tyypin pienhiukkassuodattimen sekä aktiivihiilisuodattimen läpi puhdistaen ilmaa auton sisällä.Air Care -järjestelmään kuuluu myös lisäsaastetunnistin, joka haistelee kaasumaisia epäpuhtauksia, kuten rikki- ja typpioksideja. Kaasumaisia epäpuhtauksia havaittuaan järjestelmä siirtyy niin ikään sisäilmankierron tilaan, ja alkaa suodattaa sisäilmaa aktiivihiilisuodattimen läpi. Automatiikka hoitaa sisäilmankierron päälle- ja poiskytkennän. Air Care suodattaa myös ulkopuolelta tulevia hajuja.Mercedes-EQ:n keskinäytöstä voi seurata PM 2.5 -pienhiukkasten koostumusta ulko- ja sisäilmassa reaaliaikaisesti.Mersussa arvojen seurantaaMercedes-Benzin, tai tarkemmin Mercedes-EQ EQS:n, sisäilmansuodatin on osana Energizing Air Control Plus -pakettia. Pakettiin kuuluu HEPA- eli tehokas partikkelisuodatin, joka puhdistaa matkustamoon virtaavaa ilmaa. Järjestelmä kontrolloi automaattisesti myös sisäilmankiertoa ja allergioista kärsivien on huojentavaa tietää, että se toimii myös silloin, kun auton esi-ilmastointi on toiminnassa.Järjestelmä hyödyntää mekaanista verkkoa osana rakennetta, jossa PM 0.3–2.5 -kokoiset (0,3–2,5 mikrometriä) epäpuhtaudet filtteröidään pois matkustamon hengitysilmasta. Mercedeksen mukaan suodattimella saavutettu ilmanpuhtaus on verrattavissa leikkaussalien tasoon. Järjestelmälle on myönnetty EN 1822 -sertifikaatti, joka puhdistaa 99,65 % kaikenkokoisista hiukkasista.EQS:ssä istuessa on mielenkiintoista seurata reaaliajassa päivittyviä PM 2.5 -partikkeliarvoja, jotka ovat peräisin auton sisä- ja ulkoilmanlaatua mittaavista sensoreista. Koeajon aikana referenssiksi rekan pientareelta moottoritienopeuksissa nostattama pölypilvi antaa PM 2.5 -lukemaksi noin 100, kun taas jätevedenpuhdistamon läheisyydessä arvot ovat tuulen suunnasta riippuen auton näytöllä 30–150. Autopesu antoi koeajon korkeimmat arvot, yli 400. Yleisesti suuressa suomalaisessa kaupungissa viikonloppupäivänä luvut olivat kuitenkin maltilliset, välillä 5–15.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyödyt kuluttajille Puhdas hengitysilma on Suomessa verrattain harvinainen puheenaihe: täällä ilmanlaatu on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta globaalilla tasolla hyvää. Maailman terveysjärjestö WHO:n vuonna 2019 julkaiseman tiedotteen mukaan 99 % maailman ihmisistä asuu alueilla, joissa hyvän ilmanlaadun kriteerit eivät täyty. Suomessa varsinkin maaseudulla tai pienemmissä keskuksissa asuville katupöly ei ole kovinkaan tuttu asia, etenkään jos ei kärsi allergioista. Mutta heille, jotka potevat esimerkiksi astmaa, keväät voivat olla todella haastavia. – Monet tiedostavat jo esimerkiksi laadukkaan ilmanpuhdistimen hyödyt kotioloissa, mutta autojen sisäilmaa ja sen laatua ei ehkä ole osattu yhtä lailla nostaa esiin. Esimerkiksi ammattiautoilijat viettävät kuitenkin hyvin paljon aikaa auton ratissa, jolloin ilmanlaadulla on heidän terveyteensä ja hyvinvointiinsa merkittävä vaikutus, kertoo Allergia-, iho- ja astmaliiton asiantuntija Katariina Ijäs. – Siitepölyallergisia on 20 prosenttia väestöstä, ja astmaa sairastaa noin 10 prosenttia suomalaisista. Heistä moni autoilee, myös siitepöly- ja katupölyaikaan. Me olemme liittona yrittäneet muistuttaa esimerkiksi ammattiautoilijoita vaihtamaan säännöllisesti raitisilmasuodattimen elementit sekä huolehtimaan, että auton ilmastointia huolletaan säännöllisesti, Ijäs sanoo. Hänen mukaansa myös erilaiset sisäilmansuodatus- ja puhdistusjärjestelmät tulevat tarpeeseen. – Henkilöillä, joilla on hengitysvaikeuksia, kuten allergista nuhaa tai astmaa, kokevat saavansa vähemmän oireita, kun ilma on suodatettua. Niinpä kaikki tavat, joilla voidaan turvallisesti vähentää allergeeneja tai hengitysteiden ärsykkeitä, ovat tervetulleita. Ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen parantaa auton sisäilman laatua, millä on merkittävä vaikutus varsinkin paljon ratin takana aikaa viettäville.Teksti: Juho Koski Kuvat: Juho Koski ja Shutterstock Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta