26.3.2018

Škoda tahkoaa ennätyksiä – luvassa 19 uutta automallia

Škoda Kodiaq

Vuosi 2017 poiki ennätykset muun muassa tuotantomäärissä ja taloudellisessa tuloksessa.

Vuosi 2017 oli Škoda Auton historian paras. Yritys kertoo kirjanneensa ennätykset sekä toimitettujen autojen lukumäärässä että taloudellisessa tuloksessa. 16,6 miljardin euron liikevaihto kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna yli 20 prosenttia.

Kuluvan vuoden ensimmäisten kuukausien autotoimitusten perusteella kasvu jatkuu edelleen, mutta koko vuoden mitalle arvion venyttäminen on vielä varhaista.

Vuosi 2017 oli merkin kannalta ennätyksellinen myös autojen toimitusten perusteella. Sillä saralla kasvua kirjattiin 6,6 prosenttia, eli maailmanlaajuisesti merkin asiakkaille lähetettiin peräti 1 200 500 autoa.

Yksittäisistä markkina-alueista suurin on Kiina, jossa asiakkaille toimitettiin 325 000 ajoneuvoa. Seuraavaksi suurimmat markkinat olivat Saksa (173 300), Tšekin tasavalta (95 000), Britannia (80 100), Puola (66 600), Venäjä (62 300), Ranska (27 300), Turkki (25 000), Italia (24 700) ja Itävalta (24 300).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

19 uutta mallia luvassa

Tällä hetkellä merkin mallisto on laajempi kuin koskaan aiemmin ja lisää on luvassa.

– Tuomme 19 uutta automallia markkinoille vuoden 2020 loppuun mennessä ja toteutamme yhtiömme historian suurimman investointiohjelman: seuraavan viiden vuoden aikana Škoda Auto investoi noin kaksi miljardia euroa autojen sähköistymiseen ja uusiin mobiilipalveluihin, pääjohtaja Bernhard Maier kertoo.

Taloudellisesta näkökulmasta yhtiön tilanne on hyvä. Tulos verojen jälkeen vuodelta 2017 oli peräti 1,274 miljardia euroa.

– Kiinnostavan automalliston ja tuotantokustannusten optimoinnin ansiosta olemme jatkaneet kannattavuuden parantamista. Käyttökatteemme kasvoi uuteen ennätykseen (1,6 miljardia euroa, kasvua edelliseen vuoteen 34,6 %), mikä oli positiivisesti epäsuhteessa liikevaihdon kasvuun ( 20,8 %). Suurin vaikutus on ollut onnistuneella katumaasturimallistollamme ja paremmalla kustannustehokkuudella, taloudesta ja yhtiön it-järjestelmistä vastaava hallituksen jäsen Klaus-Dieter Schürmann arvioi.

Octavia on ykkönen

Octavia säilytti asemansa valmistajansa suosituimpana mallina myös vuonna 2017. Superb lisäsi myyntinsä kasvua, mutta myyntimäärien kasvusta merkittävin siivu on Kodiaqin tuomaa. Toinen katumaasturi Karoq ehti myyntiin niin myöhään, että sen vaikutukset näkyvät selkeämmin vasta vuoden 2018 myynnissä.

Škoda kertoo keskittyvänsä lähivuosina vahvasti sähköiseen liikkumiseen ja jatkaa voimanlähteiden kehittämistä historiansa suurimman investointiohjelman myötä. Yhtiö kertoo panostavansa noin kaksi miljardia euroa seuraavan viiden vuoden aikana vaihtoehtoisten voimanlähteiden tekniikan ja uusien mobiilipalvelujen kehittämiseen

Ensimmäisen täyssähköautomalli Škoda Citigo BEV:n tuotanto alkaa 2019. Samana vuonna aloitetaan merkin ensimmäisen plug-in-pistokehybridiautomallin Škoda Superb PHEV:n valmistaminen.

Merkin tarjonta kattaa vuoteen 2025 mennessä kaikkiaan kymmenen sähköistettyä automallia.

Vuonna 2019 Škoda kertoo aloittavansa aloittaa myös sähköautokomponenttien valmistamisen Volkswagen-konsernin muille automerkeille.

Osana Strategia 2025 -ohjelmaansa Škoda Auto panostaa kansainvälistymiseen. Tällä hetkellä merkki on aktiivisesti läsnä 102 maassa ja suunnitelmissa on laajentua kaikkiaan 120 maahan. Alustavien tietojen mukaan laajentuminen tapahtuu varsin globaalilla otteella. Ensimmäisenä vuorossa ovat Singapore ja Etelä-Afrikka.

Lähde: Škoda Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat