25.2.2019 Ajoneuvot Sulassa sovussa sähköä, bensiiniä ja dieseliä: täysin uusi Peugeot 208 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Peugeot 208:n sähköversio taittaa 340 kilometriä latauksella. Peugeot on paljastanut seuraavan sukupolven 208-pikkuauton. Odotusten mukaisesti sukupolvenvaihdos tuo myös suuren loikan käyttövoimatarjontaan: nyt ranskalaismerkin voimalinjavalikoima kattaa bensiinin ja dieselin lisäksi täyssähkökäytön.208 perustuu uuteen CMP-perusrakenteeseen, joka tulee leviämään yhtiön B- ja C-segmentin (esim. 308) autoihin. Perusrakenteen kerrotaan tuovan painonsäästöä 30 kiloa, parantavan aerodynamiikkaa tasaisemmalla pohjalla ja sähköisesti suljettavilla ilmanottoaukoilla. Myös vierintävastukseen on kiinnitetty huomiota. Valmistajan mukaan uusi perusrakenne tuo kehitystä myös ääni -ja lämmöneristykseen ja parempaan värinänvaimennukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensiini vai diesel?Polttomoottoripuolella Peugeot 208 tarjoaa 1,2-litraisen kolmesylinterisen PureTech-moottorin kolmea versiota: 75, 100 ja 130 hevosvoimaa. Näistä ensimmäinen tarjotaan viisivaihteisella manuaalilla, keskimmäisen manuaali saa kuusi vaihdetta tai vaihtoehtoisen 8-pykäläisen automaatin. Tehokkain versio tulee aina automaatilla. Dieseliä tarjotaan 100-hevosvoimaisella moottorilla kuusivaihteisen manuaalin kera.Vai sittenkin sähkö?Sähkömalli kantaa nimeä Peugeot e-208. Autoa vauhdittaa 136-hevosvoimainen (100 kW) sähkömoottori, joka parhaimmillaan sinkaisee pikkauton sataseen vain 8,1 sekunnissa. Peugeot on varustanut auton varsin kookkaalla 50 kilowattitunnin ajoakulla, jonka kerrotaan riittävän WLTP-mittauksessa 340 kilometrin ajomatkaan. Lataus onnistuu kolmivaihevirralla 11 kilowatilla (3x16A) tai yksivaiheisesti 7,4 kilowatilla (32A). Pikalatauksen teho on 100 kilowattia.Tiedotteessaan valmistaja korostaa e-208:n tarjoavan markkinoiden parhaan lämmitysratkaisun. Sisätiloja lämmitetään 5 kilowatilla, ja autossa on myös ilmalämpöpumppu. Peugeot kertoo lämmityksen onnistuvan tietysti myös etänä älypuhelimella.Ajoakun lämmönhallinta on yhdistetty matkustamon järjestelmään, mikä valmistajan mukaan parantaa pikalatauksen toimivuutta.Suuresta akusta huolimatta e-208:n sisätilat vastaavat polttomoottoriversiota, sillä ajoakku on sijoitettu auton pohjaan. Sen ansiosta sähköversion kerrotaan myös vastaavan ajettavuudeltaan polttomoottorimalleja.Uutta ja viittausta vanhaanUlkoa 208:n tunnistaa heti uudeksi malliksi. Keula saa viitteitä uudesta 508:sta, C-pilarista taas voi löytää viittauksia 205:een. Auton kerrotaan olevan aiempaa pidempi ja leveämpi, mutta matalampi. Auton GT- ja GT-Line -painokset erottuvat mustilla lokasuojan levikkeillään, eräänlainen viittaus 205:n GTi-malleihin sekin. Perä taas kantaa valmistajan nykymallistosta tuttua koko perän levyistä valopaneelia.Sisältä löytää edellismallissa debytoineen i-Cockpit -sisätilaratkaisun, jonka tunnuspiirre on pienen ohjauspyörän päälle sijoitettu mittaristo. Keskelle tarjotaan kosketusnäyttöä 5-, 7-, tai 10-tuumaisena versiona varustelusta riippuen.Sukupolvenvaihdos tuo runsaasti aktiivista apua ajamiseen: mukautuva vakionopeudensäädin on nyt entistä älykkäämpi ruuhkamatelussa, ja toki varustelista kattaa kaiken kaista-avustimesta automaattisiin hätäjarrutusjärjestelmiin ja nopeusrajoitustunnistukseen.Peugeot 208 esitellään yleisölle ensi viikolla Geneven näyttelyssä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti