8.8.2023 Liikenne Suojateiden turvallisuudessa puutteita – Liikenneturva vaatii autoilijoilta asennemuutosta  Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljäsosa kyselyyn vastanneista autoilijoista kertoo, ettei aina anna tietä suojatiellä, vaikka tietää, että tilanteessa pitäisi. Liikenneturva on aloittanut kampanjan, jossa kerrataan sekä suojatie- että väistämissääntöjä turvallisuuden parantamiseksi suojateillä koulujen alkaessa. Liikenneturvan kyselyn tulokset osoittavat, että liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen suojateiden kohdalla ei useimmiten johdu tietämättömyydestä. Neljäsosa autoilijoista kertoo, ettei aina pysähdy suojatien kohdalla antamaan tietä, vaikka tietää, että tilanteessa pitäisi.Huomattavasti harvempi, mutta kuitenkin muutama autoileva myöntää, ettei aina pysähdy useampikaistaisella tiellä suojatien eteen, vaikka viereisellä kaistalla ajava on pysähtynyt. Tienylitystilanteiden turvallisuus paranee, kun säännöt tunnetaan ja niitä maltetaan myös noudattaa.– Kyselymme tulokset kielivät siitä, että erityisesti suojatien kohdalla liikennesääntöjen noudattamattomuudessa ei niinkään ole kyse siitä, etteikö sääntöjä tunnettaisi. Tietä ei pysähdytä antamaan jostain muusta syystä. Taustalla voi olla silkkaa piittaamattomuutta tai kiireen tunnun, oman etenemisen tai ajomukavuuden arvottaminen sääntöjä korkeammalle, pohtii Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlenna nopeutta reilusti ennen suojatietäTilanne, jossa suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo ohitetaan pysähtymättä ei vain lisää vaaratilanteiden riskiä, vaan vaikuttaa myös negatiivisesti jalankulkijoiden turvallisuudentunteeseen. Vaaratilanteita voi omalla toiminnallaan ehkäistä hiljentämällä vauhtia hyvissä ajoin, kun havaitsee suojatielle tulevan jalankulkijan.Kivilä korostaa, että suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei koskaan saa ohittaa pysähtymättä. Nopeutta alentamalla viestit muillekin kuljettajille siitä, että nyt on hiljennettävä. Jos auto pitää pysäyttää, se kannattaa tehdä reilulla turvavälillä suojatiehen. Näin autat muita havainnoimaan suojatien ja sitä ylittävät jalankulkijat.– Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut jotenkin muuten, kuljettajan on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä. Pensaiden ja pysäköityjen autojen katveisiin jää helposti pienemmät ja isommatkin kulkijat, Kivilä huomauttaa.Koulujen alku vilkastuttaa suojatiet – kertaa liikennesäännötLiikenneturvan aiemmat kyselyt ovat tuoneet ilmi epäselvyyksiä liikennesäännöissä – etenkin kun puhutaan autoilevien ja pyöräilevien välisistä väistämissäännöistä. Koulujen alkaessa Liikenneturva kampanjoikin edistääkseen suomalaisten sääntötuntemusta.– Kun liikennesäännöt tunnetaan ja niitä noudatetaan, vältetään vaaratilanteita ja jopa onnettomuuksia. Myös vastakkainasettelu eri kulkumuotojen välillä pienenee. Koulujen alku vilkastuttaa taas jalankulku- ja pyöräilyväylät, joten tämä on hyvä hetki jokaisen varmistua omasta sääntötuntemuksestaan, Kivilä summaa.Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti 21.8.2024 Uutinen Metsästyskausi alkoi – kuljeta asetta autossa oikein 20.8.2024 Autoilu Sillat sairastavat – Suomessa on 862 huonokuntoista maantiesiltaa 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta