14.6.2023 Matkailu Suomen Ilmailuliiton vuoden 2023 päälentonäytös pidetään viikonloppuna Turussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vinkki viikonlopuksi: Suomen Ilmailuliiton vuoden 2023 päälentonäytös Turussa 17.-18.6. Modernien suihkuhävittäjien jyrinää ja klassista taitolentoa. Ensimmäinen Ilmailuliiton päälentonäytös Naton jäsenmaana. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään Turun lentoasemalla 17.-18.6.2023. Lentonäytösohjelma on pääpiirtein sama sekä lauantaina 17.6. että sunnuntaina 18.6. Erona vain näytöksen aikana saapuvien ja lähtevien muutaman reittilennon aikataulut ja mahdolliset sään muutokset.Järjestäjänä on jälleen vankalla kokemuksella Turun Lentokerho ry, joka on Suomen Ilmailuliiton jäsenkerho. Lentonäytös järjestetään yhteistyössä Finavian Turun Lentoaseman, Turun kaupungin ja paikallisten viranomaisten kanssa. Turun lentonäytös järjestetään neljän vuoden odotuksen jälkeen, edellinen näytös oli vuonna 2019.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen ohjelmaTurun taivaalla esiintyvät ilmailun monet eri lajit lennokeista hävittäjiin. Lentoesitysten lisäksi alueella on myös laaja maanäyttely Turun lentokentän asematasolla, jossa yleisöllä on mahdollisuus tavata lentäjiä, mekaanikkoja ja ilmailun harrastajia. Suomen Ilmavoimat, Maavoimien ilmailu sekä Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue ovat kaikki vahvasti mukana näytöksessä.Lentonäytösohjelma on todella näyttävä ja monipuolinen. Tässä muutama nosto näytösohjelmasta:De Havilland Vampire solo: Historiallinen Vampire oli Suomen Ilmavoimien ensimmäinen suihkuharjoituskone ja samalla ensimmäinen heittoistuimella varustettu konetyyppi. Vampire aloitti suihkukonekauden Suomessa jo 70 vuotta sitten, vuonna 1953. Turun näytöksessä lentää kaksipaikkainen Vampire T.55, joka rakennettiin lisenssillä Sveitsissä vuonna 1959. DC-3: DC Yhdistys ry:n ilmailun nostalgiaa huokuvan, 80-vuotiaan DC-3 -koneen (OH-LCH) saapuminen ja lentoonlähtö sekä esityslento. Esityslentoja helikoptereilla Suomen Rajavartiolaitoksen ja Maavoimien helikoptereilla. F-16 solo, Tanskan Ilmavoimat sekä Belgian Ilmavoimien erikoisväritetty F-16 -lentokone. Gripen solo, Ruotsin Ilmavoimat. F/A-18 Hornet solo, Sveitsin ilmavoimat sekä Suomen ilmavoimat. Saab Safir -ryhmä, Woikoski Safirs.Valitettavasti eräs lentonäytökseen suunnitelluista kohokohdista, neljällä BAe Hawk -koneella lentävän Suomen Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmän esitys jää pois, koska Ilmavoimien Bae Hawk -suihkuharjoituskoneet asetettiin lentokieltoon 15. toukokuuta 2023 tapahtuneen onnettomuuden vuoksi. Lentokielto on voimassa toistaiseksi, ja onnettomuuden syyn selvitys jatkuu edelleen.Monipuolisen maanäyttelyn päätähtenä on F-35: Suomen Ilmavoimien tuleva hävittäjätyyppi Lockheed Martin F-35A Lightning II on esillä maanäyttelyssä. Koneet saapuvat Turkuun Britanniasta RAF Lakenheathin tukikohdasta. F-35A koneet ovat maanäyttelyssä yleisön nähtävinä, mutta ne eivät osallistu lento-ohjelmaan.F-35A Turun lentonäytöksen maanäyttelyssä vuonna 2019Viimeksi vuonna 2019Ilmailuliiton päälentonäytös on järjestetty Turussa viimeksi vuonna 2019, jolloin Suomen ilmailuliitto vietti 100-vuotisjuhlavuottaan. Tuolloin taivaalla nähtiin erikoisvieraana muun muassa Finnairin Airbus A350 -laajarunkokone ja maanäyttelyssä Naton E-3A Sentry AWACS-tutkavalvontalentokone. Lento-ohjelmasta ja aikatauluista päivittyvä listaus löytyvät tapahtuman sivuilta.Turku Airshow -lentonäytöksen lipunmyynti on avautunut Ticketmasterin kautta. Aikuisen päivälipun hinta on 33 euroa ja lasten päivälippu 19,50 euroa. Pysäköinti 9 euroa. Perheen päivälipun (2 aikuista + 2 lasta) hinta on 89 euroa.Tarjolla on myös VIP-paketteja hintaan 154 euroa/henkilö. Siihen sisältyy ruoka ja yksi juoma. VIP-alueella on omat WC- ja ruokapalvelut. Parkkipaikka on VIP-teltan välittömässä läheisyydessä.Lippuja voi ostaa Ticketmasterin verkkosivuilta. Lippujen ennakkomyynti loppuu 16.6.2023 klo 20:00. Tämän jälkeen lippuja voi edelleen ostaa verkosta mutta hinta nousee samaksi kuin portilta ostettaessa. Etukäteen ostettu lippu nopeuttaa sisäänpääsyä.Hyvä tietääNäytöksen pääpysäköintialueelle kulku on lentoaseman länsipuolelta Vahdontien (Rusko) kautta. Osoite on Härjänruopantie. Pohjoisesta ja Tampereen suunnalta tulevat ohjataan lentoaseman itäpuolelta sisääntulotien kautta pysäköintialueille. Invapysäköinti ja VIP-pysäköinti löytyvät puolestaan Lentoaseman länsipuolelta osoitteesta Siipitie 184. Lisätietoa ja kartat löytyvät tästä.Bussilla numero 1 pääsee Turun keskustasta kätevästi Turun lentoaseman matkustajaterminaalin pysäkille, josta lyhyt viiden minuutin kävelymatka näytöksen pääportille. Turun keskustan ja lentoaseman välisen bussiyhteyden vuoroväliä on tihennetty. Tätä kokeiltiin jo vuoden 2019 näytöksessä. Sen ansiosta bussia käytti 8 000 ihmistä enemmän kuin normaaliliikenteessä olisi ollut matkustajia.Tänä vuonna näytökseen odotetaan noin 16 000 ihmistä. Kokemusasiantuntijana voin todeta, että vuonna 2019 bussiliikenne toimi todella hyvin väenpaljoudesta huolimatta. Näytöksestä poistuttaessakin jonotusaika bussiin oli kohtuullinen. Turun seudun joukkoliikenteessä Fölissä käy lähimaksu. Lisätietoja ja reittiopas löytyy Fölin omilta sivuilta.Naton E-3A Sentry AWACS-tutkavalvontakone Turku Airshow 2019Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuta muistettavaaRuuhkan ja jonotuksen välttämiseksi kannattaa saapua ajoissa. Kuulosuojaimet kannattaa ottaa ehdottomasti mukaan! Kokoontaitettavat retkituolit on hyvä ottaa mukaan.Lentonäytös alkaa jo klo 10.00 ja viimeinen lentonäytösosio alkaa lauantaina klo 17.24 ja sunnuntaina klo 17.32. Oleskeluaikaa lentonäytöksen aikana kertyy noin kahdeksan tuntia, joten retkituolit lisäävät mukavuutta ratkaisevasti!Lemmikkieläimet on ehdottomasti jätettävä kotiin tai muuhun hoivaan. Lemmikit kärsivät lentonäytöksessä ajoittain kuuluvasta hävittäjälentokoneiden erittäin kovasta metelistä.Caravelle pysyvästi näytteille Turun lentoasemalleHistoriallinen Caravelle III -suihkukone on esillä Turun lentoaseman länsipuolella, mutta ei varsinaisella lentonäytösalueella. Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsista ostama entinen SAS:n Sud Aviation SE210 Caravelle III (SE-DAF) on muunnettu Finnairin OH-LEA Sinilintu -koneeksi.Caravellet siirsivät Finnairin suihkukoneaikaan keväällä 1960. Finnairin edeltäjä Aero O/Y siirtyi suihkukoneaikaan 63 vuotta siten keväällä 1960, kun ensimmäinen Caravelle IA -matkustajakone laskeutui Seutulaan eli nykyiselle Helsinki-Vantaan lentoasemalle.Suomeen hankittu ja Turun lentoasemalle koottu SAS:n entinen koneyksilö (SE-DAF, runkonumero 113) valmistui vuonna 1962 ja se toimitettiin SAS:lle, jonka laivastossa se lensi Sven Viking -nimellä vuoteen 1974 saakka. SAS luovutti koneen tuolloin museotarkoitukseen. Kone oli ulkosäilytyksessä Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 saakka.Teksti ja kuvat: Timo Turkula Caravelle -kuvat: Ilmailumuseoyhdistys ry / Jouko Tarponen Lähteet: Turku Airshow, Lentoposti, Ilmailu-lehti, Ilmailumuseoyhdistys ry. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle