15.2.2024 Ajoneuvot Suomen kolmanneksi suurimman automaahantuojan toimitusjohtaja uskoo: ”Sähköauto ei ole ainoa ratkaisu” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 10 eri automerkkiä maahantuovan Bassadonen toimitusjohtaja Antti Ruhanen sanoo, että päästöjen vähentämiseen tarvitaan muitakin ratkaisuja kuin sähköautoja. – Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni, eikä se edusta edes edustamani yhtiön näkökantaa, mutta sähköauto ei ole ainoa ratkaisu, Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen lataa.– Minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, mutta mielestäni autojen sähköistymisessä on menty liian kiivaasti eteenpäin, Ruhanen sanoo.Lausuntoaan Ruhanen perustelee sillä, että koko Suomen autokannan hiillidioksidipäästöt eivät vain laske tarpeeksi nopeasti sillä tahdilla, mitä sähköautoja myydään Suomessa. Sähköautot eivät ole vielä lähelläkään kaikkien kuluttajien ulottuvilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoko autokannan päästöt laskevat hitaastiViime vuonna Suomessa ensirekisteröidyistä autoista sähköautot edustivat noin kolmannesta. Viidennes uusista autoista oli ladattavia hybridejä eli ladattavia autoja uusista autoista oli yli puolet. Vaikka lukemat kuulostavat suurilta, koko Suomen 2,8 miljoonan henkilöauton autokannassa sähköistyminen näkyy hitaasti. Koko autokannasta täyssähköautoja on vasta muutama prosentti.– Siksi olen samaa mieltä Toyotan pääjohtaja Akio Toyodan kanssa siitä, että sähköautoja on turha tunkea joka paikkaa, jos ihmiset eivät pysty ostamaan niitä tai ne eivät pysty tarjoamaan ratkaisua ongelmaan, Ruhanen sanoo.Ruhanen kertoi edustamansa yhtiön kuulumisia lehdistölle tällä viikolla Vantaalla. Ruhanen myös konkretisoi ja vahvisti sanomaansa tilastoilla.Tilastot näyttävät, että uusien autojen keskimääräiset päästöt ovat Suomessa vähentyneet vuoden 2020 122,6 grammasta per kilometri vuoteen 2022 tultaessa 88,8 grammaan per kilometri. Vuonna 2023 uusien autojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin enää 64,4 grammaa per kilometri. Samaan aikaan, koko Suomen autokannan hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet vuoden 2020 192 grammasta per kilometri vuoteen 2022 vaivaiset 10 grammaa, eli ainoastaan 182 grammaan per kilometri.– Hybridit ovat loistava työkalu tässä, kun katsoo esimerkiksi Toyotan menestystä, Ruhanen ylistää kilpailevan merkin menestystä.– Pointti on siinä, että kun autokannasta saadaan vanha auto pois, sinne voisi mennä uusi bensiiniauto tai hybridi tilalle ja koko autokannan hiilidioksidipäästöt laskisivat.Autoala on jo pitkään puhunut sen puolesta, että auton hankinnan verotuksesta pitäisi luopua Suomessa. Hybrideissä ja bensiiniautoissa auton hankintahinnassa on mukana vielä autoveroa. Kun autovero poistettaisi, kaikenlaisten uusien autojen kauppa todennäköisesti vauhdittuisi, koska autojen hinnat laskisivat. Tällöin autokannan kierto nopeutuisi ja koko autokannan hiilidioksidipäästöt laskisivat vauhdikkaammin.Paljon uusia mallejaRuhasen johtama Bassadone Nordic Oy on Suomen kolmanneksi suurin automaahantuoja Suomessa. Toyota ja Lexus muodostavat markkinaosuudeltaan suurimman automaahantuojan ja toisena on K-Auto. Toyotan ja Lexuksen markkinaosuus oli 16,5 prosenttia ja K-Auton merkkien 14,9 prosenttia.Bassadone oli viime vuonna kolmantena 13,3 prosentin markkinaosuudella.Vaikka Bassadonen maahantuomat automerkit esittelevät tänä vuonna paljon uusia sähköautoja, myös Ruhasen peräänkuuluttamia uusia hybridimalleja ja ladattavia hybridejä lanseerataan tänä vuonna paljon.Uusia täyssähköautoja Bassadonen edustamista merkeistä tulee tänä vuonna Suzukilta, KGM:ltä, Hyundailta ja Renaultilta. Suzukin täyssähköuutuus on nimeltään Suzuki EVX ja ensimmäiset autot saattavat saapua Suomeen jo tämän vuoden lopulla. KGM:n eli entisen Ssangyongin uutuus on Torres. Hyundain Ioniq5 N -mallin myynti alkoi helmikuun puolessa välissä ja uusi Santa Fe tulee myöhemmin. Renault saa mallistoonsa lukuisia täyssähköisiä uutuuksia tänä vuonna.Stellantis-konserni, jonka kaikkien merkkien edustus Bassadonella on nyt myös Suomessa, esittelee täyssähköisenä uusia Alfa Romeo -malleja, muun muassa Alfa Romeo Milanon. Citroën avaa pään edullisella noin 25 000 euron sähköautolla ja Opel ottaa Frontera-nimen uudelleen käyttöön. Fiat 600 tulee myös tänä vuonna ja Peugeotin mallisto jatkaa sähköistymistään lukuisilla malleilla. Myös täyssähköinen DS 4 nähdään tänä vuonna.Hybridien puolella uusia malleja tulee myös paljon, muun muassa uudistunut Dacia Duster. Citroën saa myös uudet C3 Aircross- ja C5 Aircross -hybridit, kuten Peugeotinkin puolella tulee uusia hybridejä. Samoin Jeep Cherokee ja Wrangler tulevat ladattavina hybrideinä. Peugeot-malleihin on tulossa myös uusia hybridimalleja.Autoala elää vaikeita aikojaUusista tulevista malleista huolimatta autoala elää tällä hetkellä vaikeita aikoja.– Viime vuosi oli haastava, mutta silti meille vahva vuosi. Mutta näkymä on silti surullinen, katsotaan miten alkanut vuosi koko alalla menee.Ruhanen toteaa saman, mitä moni muukin on todennut, että sähköautojen kysyntä on heikentynyt selvästi.Asiakkaat ovat eivät ole tällä hetkellä ostohousut jalassa ja autoala ennustaakin alkaneesta vuodesta edelleen ennätyksellisen heikkoa, vaikka kaksi edellistä vuottakin olivat todella heikkojaVuonna 2021 Suomessa ensirekisteröitiin noin 98 500 uutta henkilöautoa. Vuonna 2022 rekisteröintimäärä putosi vajaaseen 82 000 henkilöautoon ja viime vuonna määrä oli vajaa 88 000 autoa. Tälle vuodelle autoala on ennustanut vain 79 000 henkilöauton ensirekisteröintiä.– En muista autoalalla tällaista markkinaa, Ruhanen sanoo.Enää autoalaa eivät vaivaa juurikaan tuotantojen pullonkaulat, vaan koronan aikana kertynyt tilauskanta on saatu purettua.– Autoja olisi, mutta ei kysyntää. Pientä elpymistä on näkyvissä, mutta haastava ja hankala vuosi tulee, siitä ei ole kahta sanaa, Ruhanen sanoo.– Mutta ei itketä markkinan hankaluutta. Autoala on oppinut elämään vaikeassa markkinassa, Antti Ruhanen sanoo.Viime vuonna Bassadone myi Suomessa ja Baltiassa noin 21 000 uutta autoa ja teki niillä noin 720 miljoonan euron liikevaihdon. Liikevoitto oli noin 14 miljoonaa euroa ja taseen loppusumma 190 miljoonaa euroa.– Autoala on erittäin pääomavoittoinen ala. Meillä on 200 miljoonaa euroa kiinni tässä, että pääsemme tällaisiin lukuihin, Ruhanen sanoo.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkistoEdit: Juttua muokattu 15.2.2024 klo 20.13, otsikkoon ja tekstiin lisätty "ainoa"-sana Antti Ruhasen sitaattiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen