2.9.2023

Suomi jyrää ylinopeussakkojen ennätyslistalla – mukana useita 100 000 euron sakkoja

Maailman kymmenen suurimman ylinopeussakon listalta löytyy peräti kuusi suomalaisnimeä. Muhkeimmat rapsut suomalaisittain on tehtaillut liikemies Jussi Salonoja.

Suomessa on liikenteessä käytössä niin sanottu päiväsakkomenettely, jonka mukaan ylinopeuksista voi joutua vastaamaan palkkatulojen perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että sakkojen suuruudelle ei ole olemassa mitään ylärajaa.

Maamme sakkokäytännön ansiosta maailman kymmenen suurimman sakon listalle mahtuu peräti kuusi suomalaiskuljettajaa. Meikäläisittäin kärkipaikkaa hallitsee Jussi Salonoja, joka ajeli tuntemattomalla ajoneuvollaan varsin tukevat 170 000 euron sakot vuonna 2004.

Kovin kauas kotimaisesta kärkituloksesta ei jäänyt Ahvenanmaalainen liikemies Anders Wiklöf, joka pamautti tauluun mukavat 121 000 euroa. Kerrostalokaksion hintaa vastaava sakkolappu lätkäistiin käteen, kun kauppaneuvos kellotti Bentley Flying Spurilla 50 km/h alueella 82 km/h vauhdit.

Wilklöfin sakot nousivat uutiskynnyksen yli useammassa maassa, sillä moiset hirmusakot ovat maailmalla todellisia harvinaisuuksia. Suuressa osassa maailmaa moisesta selviäisi muutaman kympin suorituksella, mutta meillä hyvätuloisia rankaistaan varsin tuntuvasti. Wiklöf kommentoi Nya Åland -lehdelle olevansa tapahtuneesta pahoillaan ja toivoi sakot käytettävän terveydenhoitoon.

Ahvenanmaalaiselle liikemiehelle suuret sakot ovat tuttua kauraa, sillä hän olisi mahtunut huippusakkolistalle jo ennen vuoden 2023 ennätystään. Wilklöf vietti kyseenalaista vuosipäivää hirmusakkojen suhteen, sillä edellisen kerran miehen Bentley lipesi ylinopeuden puolelle vuonna 2013. Tuolloin lasku oli maltillisempi: 94906 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lätkäjätkä kärkikahinoissa

Kotimaiseen kärkikolmikkoon yltää myös yksi kiekkotähti. Vuonna 2019 Rasmus Ristolainen edusti NHL-seura Buffalo Sabresia, ja sai palveluksistaan tukevaa liksaa. Tulot otettiin huomioon miehen ajaessa Turussa Mercedes-Benz G 500:lla 81 km/h vauhtia rajoituksen ollessa 40 km/h. Palkkioksi moisesta napsahti 120 680 euron sakkolappu.

Suomalaiset kuljettajat jäävät kuitenkin jälkeen maailmanennätyssakoille, jotka on tehtailtu Sveitsissä. Sakon summasta liikkuu kirjavia arvioita, mutta ajotoimenpide on suoritettu Mercedes-Benz SLS AMG:llä ja nopeutta oli hulppeat 290 km/h. Maksettavaa ruotsalaiskuskille kertyi erään lähteen mukaan 654 051 euroa.

Suomen sakkokäytäntö perustuu tieliikennelakiin, jonka mukaan yli 20 km/h ylinopeudesta sakotetaan kuljettajan tulojen mukaan. Kyseessä on niin sanottu päiväsakko, joka perustuu kuljettajan tuloihin. Päiväsakon määrä muodostuu nettokuukausituloista, joista vähennetään peruskulutusvähennys 265 euroa ja jakamalla saatu erotus luvulla 60.

Alimmillaan päiväsakko on kuusi euroa ja sakon summa 200 euroa. Samasta rikoksesta selviää siis joko parilla sadalla tai vastaavasti parissa sadalla tuhannella, riippuen siitä millaiset tulot on onnistunut itselleen kartuttamaan. Vastaava tuloihin perustuva käytäntö on voimassa vain muutamassa maassa maailmassa, mutta esimerkiksi Sveitsi, Hollanti ja Englanti lukeutuvat Suomen ohella samaan kastiin.

Kuuntele myös Moottoripodin jakso liikennevalvonnasta Suomessa. Jaksossa autotoimittajat Tuomas Rajala ja Aake Kinnunen pohtivat mikä kotimaisessa liikennevalvonnassa oikein mättää.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat