14.10.2024 Liikenneturvallisuus Suomi liikenteen turvallisuudessa Euroopan valiojoukkoa – Norja, Ruotsi ja Tanska edellä Teksti Marko Jokela Kuva Onnettomuustietoinstituutti Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Suomessa on kyetty vähentämään tieliikennekuolemien määrää mutta savottaa on yhä, haasteina muun muassa päihdekuskit ja ylinopeudet. Euroopan laajuinen vuosittainen liikenneturvallisuusraportti on suomalaisittain mairittelevaa luettavaa: olemme tieliikenteen turvallisuudessa edellä monia muita verrokkimaita Euroopassa. 29 prosentilla, kun Euroopan EU-maiden vastaava luku keskimäärin on 16 prosenttia. Tällä perusteella Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto, European Transport Safety Council (ETSC) antoi Suomelle arvostetun vuotuisen palkinnon, jonka nimi on European Transport Safety Council’s Road Safety Prize for 2024. Kuten Moottori palkintouutisen yhteydessä taustoitti, EU:n linjaama liikenneturvallisuuspolitiikka vuosille 2021–2030 sisältää kovia tavoitteita. EU:n pitkän aikavälin visiossa liikennekuolemien määrä lähenee nollaa vuonna 2050. Välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta. Euroopan tieliikenteessä menehtyi viime vuonna 20 418 ihmistä. Edellisvuotta parempaan ei Euroopan laajuisesti juuri kyetty, sillä tieliikennekuolemien määrä väheni vain prosentin verran edellisvuoteen 2022 verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mairittelevia mittareita Suomi on monilla eri mittareilla eurooppalaisessa vertailussa tieliikenteen turvallisuudessa keskiarvon paremmalla puolen. Euroopassa esimerkiksi sattui keskimäärin 46 tieliikennekuolemaa miljoonaa asukasta kohden vuonna 2023. Turvallisuus Euroopan teillä on kohentunut selvästi, sillä vuonna 2001 keskimääräinen suhdeluku oli 83 kuolemaa. Tuoreimmassa vertailussa kirkkain tähti on Norja, jonka suhdeluku on 20 tieliikennekuolemaa/miljoona asukasta. Seuraavina tulevat Ruotsi (20), Britannia (25), Tanska (26), Sveitsi (27) ja Malta (30) – jonka jälkeen tulee Suomi suhdeluvulla 33 tieliikennekuolemaa/miljoona asukasta. Seuraavina ovat Saksa (34), Irlanti (35), Israel, Kypros ja Espanja (37), Hollanti (38) ja Slovenia (39). EU:n keskiarvon eli 46 tieliikennekuoleman suhdeluvun alle pääsevät myös Belgia, Viro ja Itävalta. Tilastossa perää pitävät Serbia (76), Romania (81) ja Bulgaria (82). Ei niin hyvää, ettei… Vaikka edellä eritelty luettelo mairitteleekin Suomea, on hyvä mieltää, että olemme muita Pohjoismaita perässä. Norja, Ruotsi ja Tanska ovat monessa suhteessa hyviä verrokkimaita, sillä liikenneolosuhteet ja liikenneympäristö ovat näissä maissa varsin samankaltaisia, joskin erojakin on: esimerkiksi talvi ei koettele tanskalaisia autoilijoita yhtä haastavasti kuin suomalaisia autoilijoita. Toisaalta Norjassa on paljon kapeita teitä ja jyrkkiä korkeuseroja, haasteita kummatkin liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Ja Ruotsissa on Suomea enemmän turvallisuutta tuovia keskikaideteitä. Suomen hallituksen tavoitteena on nolla liikennekuolemaa ja vakavaa loukkaantumista vuonna 2050. Tavoitteeseen pääsemistä tukee kaikkia liikennemuotoja koskeva liikenneturvallisuusstrategia (2022–2026), joka sisältää 103 liikenneturvallisuutta parantavaa toimenpidettä eri sektoreilla aina liikennevalvonnasta terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Suomen tieliikenteen merkittävä riskitekijä ovat rattijuopumustapaukset sekä sekakäyttäjät eli autoilijat, joiden veressä on ajokykyyn vaikuttavia huumeita tai lääkeaineita sekä alkoholia. Liikenne- ja viestintä sekä sisäministeri Lulu Ranne (ps) tuo ETSC:n vuosiraportissa esiin, että myös ylinopeudet ovat yksi vakava liikenneturvallisuusuhka. Hänestä on tärkeätä, että liikenneympäristö ja nopeusrajoitukset ovat yhteensopivia. Sen lisäksi täytyy myös varmistaa, että autoilijat noudattavat nopeusrajoituksia. Onnettomuustutkinta saa suitsutusta ETSC:n palkitsemisperusteita olivat liikennekuolemien vähentäminen pitkäjaksoisesti sekä kansainvälisesti ainutlaatuisen liikenneonnettomuuksien tutkintatoiminta. Suomessa liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet. Suomalainen liikenneonnettomuuksien tutkintamalli kiinnostaa kansainvälisesti. Onnettomuustietoinstituutti on voinut ETSC:n välityksellä kertoa onnettomuustutkinnan käytännöistä myös useiden muiden maiden viranomaisille. – On ainutlaatuista, että meillä tutkitaan riippumattomasti kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Tiedon avulla voidaan suunnata liikenneturvallisuuden edistämistoimia tehokkaasti siihen, missä tarvetta on, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari kertoo. ETSC:n suomalaisjäseniä ovat liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Onnettomuustietoinstituutti ja Liikenneturva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: hevosella on saaliseläimen vaisto – ohitathan ja kohtaathan turvallisesti 13.11.2025 Moottorikelkat Tiesitkö, että moottorikelkalla tulee olla liikennevakuutus aina ajettaessa? 12.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pyörähdä pyörähdysautossa, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista