6.3.2022 Ajoneuvot Super 3 jatkaa kolmipyöräisten Morganien 113-vuotista tarinaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemuksellisesti paljon mikään ei ole muuttunut 3-Wheeleriin verrattuna. Tuulispään luonne on siis ennallaan, eli kyse on toistaiseksi erikoisimmasta laitteesta, johon Fordin kolmisylinterinen EcoBoost on asennettu. Toisaalta myös ennennäkemättömiä muutoksia on tullut. Erikoinen yhdistelmä klassista urheiluautoa, moottoripyörää ja vanhan liiton hävittäjälentokonetta. Sitä ovat Morganin kuuluisat kolmipyöräiset, joista tuoreinta painosta kutsumme Super 3:ksi. Edellinen painos, Morgan 3-Wheeler, ehti olla tuotannossa Worcestershiressä miltei vuosikymmenen vuodesta 2012 alkaen.Super 3 on päivänselvä jatkumo sarjaan, mutta tällä kertaa tiettyihin, aikaisemmin perusasioina pidettyihin yksityiskohtiin on lähdetty kajoamaan. Suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä – näin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen Morganin kohdalla. Historiallista on puurungon vaihtuminen kokonaan uuteen alumiiniseen monokokkiin. Ratkaisua tullaan soveltamaan myös muihin tuleviin Morganeihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikkaa Fordilta ja MazdaltaUlkonäköön tai ominaisuuksiin runkomateriaalin muutoksella ei ole merkittävää vaikutusta. Sen sijaan keulalla on tapahtunut vähintään yhtä iso mullistus, kun Harley-Davidsonin V2 on syösty vallasta Fordin 1,5-litraisen ja kolmisylinterisen EcoBoostin tieltä. Kyseinen voimanlähde on nähty esimerkiksi Fiestassa ja Focuksessa ahdettuna, mutta Super 3 saa siitä vapaastihengittävän version. 118 hevosvoimaa ja 150 newtonmetriä saattavat kuulostaa vaatimattomilta, mutta 635 kilon kuivapaino ja melkoisen hyvät aerodynaamiset mahdollisuudet eivät enempää vaadi. Voimavarat riittävät 7 sekunnin nollasta sataan -tulokseen ja 210 km/h huippunopeuteen, joista varsinkin jälkimmäinen voi olla mielenkiintoinen kokemus vain pienillä plekseillä varustetun avonaisen kolmipyöräisen ratissa. Uusi moottori tekee tästä brittiläisen autoteollisuuden eräänlaisesta ikonista vielä aavistuksen verran brittiläisemmän, sillä se on suunniteltu kuningaskunnassa, vaikka valmistus tapahtuukin Romaniassa.Kojetaulusta pöllähtää vahva ilmailun henkäys.Yksi asia ei tekniikassa muutu mihinkään suuntaan, nimittäin vaihteisto. Edelleen Super 3:ssa luotetaan Mazda MX-5:n viisivaihteiseen käsivalintaiseen laatikkoon. Kaksi hienoa roadster-ikonia kohtaavat tällä tavoin toisensa vaihdelaatikon kautta.Suihkuhävittäjien aikakaudelleKolmipyöräisten Morganien inspiraationlähteinä on pidetty hävittäjälentokoneita. 113 vuoden kuluessa hävittäjät ovat kokeneet melko fundamentaalisia muutoksia, ja nyt Morganilla on haluttu lähteä muutokseen mukaan. Näin Super 3:een ei edeltäjistä poiketen ole haettu inspiraatiota perinteisistä mäntämoottorisista hävittäjäkoneista, vaan suihkuhävittäjistä. Muutos näkyy ulkokuoren puhtaammissa linjoissa, ja erityisesti siinä, ettei keulassa ulkosalla ole enää sitä V2:ta tähtimoottoria markkeeraamassa. Sisällä lymyävän moottorin ilmanottoaukot on sen sijaan järjestelty aivan kuin suihkuhävittäjässä ikään.Varustele miten parhaaksi näetMorgan Super 3 ei tule monelle ensimmäisenä mieleen, jos etsitään mahdollisimman monikäyttöistä autoa. Silti kaikenlaisia varusteita on sen ikonisiin kylki- ja peräripustimiin asennettavissa. Morgan kertoo Super 3:n olevan kaikkien aikojen räätälöitävin mallinsa. Saatavilla on yli 200 vaihtoehtoa siihen, millaisilla varusteilla ja tyyliseikoilla asiakas voi omansa personoida.Morganin kolmipyöräiset on tulkittu eri maiden lainsäädännöissä eri tavoin, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa ne on myyty moottoripyörinä, Euroopassa enimmäkseen joinakin auton kaltaisina. Isossa-Britanniassa Super 3 -auton hinta alkaa euroiksi muutettuna noin 51 tonnista. Myynti on jo alkanut Vanhan mantereen puolella.Lähde ja kuvat: Morgan Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMorgan Plus Four CX-T – raakaa rallia Geneven lennätinuutisissa: Morganin kolmipyöräinen sähköauto Brittivalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous