28.8.2022 Liikenne Suurteholatausta sähköautoille rivakasti – toivoo VTT:n tutkija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruuhkaa pukkaa latauspaikoilla täyssähköautojen määrän kasvaessa. Energiaviraston tuore kilpailutus sysää uusia latauskenttiä rakenteille Ruuhkaa pukkaa latauspaikoilla täyssähköautojen määrän kasvaessa – myös ladattavat hybridit kansoittavat latauspaikkoja. Kuten Moottori vastikään kertoi, Suomessa on 34 täyssähköautoa yhtä pika- tai suurteholatauspaikkaa kohti.Tiedot käyvät ilmi Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022 -raportista, joka koostuu sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista.Tarvetta virralle on yhä enemmän, sillä täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä Suomessa on nousemassa lähemmäs Pohjoismaista ja EU:n yleistä tasoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauspaikkojen kilpailutus kiinnostiEnergiavirasto järjesti touko–kesäkuussa ensimmäisen uuden asetuksen mukaisen tieliikenteen infrastruktuurituen kilpailutuksen ja julkisti vastikään tukea saaneet lataushankkeet eri puolilla Suomea. VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen on käynyt lävitse hakemuksesta tukea saaneet kohteet.Paakkinen kiittelee kilpailutusta siitä, että hieman yli puolet hankkeista oli vähintään 4 latauspisteen latauskenttiä. Myönteistä on sekin, että sama osuus kohteista tarjoaa maksukorttimaksua.Erityisen ilahtunut Paakkinen on viidestä yli 1,4 megawatin kokonaistehoisesta latauskentästä (Hartola, Helsinki, Espoo, Turku, Mäntsälä).– Ja kolme latauskenttää soveltuu raskaan kaluston käyttöön. Niiden sijainnit ovat Helsinki, Hartola ja Seinäjoki.VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen.Katse suurteholataukseenKiteytyksenä kilpailutuksesta Paakkinen päivittäisi minimitehon nykyisestä 22:sta 150 kilowattiin.– Nyt painotetaan kattavuutta eli matalatehoisempia latauskenttiä, ei niinkään suurteholatausta.Paakkisen mukaan suurteholatauskentäksi voidaan määritellä latauspaikka, jonka teho on vähintään 150 kW. Yksin teholukema ei ole ratkaisevaa, vaan käyttäjien kannalta oleellista on, miten latauskentän tehonjako on ratkaistu.– Näyttää olevan tyypillistä, että suurteholatauskentän teho on 200 kW ja tarjolla on neljä latauspistettä. Jos siis ne kaikki ovat samaan aikaan käytössä, on neljälle autolle tarjolla normaali 50 kW:n pikalaturi.Latauskenttä tarkoittaa aluetta, jolla on useita latausasemia. Paakkisen mukaan on haastavaa – jo taloudellisestikin – , että Suomeen voitaisiin rakentaa niin tiheä suurteholatauskenttien verkosto, että aina jokaiselle lataajalle olisi tarjolla vapaa latauspiuha ja nopeata suurteholatausta.Jämäköitä tukitoimia kaivataan!Paakkisen mukaan jatkossa valtiovallalta tarvitaan nykyistä vaikuttavampia tukitoimia. Tukea ei asiantuntijan mukaan kannata ohjata sellaisiin kohteisiin, mitkä rakentuvat jo markkinaehtoisesti.– Tukikriteereissä pitäisi tarkemmin huomioida myös muut sähköajoneuvot kuin yksityiset henkilöautot, mutta yksityisten henkilöautojen kovaa kasvua kannattaisi nyt hyödyntää, ja saada samalla rakennettua laajemmin käytettävissä olevaa latausverkostoa.Esimerkiksi lataustarpeista Paakkinen nostaa esiin taksit ja kaupunkijakelun.– Raskaan kaluston tarpeisiin sopivaan infraan pitäisi jo nyt alkaa panostamaan, ja siksi infratuen kriteereissä voisi painottaa enemmänkin raskaan kaluston latausmahdollisuutta, etenkin vilkkaissa liikenteen solmupisteissä. Nykyinen kerroin ei vielä ohjaa siihen kovinkaan vahvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatausverkosto on kovassa kasvuvauhdissaSuomen latausverkosto on kovassa kasvuvauhdissa. Etenkin henkilöautojen osalta julkinen suurteholatausverkosto on kehittynyt hyvin markkinaehtoisesti.Paakkinen on ilahtunut, että kehitystä ohjaamaan on perustettu liikenneministeriön johdolla toimiva koordinaatiotyöryhmä, joka seuraa tilanteen kehittymistä.Kansallinen koordinaatioryhmä voi varmistaa, että toimenpiteiden ja teknologian kehityksen tuomat vaikutukset huomioidaan riittävän monipuolisesti. EU-tavoite: latauskenttä 60 km välein Euroopan unioni on päivittämässä vähäpäästöisten ajoneuvojen tankkaus-/latausinfrastruktuuria koskevaa direktiiviä, joka on määrä muuttaa asetukseksi, jolloin sitä tulisi soveltaa jäsenmaissa sellaisenaan. EU-linjaus tarkoittaa, että maan valtaväylien varrella tulisi rakentaa jo vuoteen 2025 mennessä sähköhenkilöautoille latauskentät 60 kilometrin välein. Latauskentän yhteiseksi tehoksi on määritelty vähintään 300 kW, ja ainakin yhdeltä latausasemalta tulisi saada ulos virtaa vähintään 150 kW. Raskaalle kalustolle on omat vaatimuksensa latausverkoston rakentamiselle. Moottori uutisoi EU-linjauksista helmikuussa otsikolla Sähköautoilija, ollos huoleton, latausvirtaa on – muttei vielä kaikkialla. Ja vuoteen 2030 mennessä latauskentän vaatimukset nousevat kaksinkertaisiksi: vähintään 600 kW ja ainakin kahdelta latausasemalta ulos vähintään 150 kW. – Runkotieverkoston varrelle rakentuvat latauskentät voisivat olla yhteiskäyttöisiä, jotta niitä voisivat hyödyntää yksityisten henkilöautojen lisäksi myös kaupalliset ajoneuvot, alkuvaiheessa taksit, pakettiautot ja jatkossa myös sähkökuorma-autot, Paakkinen linjaa. Huoltoasemat eivät ratkaise haastettaPaakkisen näkemyksen mukaan huoltoasemat eivät ole välttämättä aina paras paikka latausinfran sijoitukselle.– Huoltoasemien pakottaminen kankealla lakisäätöisellä ohjauksella tiettyyn infran minimimäärään ei luultavasti johda toivottuun lopputulokseen, mutta saattaa johtaa jopa joidenkin huoltoasemien lopettamiseen, joka voi heikentää polttoaineen jakelua paikallisesti, Paakkinen uumoilee.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Henkilökuva: VTT / Liisa Mäkinen Lähteet: VTT, liikenne- ja viestintäministeriö / koordinaatioryhmä, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022 a:3:{i:0;s:6:"119919";i:1;s:6:"108520";i:2;s:5:"92121";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa