26.2.2015 Liikenne Euro NCAP: Tähtivajetta törmäystesteissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluauto Audi TT sekä identtiset pakettiautokaksoset Renault Trafic ja Opel Vivaro saivat tähtiluokituksensa. Euro NCAP on julkaissut vuoden ensimmäiset törmäystestit. Täysiä viiden tähden tuloksia ei tällä kertaa saavutettu. Perinteisien henkilöautojen sijaan vuorossa olivat Audi TT sekä teknisesti yhteiset pakettiautot Opel Vivaro ja Renault Trafic. Vuoden 2015 muutokset kiristivät testivaatimuksia, joten tähtiluokituksia ei voi verrata aiempiin vuosiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi TTKolmannen sukupolven Audi TT sai testin parhaat tulokset, mutta tulos jäi silti neljään tähteen. Hyvin muotonsa säilyttävän korin sekä toimivien turvajärjestelmien ansiosta TT tarjosi täysi-ikäisille hyvän suojan sekä keula-, sivu-, että tolppatörmäyksessä.Audi ei suosittele auton takaistuinta yli 1,45 metrisille matkustajille, mutta törmäyskokeessa käytetty 1,5 metrinen testinukke sai silti hyvän suojan. Takaistuimen arveltiin tarjoavan huonon suojan peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan.Ahtauden takia Audin suosittelema turvaistuin ei mahtunut paikalleen etuistuimet säädettynä mittausasentoon. Lapsimatkustajien turvallisuus testattiin erillisessä kokeessa, jossa kolmevuotias matkustaja sai parhaisiin pisteisiin yltävän suojan ja puolitoistavuotias riittävän suojan. Euro NCAP korostaa kuitenkin useiden lastenistuinten tukevan asennuksen olevan mahdotonta TT:n pystyselkänojaiselle takaistuimelle.Audi TT suojaa jalankulkijoita ylös ponnahtavalla konepellillä. Etupuskurin ja konepellin tarjoama suoja oli hyvä, mutta jäykät A-pilarit suojasivat jalankulkijoita huonosti. TT:n aktiivinen turvavarustelu sisältää ajonvakautusjärjestelmän sekä turvavyömuistuttimet. Kaistavahti on saatavana lisävarusteena, mutta automaattista peräänajojarrutusta ei saa edes lisärahalla.Renault Trafic ja Opel VivaroYhteisen rakenteen jakavista pakettiautoista testattiin Renault Trafic. Auton suoritus riitti kolmeen tähteen. Auton rakenteet kestivät keulatörmäyksen hyvin, mutta matkustajan rintakehän sekä lantion ja polvien suoja jäi matalaksi. Auto testattiin ilman apukuljettajan turvatyynyä, koska Euro NCAP:n mukaan se on pakettiautoversiossa lisävaruste. Kylkitörmäyksessä auton suoja riitti täysiin pisteisiin. Koska verhoturvatyyny on lisävaruste, ei autoa testattu pylvästestissä. Peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan etuistuimien tarjoama suoja oli matala ja takaistuimien huono.Sekä puolitoista- että kolmevuotiaan kokoiset testinuket saivat kaikissa testeissä täysiin pisteisiin yltävän suojan. Jalankulkijoiden suoja vaihteli puskurin eri kohdissa hyvästä heikkoon. Konepellin suoja oli kohtalainen, mutta tuulilasin kohdalta suoja vaihteli heikosta huonoon.Traficin ja Vivaron aktiivinen turvallisuus rajoittuu ajonvakautusjärjestelmään sekä kuljettajan istuimen turvavyömuistuttimeen.Euro NCAPAutoliittoPäivitetty 3.3.2015: Lisätty maininta tiukentuneesta testiohjelmasta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa