26.2.2015 Liikenne Euro NCAP: Tähtivajetta törmäystesteissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluauto Audi TT sekä identtiset pakettiautokaksoset Renault Trafic ja Opel Vivaro saivat tähtiluokituksensa. Euro NCAP on julkaissut vuoden ensimmäiset törmäystestit. Täysiä viiden tähden tuloksia ei tällä kertaa saavutettu. Perinteisien henkilöautojen sijaan vuorossa olivat Audi TT sekä teknisesti yhteiset pakettiautot Opel Vivaro ja Renault Trafic. Vuoden 2015 muutokset kiristivät testivaatimuksia, joten tähtiluokituksia ei voi verrata aiempiin vuosiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi TTKolmannen sukupolven Audi TT sai testin parhaat tulokset, mutta tulos jäi silti neljään tähteen. Hyvin muotonsa säilyttävän korin sekä toimivien turvajärjestelmien ansiosta TT tarjosi täysi-ikäisille hyvän suojan sekä keula-, sivu-, että tolppatörmäyksessä.Audi ei suosittele auton takaistuinta yli 1,45 metrisille matkustajille, mutta törmäyskokeessa käytetty 1,5 metrinen testinukke sai silti hyvän suojan. Takaistuimen arveltiin tarjoavan huonon suojan peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan.Ahtauden takia Audin suosittelema turvaistuin ei mahtunut paikalleen etuistuimet säädettynä mittausasentoon. Lapsimatkustajien turvallisuus testattiin erillisessä kokeessa, jossa kolmevuotias matkustaja sai parhaisiin pisteisiin yltävän suojan ja puolitoistavuotias riittävän suojan. Euro NCAP korostaa kuitenkin useiden lastenistuinten tukevan asennuksen olevan mahdotonta TT:n pystyselkänojaiselle takaistuimelle.Audi TT suojaa jalankulkijoita ylös ponnahtavalla konepellillä. Etupuskurin ja konepellin tarjoama suoja oli hyvä, mutta jäykät A-pilarit suojasivat jalankulkijoita huonosti. TT:n aktiivinen turvavarustelu sisältää ajonvakautusjärjestelmän sekä turvavyömuistuttimet. Kaistavahti on saatavana lisävarusteena, mutta automaattista peräänajojarrutusta ei saa edes lisärahalla.Renault Trafic ja Opel VivaroYhteisen rakenteen jakavista pakettiautoista testattiin Renault Trafic. Auton suoritus riitti kolmeen tähteen. Auton rakenteet kestivät keulatörmäyksen hyvin, mutta matkustajan rintakehän sekä lantion ja polvien suoja jäi matalaksi. Auto testattiin ilman apukuljettajan turvatyynyä, koska Euro NCAP:n mukaan se on pakettiautoversiossa lisävaruste. Kylkitörmäyksessä auton suoja riitti täysiin pisteisiin. Koska verhoturvatyyny on lisävaruste, ei autoa testattu pylvästestissä. Peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan etuistuimien tarjoama suoja oli matala ja takaistuimien huono.Sekä puolitoista- että kolmevuotiaan kokoiset testinuket saivat kaikissa testeissä täysiin pisteisiin yltävän suojan. Jalankulkijoiden suoja vaihteli puskurin eri kohdissa hyvästä heikkoon. Konepellin suoja oli kohtalainen, mutta tuulilasin kohdalta suoja vaihteli heikosta huonoon.Traficin ja Vivaron aktiivinen turvallisuus rajoittuu ajonvakautusjärjestelmään sekä kuljettajan istuimen turvavyömuistuttimeen.Euro NCAPAutoliittoPäivitetty 3.3.2015: Lisätty maininta tiukentuneesta testiohjelmasta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti