3.3.2015

Euro NCAP -törmäystestiohjelma kehittyy

Keulan jäykkyyttä mittaava törmäyskoe laajentaa testiohjelmaa.

Euro NCAP –testiohjelmaa on uudistettu entistä haastavammaksi vuodelle 2015. Sen myötä äskettäin julkaistuja Audi TT:n sekä Renault Traficin ja Opel Vivaron tuloksia ei voi verrata aiempiin testituloksiin.

Uutena testinä Euro NCAP on ottanut käyttöön törmäyksen koko keulan leveydeltä. 50 kilometrin tuntinopeudella ajettava testi on merkittävästi lievempi kuin testiohjelman perinteinen keulatörmäys. Uutuustesti mittaa keulan jäykkyyttä, joka voi johtaa liian suurin hidastuvuusvoimiin ja aiheuttaa loukkaantumista pienikokoisemmille matkustajille sekä vanhuksille alhaisissa nopeuksissa.

Sivutörmäystestiä on muokattu vaativammaksi. Autoon törmäävä kelkka on suurempi ja painavampi. Lisäksi sen törmäysnopeutta on nostettu 29 kilometristä tunnissa 32 tuntikilometriin. Sivutörmäyksen lisäksi suoritettava pylvästesti suoritetaan nyt vinossa kulmassa.

Lisätietoa:

Autoliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat