26.2.2015 Liikenne Euro NCAP: Tähtivajetta törmäystesteissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluauto Audi TT sekä identtiset pakettiautokaksoset Renault Trafic ja Opel Vivaro saivat tähtiluokituksensa. Euro NCAP on julkaissut vuoden ensimmäiset törmäystestit. Täysiä viiden tähden tuloksia ei tällä kertaa saavutettu. Perinteisien henkilöautojen sijaan vuorossa olivat Audi TT sekä teknisesti yhteiset pakettiautot Opel Vivaro ja Renault Trafic. Vuoden 2015 muutokset kiristivät testivaatimuksia, joten tähtiluokituksia ei voi verrata aiempiin vuosiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi TT Kolmannen sukupolven Audi TT sai testin parhaat tulokset, mutta tulos jäi silti neljään tähteen. Hyvin muotonsa säilyttävän korin sekä toimivien turvajärjestelmien ansiosta TT tarjosi täysi-ikäisille hyvän suojan sekä keula-, sivu-, että tolppatörmäyksessä. Audi ei suosittele auton takaistuinta yli 1,45 metrisille matkustajille, mutta törmäyskokeessa käytetty 1,5 metrinen testinukke sai silti hyvän suojan. Takaistuimen arveltiin tarjoavan huonon suojan peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan. Ahtauden takia Audin suosittelema turvaistuin ei mahtunut paikalleen etuistuimet säädettynä mittausasentoon. Lapsimatkustajien turvallisuus testattiin erillisessä kokeessa, jossa kolmevuotias matkustaja sai parhaisiin pisteisiin yltävän suojan ja puolitoistavuotias riittävän suojan. Euro NCAP korostaa kuitenkin useiden lastenistuinten tukevan asennuksen olevan mahdotonta TT:n pystyselkänojaiselle takaistuimelle. Audi TT suojaa jalankulkijoita ylös ponnahtavalla konepellillä. Etupuskurin ja konepellin tarjoama suoja oli hyvä, mutta jäykät A-pilarit suojasivat jalankulkijoita huonosti. TT:n aktiivinen turvavarustelu sisältää ajonvakautusjärjestelmän sekä turvavyömuistuttimet. Kaistavahti on saatavana lisävarusteena, mutta automaattista peräänajojarrutusta ei saa edes lisärahalla. Renault Trafic ja Opel Vivaro Yhteisen rakenteen jakavista pakettiautoista testattiin Renault Trafic. Auton suoritus riitti kolmeen tähteen. Auton rakenteet kestivät keulatörmäyksen hyvin, mutta matkustajan rintakehän sekä lantion ja polvien suoja jäi matalaksi. Auto testattiin ilman apukuljettajan turvatyynyä, koska Euro NCAP:n mukaan se on pakettiautoversiossa lisävaruste. Kylkitörmäyksessä auton suoja riitti täysiin pisteisiin. Koska verhoturvatyyny on lisävaruste, ei autoa testattu pylvästestissä. Peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan etuistuimien tarjoama suoja oli matala ja takaistuimien huono. Sekä puolitoista- että kolmevuotiaan kokoiset testinuket saivat kaikissa testeissä täysiin pisteisiin yltävän suojan. Jalankulkijoiden suoja vaihteli puskurin eri kohdissa hyvästä heikkoon. Konepellin suoja oli kohtalainen, mutta tuulilasin kohdalta suoja vaihteli heikosta huonoon. Traficin ja Vivaron aktiivinen turvallisuus rajoittuu ajonvakautusjärjestelmään sekä kuljettajan istuimen turvavyömuistuttimeen. Euro NCAP Autoliitto Päivitetty 3.3.2015: Lisätty maininta tiukentuneesta testiohjelmasta. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?