26.2.2015 Liikenne Euro NCAP: Tähtivajetta törmäystesteissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluauto Audi TT sekä identtiset pakettiautokaksoset Renault Trafic ja Opel Vivaro saivat tähtiluokituksensa. Euro NCAP on julkaissut vuoden ensimmäiset törmäystestit. Täysiä viiden tähden tuloksia ei tällä kertaa saavutettu. Perinteisien henkilöautojen sijaan vuorossa olivat Audi TT sekä teknisesti yhteiset pakettiautot Opel Vivaro ja Renault Trafic. Vuoden 2015 muutokset kiristivät testivaatimuksia, joten tähtiluokituksia ei voi verrata aiempiin vuosiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi TT Kolmannen sukupolven Audi TT sai testin parhaat tulokset, mutta tulos jäi silti neljään tähteen. Hyvin muotonsa säilyttävän korin sekä toimivien turvajärjestelmien ansiosta TT tarjosi täysi-ikäisille hyvän suojan sekä keula-, sivu-, että tolppatörmäyksessä. Audi ei suosittele auton takaistuinta yli 1,45 metrisille matkustajille, mutta törmäyskokeessa käytetty 1,5 metrinen testinukke sai silti hyvän suojan. Takaistuimen arveltiin tarjoavan huonon suojan peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan. Ahtauden takia Audin suosittelema turvaistuin ei mahtunut paikalleen etuistuimet säädettynä mittausasentoon. Lapsimatkustajien turvallisuus testattiin erillisessä kokeessa, jossa kolmevuotias matkustaja sai parhaisiin pisteisiin yltävän suojan ja puolitoistavuotias riittävän suojan. Euro NCAP korostaa kuitenkin useiden lastenistuinten tukevan asennuksen olevan mahdotonta TT:n pystyselkänojaiselle takaistuimelle. Audi TT suojaa jalankulkijoita ylös ponnahtavalla konepellillä. Etupuskurin ja konepellin tarjoama suoja oli hyvä, mutta jäykät A-pilarit suojasivat jalankulkijoita huonosti. TT:n aktiivinen turvavarustelu sisältää ajonvakautusjärjestelmän sekä turvavyömuistuttimet. Kaistavahti on saatavana lisävarusteena, mutta automaattista peräänajojarrutusta ei saa edes lisärahalla. Renault Trafic ja Opel Vivaro Yhteisen rakenteen jakavista pakettiautoista testattiin Renault Trafic. Auton suoritus riitti kolmeen tähteen. Auton rakenteet kestivät keulatörmäyksen hyvin, mutta matkustajan rintakehän sekä lantion ja polvien suoja jäi matalaksi. Auto testattiin ilman apukuljettajan turvatyynyä, koska Euro NCAP:n mukaan se on pakettiautoversiossa lisävaruste. Kylkitörmäyksessä auton suoja riitti täysiin pisteisiin. Koska verhoturvatyyny on lisävaruste, ei autoa testattu pylvästestissä. Peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan etuistuimien tarjoama suoja oli matala ja takaistuimien huono. Sekä puolitoista- että kolmevuotiaan kokoiset testinuket saivat kaikissa testeissä täysiin pisteisiin yltävän suojan. Jalankulkijoiden suoja vaihteli puskurin eri kohdissa hyvästä heikkoon. Konepellin suoja oli kohtalainen, mutta tuulilasin kohdalta suoja vaihteli heikosta huonoon. Traficin ja Vivaron aktiivinen turvallisuus rajoittuu ajonvakautusjärjestelmään sekä kuljettajan istuimen turvavyömuistuttimeen. Euro NCAP Autoliitto Päivitetty 3.3.2015: Lisätty maininta tiukentuneesta testiohjelmasta. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt