26.2.2015 Liikenne Euro NCAP: Tähtivajetta törmäystesteissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluauto Audi TT sekä identtiset pakettiautokaksoset Renault Trafic ja Opel Vivaro saivat tähtiluokituksensa. Euro NCAP on julkaissut vuoden ensimmäiset törmäystestit. Täysiä viiden tähden tuloksia ei tällä kertaa saavutettu. Perinteisien henkilöautojen sijaan vuorossa olivat Audi TT sekä teknisesti yhteiset pakettiautot Opel Vivaro ja Renault Trafic. Vuoden 2015 muutokset kiristivät testivaatimuksia, joten tähtiluokituksia ei voi verrata aiempiin vuosiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi TTKolmannen sukupolven Audi TT sai testin parhaat tulokset, mutta tulos jäi silti neljään tähteen. Hyvin muotonsa säilyttävän korin sekä toimivien turvajärjestelmien ansiosta TT tarjosi täysi-ikäisille hyvän suojan sekä keula-, sivu-, että tolppatörmäyksessä.Audi ei suosittele auton takaistuinta yli 1,45 metrisille matkustajille, mutta törmäyskokeessa käytetty 1,5 metrinen testinukke sai silti hyvän suojan. Takaistuimen arveltiin tarjoavan huonon suojan peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan.Ahtauden takia Audin suosittelema turvaistuin ei mahtunut paikalleen etuistuimet säädettynä mittausasentoon. Lapsimatkustajien turvallisuus testattiin erillisessä kokeessa, jossa kolmevuotias matkustaja sai parhaisiin pisteisiin yltävän suojan ja puolitoistavuotias riittävän suojan. Euro NCAP korostaa kuitenkin useiden lastenistuinten tukevan asennuksen olevan mahdotonta TT:n pystyselkänojaiselle takaistuimelle.Audi TT suojaa jalankulkijoita ylös ponnahtavalla konepellillä. Etupuskurin ja konepellin tarjoama suoja oli hyvä, mutta jäykät A-pilarit suojasivat jalankulkijoita huonosti. TT:n aktiivinen turvavarustelu sisältää ajonvakautusjärjestelmän sekä turvavyömuistuttimet. Kaistavahti on saatavana lisävarusteena, mutta automaattista peräänajojarrutusta ei saa edes lisärahalla.Renault Trafic ja Opel VivaroYhteisen rakenteen jakavista pakettiautoista testattiin Renault Trafic. Auton suoritus riitti kolmeen tähteen. Auton rakenteet kestivät keulatörmäyksen hyvin, mutta matkustajan rintakehän sekä lantion ja polvien suoja jäi matalaksi. Auto testattiin ilman apukuljettajan turvatyynyä, koska Euro NCAP:n mukaan se on pakettiautoversiossa lisävaruste. Kylkitörmäyksessä auton suoja riitti täysiin pisteisiin. Koska verhoturvatyyny on lisävaruste, ei autoa testattu pylvästestissä. Peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan etuistuimien tarjoama suoja oli matala ja takaistuimien huono.Sekä puolitoista- että kolmevuotiaan kokoiset testinuket saivat kaikissa testeissä täysiin pisteisiin yltävän suojan. Jalankulkijoiden suoja vaihteli puskurin eri kohdissa hyvästä heikkoon. Konepellin suoja oli kohtalainen, mutta tuulilasin kohdalta suoja vaihteli heikosta huonoon.Traficin ja Vivaron aktiivinen turvallisuus rajoittuu ajonvakautusjärjestelmään sekä kuljettajan istuimen turvavyömuistuttimeen.Euro NCAPAutoliittoPäivitetty 3.3.2015: Lisätty maininta tiukentuneesta testiohjelmasta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle