8.4.2024

Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat

Kuva Moottorin arkisto
Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

”Kuski ei osannut Kehä kolmoselle, eikä lentokentälle ilman kokoaikaista neuvomista. Autossa ei myöskään ollut lain vaatimia liikenneluvan haltijan nimeä tai esimerkkihinnastoja.”

Moottori on kertonut taksilla ajamisen sitkaista haasteista. Kansalaisia on ärsyttävät ja epäilyttänyt esimerkiksi taksikuskien ammattitaidon kuten paikallistuntemuksen puutteet, turvallisuutta koetteleva ajokäytös, epäselvä ryöstöhinnoittelu sekä taksien heikko saatavuus harvempaan asutuilla alueilla.

Ongelmiksi on koettu myös erehdyttäminen nimeämällä taksi hyvämaineisen taksiyrityksen tavoin, epäselvät tai olemattomat palautekanavat asiakkaan jälkikäteiselle reklamaatiolle palveluvirheistä ja puutteelliset kuittikäytännöt.

Moottori käsitteli taksien käyttöä viimeksi 24.3.2024 otsikolla Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia?

Moottori pyysi tässä samaisessa artikkelissa kuluttajia kertomaan kokemuksensa takseista olivatpa ne kielteisiä tai myönteisiä:

Kerro millaisia epäkohtia olet havainnut käyttäessäsi takseja, olipa kyse epäselvästä hinnoittelusta, perille suunnistamisesta, taksikuskin käytöksestä, taksin saatavuudesta, epäselvistä kyytikuiteista, turvattomasta ajokäytöksestä tai mistä tahansa muusta havaitsemastasi. Kerro toki myös, mikäli laadukas, palvelualtis, edullinen tai muutoin myönteisesti yllättänyt taksikokemus on osunut kohdallesi!

Kokemuksensa jakaneiden lomakkeiden täyttäjien henkilötiedot ovat toimituksemme tiedossa. Alla on kattava otos Moottorin saamasta palautteesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuskia saa neuvoa

Useammallakin oli kokemuksia siitä, että asiakas sai ryhtyä reittinavigaattoriksi – ja varsin keskeisillä ja selkeilläkin ajotaipaleilla.

”Kuski ei osannut Kehä kolmoselle, eikä lentokentälle ilman kokoaikaista neuvomista. Autossa ei myöskään ollut lain vaatimia liikenneluvan haltijan nimeä tai esimerkkihinnastoja, ja se Passatti oli tosi törkyinen.

Mutta siis muuten ok, tuli nopeasti, neuvomisella pääsi perille. Vaatteet saatiin itse kurata, kun kaivettiin sedanin peräkontista isot matkalaukut ulos, kuski ei vaivautunut nousemaan autosta. Ei katastrof, etenkin kun tiesin itse reitin mihin mennä, mutta vieraampaan paikkaan olisi ollut ikävä mennä.”

Toinen taksia tarvitseva oli tullut laivalla Virosta Helsingin Länsisatamaan Jätkäsaareen.

”Otin jonosta ensimmäisen taksin. Pyysin ajamaan kauppakeskus Forumiin. Kuljettaja ei tiennyt lainkaan, mikä ja missä on Forum! Taksiasiakas joutui toimimaan navigointilaitteena ja suunnistamaan perille noin kahden kilometrin matkan.

Lasipalatsin kohdalla sanoin kuskille, että paina nyt mieleesi, että tuossa edessä on Forum, tunnettu kauppakeskus, joka valmistui olympialaisiin 1950-luvulla ja joka uudistettiin perusteellisesti isoksi kauppakeskukseksi vuonna 1985.

On se vaan kumma, että pääkaupungissa Helsingissä satamaan tai rautatieasemalle on suoritettava nykyään taksin ennakkotilaus, jotta saa luotettavan ja ajoreitit tuntevan taksin.”

Kielitaito puutteellinen, vauhti hurja

Eräs taksinkäyttäjä muokkasi taksikokemuksensa listaksi ranskalaisia viivoja.

”– Ei tunneta edes pääväyliä.

– Ei osata kirjoittaa osoitetta naviin.

– Kielitaito puutteellinen.

– Asiakaspalvelusta ei tiedetä mitään.

– Kyyti maksaa mitä päähän tulee.

– Ei suostuta ajamaan alle 5 km matkoja.

– Tolpalla tapellaan asiakkaista, popcornit mukaan.

– Liikennesäännöt hukassa.”

Iäkkäällä farkku-BMW:llä ajanut heebo, joka ajoi Mäkelänkadulla vaatimattomasti 85 km/h.”

Eräs kertomansa mukaan säännöllisesti taksia tarvitseva kertoo istuneensa kyydissä pelko puserossa.

”Nyt viimeksi oli iäkkäällä farkku-BMW:llä ajanut heebo, joka ajoi Mäkelänkadulla vaatimattomasti 85 km/h.”

Hänellä oli toinenkin kyyti jäänyt mieleen, eikä kiittävässä mielessä.

”Vähän erikoinen tilanne, kun sovellukseen listattu auto ja rekisteritunnus olivat vääriä. Ei iso ongelma päiväsaikaan miehenä, mutta voin helposti nähdä, miten tämä ei ainakaan lisää turvallisuuden tunnetta. Ihan mukava tyyppi, joka halusi hirveästi, että jätän palautetta sovelluksella kyydistä.”

”Asiakkaita huutamalla”

Tämä asiakas olisi halunnut tutun taksiyrittäjän kyytiin.

”Lokakuussa 2023 yritin saada taksin Helsingin Olympiaterminaalista Silja Symphonyn saavuttua satamaan lauantaina aamupäivällä. Taksirivistössä ei ollut yhtään tutun taksitilausfirman autoa. Useimmat taksiautot olivat ilman taksitilausfirman nimeä tai sitten Bolt- ja Yango-takseja! Näiden kuskit yrittivät saada asiakkaita huutamalla kovalla äänellä!

Odottelin satamassa vartin taksitolpan vieressä, yhtään Taksi Helsingin, Lähitaksin, Kovasen tai Menevän autoa ei tullut. Pari Taksi Helsingin autoa ajoi ohitse, ilmeisesti ennakkotilauksen tehnyt asiakas kyydissään.

Muutama muukin asiakas odotteli näitä tunnettujen taksifirmojen autoja, mutta he kyllästyivät odotteluun ja kävelivät jonottamaan ratikkaan. Lopulta minäkin tein niin, ajoin kolmosella rautatieasemalle.”

Voit jättää tähän, käy erittäin hyvin, kiitos -kommentista huolimatta hän ei suostunut pysäyttämään vaan päätti lopulta ajaa kiellettyä ajosuuntaa vasten ovelle.

Eräs paljon työajoissa taksia käyttävä kertoo kaksijakoisista kokemuksista saman päivän aikana.

”Toinen oli loistava ja mukava, toinen liikenteessä provosoituva kuski, joka ajoi hakemaan outoa turhan pitkää reittiä. Kumpaakin kuskiryhmää taitaa ylisummaan olla taksareina.”

Toisen asiakkaan kohdalle oli sattunut harvinaisen kovapäinen kuski.

Kahdesta erillisestä ´voit jättää tähän, käy erittäin hyvin, kiitos´ -kommentista huolimatta hän ei suostunut pysäyttämään vaan päätti lopulta ajaa kiellettyä ajosuuntaa vasten ovelle. En nyt ihan tiedä, onko tämä 7 euron säästämisen arvoista verrattuna Taksi Helsingin ennalta sovittuun kiinteeseen hintaan.”

Taksiauton kunto ei aina oikein vakuuta, kuten eräs kuvaa kokemaansa.

”Reissulla lentokentälle takapenkin turvavyö oli rikki – asiakas oli kuulemma rikkonut.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Turha yrittää välityskeskuksen kautta”

Eräs taksia ilmeisen säännöllisesti käyttävä kertoo.

”Keskikokoisessa teollisuuskaupungissa on turha yrittää tilata kyytiä välityskeskuksen kautta, jos pitää ehtiä tiettyyn aikaan johonkin. Ainoa tapa saada varma kyyti on soittaa taksiyrittäjälle suoraan ja tilata keikka henkilökohtaisesti. Kyseinen yrittäjä on erittäin vastuullinen, täsmällinen ja palveleva. Hän kertoi, että päivystysvelvoitteen puuttuminen jättää asiakkaat oman onnensa nojaan. Jos kuljettajaa ei huvita lähteä ajamaan, vaikka lyhyttä kyytiä niin jättää lähtemättä. Taksialan maine on saanut kovan kolauksen ja sen palauttaminen on erittäin vaikeaa, sanoi tämä pitkän linjan yrittäjä.”

Suurten asutustaajamien ulkopuolisista kyytiongelmista kertoi toinenkin taksinkäyttäjä.

”Nykysysteemi ruokkii kermankuorintaa. Takseja on paljon suurkaupungeissa, mutta pikkupaikkakunnilla on heikompaa. Suomalainen taksi ennen uudistusta ei ollut halpa, mutta palvelun laatuun, saatavuuteen ja luotettavuuteen suhteutettuna kohtuuhintainen. Ennen uudistusta suomalaiseen taksiin saattoi aina luottaa. Läsnäolovelvoite takasi taksin saannin myös pienemmillä paikkakunnilla jopa yöaikaan. Hinta oli tarkkaan ennakoitavissa. Nyt pienemmät kunnat joutuvat mahdollisesti maksamaan, jotta yöaikaiset taksipalvelut säilyisivät.

Onneksi uudistuksesta huolimatta on edelleen luotettavia ja tunnettuja taksitilausfirmoja, joiden palvelun laatuun, paikallistuntemukseen ja ennakoitavaan hintatasoon voi luottaa.”

Kokemuksia ratin takaa

Eräs taksipalautteen antajista tuo uuden näkökulman, onhan hän ajanut ammatikseen taksia. Hän suivaantui liikenneministeri Anne Bernerin ajamiin uudistuksiin. Kokemuksensa jakaja kertoo lopettaneensa taksin ajamisen vuoden 2018 taksilain uudistukseen. Hän muistelee kaiholla työuraansa eli ”33 vuotta takuulaadukkaita taksipalveluita.”

Taksinkuljettaja myös arvioi, että koettuja ongelmia olisi voitu ennakoida muiden maiden kokemusten valossa.

” Jopa minä, tavallinen kuski tiesin, miten kävi Tanskassa uudistuksen jälkeen: taksit siirtyivät maaseudulta ajamaan köpikseen. Taksin saatavuus huononi, kun loppui päivystysvelvollisuus.”

Sitten tuli uudet yrittäjät ja paljon uusia kuljettajia.

25 vuotta taksinkuljettajana työskennellyt kuvaa, että taksinajon arki muuttui merkittävästi vuoden 2018 jälkeen.

”Ennen tiukka säätely teki kaikista toistensa kyylääjiä. Myös asiakkaat olivat hankalia. Joskus ei mikään auttanut ja taksitarkastajalla riitti töitä. Sai pelätä oman turvallisuutensa puolesta, ettei ärsytä asiakasta. Sitten tuli uudet yrittäjät ja paljon uusia kuljettajia. Saatiin iloksemme omituisesti käyttäytyviä työkavereita ja osalla oli ajotaidotkin hakusessa.”

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat