24.3.2024

Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia?

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Kansalaisten luottamuksen palautus takseihin vaatii kauan velloneisiin ongelmiin puuttumista ja monenlaista ryhtiliikettä. Liikenneministeri: Ongelmat on otettu tosissaan, lakimuutoksia valmistellaan rivakasti.  

Taksien maine on ryvettynyt pahoin. Asiallisia ja luotettavia takseja on, mutta kehnot kokemukset pilaavat kaikkien maineen.

Ongelmia on ollut jo kauan, ne ovat olleet moninaisia ja pysyviä ratkaisuja ei ole tahtonut löytyä.

Ongelmia ovat ainakin seuraavat:

Kansalaisia korpeaa epäselvä ryöstöhinnoittelu, taksikuskien ammattitaidon kuten paikallistuntemuksen puutteet, turvallisuutta koetteleva ajokäytös, taksien saatavuus harvempaan asutuilla alueilla, kuskin ja asiakkaan välisen kielimuurin haasteet, takseina käytettävien autojen siisteys, kuluttajan erehdyttäminen nimeämällä taksi hyvämaineisen taksiyrityksen tavoin, epäselvät tai olemattomat palautekanavat asiakkaan jälkikäteiselle reklamaatiolle palveluvirheistä, lainvastaiset puutteelliset kuittikäytännöt ajetusta matkasta, kuljettajien tiedot eivät esillä taksissa tai kuljettajana joku toinen kuin kuuluisi olla…

Ongelmina ovat olleet myös kyytitulojen pimitys verottajalta sekä taksikuljettajakokeen puutteet ja kokeissa huijaaminen. On sitä tässä työmaata viranomaisille, lainsäätäjille ja alan sisällä – jos on tarkoitus palauttaa luottamus taksinkäyttöön kuluttajien keskuudessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lakeja muutettava

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti kesällä 2023 lakivalmistelun, jonka tavoitteena ei ole enempää eikä vähempää kuin ”korjata taksialan epäkohtia ja lisätään luottamusta koko alaan.”

Ministeri Lulu Ranne (ps) on vakuuttunut, että pian tapahtuu ja paljon.

Ministeri kiteytti loppuvuodesta 2023 Moottorin artikkelissa, että ”Taksien on oltava turvallisia tiloja ja luotettavia kulkupelejä niin asiakkaille kuin kuljettajillekin. Se, että pienehkö vähemmistö maan kuljettajista lokaa kaikkien, myös kunnollisten kuljettajien ja koko alan maineen ei saa jatkua.”

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Anne Bernerin taksiuudistus

Samaa ovat tosin arvioineet monet muutkin vastuulliset sitten vuoden 2018. Kaiken taustalla on silloisen liikenneministeri Anne Bernerin voimallisesti ajama taksiliikenteen vapautus ja 1.7.2018 voimaan tullut uusi liikennepalvelulaki. Sen jälkeen havaittiin monia epäkohtia.

Liikenneministeri Timo Harakka (sd.) totesi Moottorin uutisessa tammikuussa 2020, että ”Tarvetta korjaussarjalle on, sillä taksit ovat monelle tärkeä ja usein ainoa mahdollinen liikkumismuoto. Palvelua koskevasta epävarmuudesta tulisi siis päästä eroon.”

Helmikuu 2020 toi uudet hintatarrat takseihin, joista matkan hinta tai hinnan määräytymisperusteet kävivät ilmi aiempaa havainnollisemmin.

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ
Jos taksitolpan kyltti kaipaa uudistamista, kaipaa sitä koko taksialakin.

Laastarista ei ollut apua

Laastari haavoille ei riittänyt, vaan kuluttajien luottamusta rapauttaneet käytännöt oli saatava tolkullisiksi. Tarvittiin järeämpiä toimia.

Yhä vaivaaviin epäkohtiin yritettiin puuttua ns. taksilain korjaussarjalla. Se tarkoitti taksilain uudistusta touko- ja syyskuussa vuonna 2021: hinnoittelun selkeyttämistä ja kuljettajien vaatimusten tiukentumista. Moottori uutisoi aiheesta 8.4.2021 otsikolla Palaako taksien asiakkaiden luottamus? Taksilain korjaussarja avuksi.

Taksialaa edustava Suomen Taksiliitto oli hyvin huolissaan tilanteesta, josta kerroimme 28.10.2022 otsikolla Taksiliitto valvonnasta: viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutisoitavaa on riittänyt!

Taksialan ongelmista on riittänyt runsaasti kirjoitettavaa – vai mitä olette mieltä seuraavasti otsikoista sitten tammikuun 2020?

Nyt tarkkana taksitolpalla – kyytihinnat esille aiempaa selkeämmin (31.1.2020)

Taksien sääntely rukataan uusiksi – toiveissa palauttaa kuluttajien karissut luottamus (16.6.2020)

Taksien käytön haasteet saavat erityisryhmiltä huutia (31.7.2020)

Kuulostaako taksilain korjaussarja tutulle? Ehdotuksissa muun muassa taksamittari, pakollinen koulutus ja taksikupu (15.10.2020)

Parjatun taksilain korjaukset voimaan: kupu katolle ja taksamittari takaisin (2.9.2021)

Tehoiskut sen todistivat – taksien valvonnalle on tarvetta (19.12.2021)

Yli 500 taksiliikennelupaa on peruttu – seuraava pommi muhii jo (12.1.2022)

Taksikyydit: 64 % kokee turvallisuuden heikentyneen Uudellamaalla (9.8.2022)

Taksien villi hinnoittelu korpeaa – mikä ratkaisuksi? (12.8.2022)

Taksien yrittäjäkokeessa on voitu huijata – epäily Traficomin tiedossa (14.8.2022)

Taksien kyytien hinta oltava selkeästi nähtävissä – valvontaiskut paljastaneet puutteita (16.8.2022)

Alkusyksy näyttää, monenko taksin liikennelupa peruutetaan (18.8.2022)

Taksien nykymeno ei vetele – näin taksiala korjaisi ongelmat (21.8.2022)

Syksyn saldo: 1 566 taksin liikennelupaa peruutettu (27.9.2022)

Miten hyvin taksinkuljettajien ammattitaito riittää? – Ala itsekriittisenä (27.9.2022)

Taksialalla mätää – verottaja löysi 8,7 miljoonan euron pimeät tulot (27.10.2022)

Taksiliitto valvonnasta: viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy (28.10.2022)

Taksien valvonta terhakoitui: yli 2 000 taksiliikennelupaa peruttu (2.11.2022)

Taksialaa huolettaa: pahoin karissut luottamus syytä palauttaa (13.1.2023)

Liikenneministeri: taksialan valvontaa kohennettava (21.8.2023)

Uskaltautuisinko taksin kyytiin? Nouse näiden vinkkien turvin taksiin (20.10.2023)

Taksiliitto: Keskeistä on saavuttaa kuluttajan luottamus (22.10.2023)

Liikenneministeri taksialasta: ”Jotain on mennyt pieleen ja pahasti” (24.10.2023)

Taksitoiminta: mätäpaiseet puhkottava – näin ministeri korjaisi epäkohdat (28.12.2023)

Rivakassa tahdissa luvatusti!

Taksisääntelyn muutosten valmistelu etenee liikenne- ja viestintäministeriön mukaan rivakasti. Kevään mittaan on siis lupa odottaa pitkää listaa toimista, joita alan ammattilaiset ja muut sidosryhmät pääsevät arvioimaan.

– Tavoitteenamme on palauttaa luottamus taksialaan. Kuluttajan on voitava luottaa taksimatkansa turvallisuuteen, liikenne- ja viestintäministeri linjaa.

Liikenneministeri_Lulu_Ranne_8_2023_MJ

Taksialan on oltava Lulu Ranteen mukaan sillä tavoin järjestelty Suomessa, että rehelliset ammattilaiset voivat toimia turvallisesti ja sääntöjä vastoin toimivia rangaistaan nykyistä herkemmin ja voimakkaammin.

Muutosten esivalmistelussa on vastuuministeriön mukaan selvitetty keinoja ennakkovalvonnan parantamiseksi esimerkiksi arvioimalla alalle pääsyn vaatimusten kiristämistä, kuljettajakoulutuksen lisäämistä ja kielitaidon merkitystä. Esivalmistelussa on arvioitu myös erilaisia keinoja lisätä viranomaisyhteistyötä taksialan valvonnassa.

– Taksialalla on paljon ammattitaitoisia kuljettajia, jotka tuottavat asiakkailleen erinomaisia palveluita. Varmistamme, että jatkossa kaikki pelaavat samoilla säännöillä, Ranne toteaa.

Näin korjaustoimet etenevät

Liikenneministeriö lähettää toukokuussa alan eri toimijoille lausunnoille arviomuistion, joka käy läpi eri asteisia toimia taksisääntelyn korjaamiseksi.

Ehdotus hallituksen esitykseksi lainsäädäntömuutoksista lähtee lausuntokierrokselle syksyllä 2024 ja se annetaan eduskunnan käsittelyyn kevätistuntokaudella 2025.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kerro kokemuksesi takseista!

Onko ollut ongelmia? Kerro millaisiin epäkohtia olet havainnut käyttäessäsi takseja olipa kyse epäselvästä hinnoittelusta, perille suunnistamisesta, taksikuskin käytöksestä, taksin saatavuudesta, epäselvistä kyytikuiteista, turvattomasta ajokäytöksestä tai mistä tahansa muusta havaitsemastasi. Kerro toki myös mikäli laadukas, palvelualtis, edullinen tai muutoin myönteisesti yllättänyt taksikokemus on osunut kohdallesi!

Nimi

Luetuimmat