28.12.2023

Taksitoiminta: mätäpaiseet puhkottava – näin ministeri korjaisi epäkohdat

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Liikenneministeri: ” Taksien on oltava turvallisia tiloja ja luotettavia kulkupelejä niin asiakkaille kuin kuljettajillekin. Se, että pienehkö vähemmistö maan kuljettajista lokaa kaikkien, myös kunnollisten kuljettajien ja koko alan maineen ei saa jatkua.”

Taksien käyttö korpeaa kansaa. Ongelmina ovat asiakkaiden epäasiallinen kyytiinhoukuttelu taksitolpilla, kuljettajien kehno paikallistuntemus, kaikkea muuta kuin säntilliset ajotavat – ja eritoten epäselvä ryöstöhinnoittelu. Myös taksien saatavuus on ollut ajoittain ja tietyillä alueilla ongelmana päivystysvelvoitteen rauettua.

Taksissa matkustaminen myös pelottaa liikenneturvallisuuden näkökulmasta asiakkaita kuten kävi ilmi Moottorin aiemmasta uutisesta otsikolla Taksikyydit: 64 % kokee turvallisuuden heikentyneen Uudellamaalla. 

Moottori on kirjoittanut ongelmista taajaan ja syystä, sillä ongelmia ei ole saatu kuriin.

Otsikkoina ovat olleet esimerkiksi Liikenneministeri taksialasta: ”Jotain on mennyt pieleen ja pahasti”,  Taksiliitto: Keskeistä on saavuttaa kuluttajan luottamus sekä Uskaltautuisinko taksin kyytiin? Nouse näiden vinkkien turvin taksiin.

Tummia pilviä taksitoiminnan taivaalla oli havaittu jo aikaa sitten, sillä Moottori kirjoitti jo lokakuun lopulla 2022 aiheesta otsikolla Taksiliitto valvonnasta: viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Ylihintoja ja epäselvyyksiä

Jos kuluttaja haluaa varmistua siitä, ettei taksitolpalta tai lennosta taksikyytiä ottaessaan sorru ylihintaisen taksin kyytiin, tulisi hänellä jo ennen taksin penkille istahtamista olla tulevan ajoreitin kyytihinnasta realistinen ennakkokäsitys – ja/tai mahdollisuus sopia kyytihinta pitävästi ennen liikkeelle lähtöä. Etenkin kiiretilanteissa harvempi kuluttaja kuitenkaan haluaa järjestää taksitolpalla kyytihintojen huutokauppaa.

Ikävä ilmiö kuluttajan kannalta ovat myös toisen taksitoimijan maineella ratsastus eli se, että taksin kyljessä tai katolla nimenä on liki sama nimi kuin tunnetulla toisella taksitoimijalla. Taksin takapenkille istahtava voi siis tulla epähuomiossa ottaneeksi kyydin, jonka nimi eroaa yhdellä kirjaimelle toisesta takstoimijasta, jonka asiakas kuvitteli valinneensa ja jonka toimintaan asiakas on aiempien hyvien kokemustensa vuoksi luottanut.

Taksien villi hinnoittelu korpeaa – mikä ratkaisuksi? -otsikon alla Moottori on kertoi, että Suomen Taksiliiton kotisivuilla muistutetaan, että taksimatkat voi hinnoitella kahdella tapaa: Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta. Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari.

Taloudellisia epäselvyyksiäkin on ilmennyt: Taksialalla mätää – verottaja löysi 8,7 miljoonan euron pimeät tulot.

Ministeri jyrähtää: näin ei saa jatkua

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) antoi kuluvan vuoden lokakuisessa nettikolumnissaan ministeriön kotisivuilla karun kuvan taksien käytön nykytilasta: ”Jotain on mennyt pieleen ja pahasti, kun taksipalveluja kartetaan, rehellisten taksiyrittäjien toimeentuloa nakerretaan tai asiakkaat ja yrittäjät kokevat turvattomuutta.”

Moottori kysyi vastuuministeri Lulu Ranteelta, mitä epäkohtiin puuttumiseksi on tehtävissä.

– Taksien on oltava turvallisia tiloja ja luotettavia kulkupelejä niin asiakkaille kuin kuljettajillekin. Se, että pienehkö vähemmistö maan kuljettajista lokaa kaikkien, myös kunnollisten kuljettajien ja koko alan maineen ei saa jatkua.

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Mitkä ovat kolme keskeisintä nykykäytännön ongelmaa, jotka lakien muutoksella tulisi ratkaista?

– Alan toimijoille asetettavia vaatimuksia on tiukennettava.

– Valvontaa on tehostettava muun muassa viranomaisten välistä yhteistyötä parantamalla.

– Lisäksi tarvitaan alueellisia ratkaisuja, joilla varmistetaan taksien saatavuutta myös harvemmin asutuilla seuduilla.  Nämä voivat liittyä muun muassa kilpailuttamiseen.

Kuinka taksitoiminnan valvontaa voidaan ylipäänsä tehostaa nykyisestä? Tulisiko Traficomin ja poliisin toimia nykyistä jämäkämmin asiassa jo nykylainsäännönkin aikana vai tarvitaanko valvonnan tehostamiseksi tosiaan lakimuutoksia?

– Kyllä sitä voidaan ja pitää tehostaa. Pöydällä on laajasti useita eri keinoja, mutta yhtä hopealuotia ei tietenkään ole olemassa. Lakimuutoksia tehdään, kun ne ratkaisevat ongelmia.

Ministeri luettelee eri keinoja.

– Valvonnan helpottaminen taksiautojen tunnusmerkeillä, viranomaisyhteistyön tiivistäminen ja helpottaminen, nykyisten resurssien vaikuttavampi kohdentaminen sekä valvontaa varten tarvittavien tietojen tarkentaminen ja oikeille viranomaistahoilla oikeaan aikaan jakaminen.

Lulu Ranteen mukaan nykyisiin ongelmiin puuttumisen lisäksi on varmistettava, ettei alalle jatkossa pääse sinne sopimattomia henkilöitä.

– Näitä eri vaihtoehtoja ja sääntelykeinoja on selvitetty viime kesästä asti.

Tulisiko taksien valvontaa varten perustaa jonkinlainen uusi taksitarkastaja-järjestelmä, jossa valvonta jalkautettaisiin taksitolpille säännölliseksi ja näkyväksi valvonnaksi?

– Tämäkin vaihtoehto on pöydällä, mutta lähden siitä, että nykyisiä resursseja on kohdennettava tehokkaammin ja ratkaisuja on haettava myös uuden teknologian ja automaattisen valvonnan avulla.

Kuinka Traficomin, poliisin ja Taksiliiton yhteistyötä tulisi tiivistää nykyisestä, jotta ongelmat saataisiin kuriin?

– Viranomaisyhteistyö on jo monelta osin toimivaa, mutta sitä on ehdottomasti tehostettava ja tiivistettävä.

Ministeri kertoo, että ”hankkeen tässä vaiheessa” selvitetään mm. tietojenvaihdon helpottamista ja ministeriön valmistelijat ovat tiiviisti yhteistyössä toimivaltaisten viranomaisten kanssa.

– Kartoitamme kaikki mahdolliset keinot, joilla eri viranomaisten yhteistyöstä saadaan toimivampaa, Ranne tähdentää.

Ministerin mukaan ”kaikki toimivaltaiset viranomaiset” tunnistavat tilanteen vakavuuden.

–  Ongelmien ratkaisemiseksi löydetään kyllä yhteisiä keinoja. Taksiliitto on keskeinen tekijä ja heiltä on jo saatu erinomaisia ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi. Seuraava tapaaminen Taksiliiton kanssa on jo itse asiassa kalenterissani.

Miten lakimuutoksen valmistelussa otetaan huomioon resurssipulasta kertoneen poliisin näkökulmat?

– Tiivis yhteistyö sidosryhmien ja muun muassa sisäministeriön ja oikeusministeriön kanssa on korjaussarjan kokoamisessa kaiken a ja o. Poliisit työskentelevät myös näiden ongelmien näkökulmasta aivan etujoukoissa ja heidän näkemyksillään on kyllä painoarvoa.

Esiin nousee Yangon harjoittama taksitoiminta.

– Yango on yksi ongelmista. Sen osalta olemme jo tehneet varsin paljon taustatyötä yhdessä toimivaltaisten viranomaisten kanssa, Lulu Ranne kertoo.

Voisiko Suomi kieltää Yangon harjoittaman taksitoiminnan kuten Viro on tehnyt?

– Tämä on aihe, joka on syksyn mittaan noussut usein esiin, eikä kyse ole vain takseja koskevasta lainsäädännöstä. Viron viranomaisten Yango-sovellusta koskevan päätöksen perusteluita selvitetään parhaillaan tarkemmin. Tämän lisäksi hallitus ja toimivaltaiset viranomaiset seuraavat aktiivisesti Yangon ja tähän linkittyneiden yritysten toimintaa. Haemme ongelmaan kansainvälisiä ja kansallisia ratkaisuja.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

a:10:{i:0;s:6:"147862";i:1;s:6:"123620";i:2;s:6:"147735";i:3;s:6:"147730";i:4;s:6:"123592";i:5;s:6:"124068";i:6;s:6:"118935";i:7;s:6:"121055";i:8;s:6:"119301";i:9;s:6:"119034";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat