20.10.2023

Uskaltautuisinko taksin kyytiin? Nouse näiden vinkkien turvin taksiin

Kuva Moottorin arkisto

Hallitusohjelman mukaan on syytä edistää taksien saatavuutta, huomioida paremmin eri asiakasryhmät koko maassa sekä tehostaa taksiliikenteen valvontaa ja kitkeä harmaata taloutta. Taksiliitto antaa kyytivinkit.

Taksia käyttävät kansalaiset ovat kokeneet pettymyksiä, jotka ovat tehneet varovaisiksi. Vapautunut eli villiintynyt taksitoiminta on tuonut esiin ikäviä epäkohtia kuten ryöstöhinnoittelua, ennakolta epäselvää kyytihinnoittelua, kehnoa palveluasennetta ja epäammattimaisuutta esimerkiksi ajokäytöksen suhteen.

Taksien, myös asiansa pätevästi hoitavien taksiyrittäjien maine on saanut ansiottomasti tahroja kilpeensä. Esimerkiksi puutteellisilla hintatiedoilla on oleellista merkitystä kuluttajanoikeuksien toteutumisen näkökulmasta, todettiin Moottorin aiemmassa uutisessa, jossa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti totesi, että taksien kyytihintojen esittämisessä on vielä parannettavaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kipukohdat huomioitu hallitusohjelmassa

Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa on kirjaus, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajien luottamusta taksiliikenteeseen. Sen onnistumiseksi on määrä toteuttaa hallituskaudella lainsäädäntöhanke, jolla puututaan keskeisimpiin kipukohtiin: edistetään taksien saatavuutta, huomioidaan eri asiakasryhmät koko maassa sekä tehostetaan taksiliikenteen valvontaa ja kitketään harmaata taloutta. Tarkoituksena on myös selvittää Kela-kuljetusten omavastuuosuuden perinnän siirtämistä asiakkaalta Kelan tehtäväksi.

Suomen Taksiliitolta kirjaus sai myönteisen vastaanoton.

– Emme olisi oikein tätä parempaa hallitusohjelmakirjausta uskaltaneet toivoakaan. Taksiala luonnollisesti vastaa itse omasta laadustaan ja kantaa vastuunsa osana julkista liikennettä, mutta myös lainsäädännöllistä kehittämistyötä tulee edelleen jatkaa johdonmukaisesti, Taksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino arvioi tuolloin tuoreeltaan.

Taksiliikenteen toimijoita ja liikenteen harjoittamista valvoo tahollaan usea viranomainen, kuten poliisi, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Verohallinto ja aluehallintovirastot.

Turvallisuuskokemus heikentynyt

Taksikyytien luotettavuus ja etenkin taksinkuljettajien ammattitaito kuten säntillinen ajotapa, asiakasystävällisyys ja paikallistuntemus puhuttavat niin taksinkäyttäjiä kuin alaa itseäänkin. Moottorin aiemmin uutisoima taksien käyttöä selvittävä Lähitaksi Oy:n teettämä kyselytutkimus tuotti varsin karun tuloksen: taksin käyttäjät kokevat turvallisuuden heikentyneen viime vuosien aikana. Kokemus on yhteinen varsin monelle, sillä Uuttamaata koskevassa kyselytutkimuksessa liki 2/3 vastaajista (64 %) oli tätä mieltä.

Moottori kysyi uutisartikkelissaan Suomen Taksiliitolta Onko taksikuskien ammattitaito vaaditulla tasolla, moni kun on kokenut, ettei perillepääsy ole enää niin sujuvaa ja varmaa kuin aiemmin?

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen vastasi seuraavasti: ”Taksinkuljettajan osaaminen ei ole likikään vaaditulla tasolla, kun moni on kokenut, ettei perillepääsy ole varmaa. Sujuvuuden osaltakin varmasti taso on heikentynyt, mutta toisaalta taksiala monen muun toimialan kanssa kärsii työvoimapulasta, jolloin uusia työntekijöitä alalle tulee ja taksinkuljettajan ammatin osalta kokemuksella on suuri merkitys palvelun sujuvuuden suhteen.”

Kuten Moottori kertoi vastikään, on alan liiton mielestä keskeistä palauttaa kuluttajien luottamus.

Liitolta vinkit taksin käyttöön

Nykytilanne huolettaa myös taksialaa, joka haluaa liittonsa evästyksin palauttaa kansalaisten karisseen luottamuksen. Taksiliiton kotisivuilla on listaus eri keinoista, joiden avulla taksiasiakas itse voi vaikuttaa oman kyytinsä onnistumiseen.

Kaikille taksin käyttäjille ei välttämättä ole selvää esimerkiksi se, miten kyytihinnasto tulee esittää, mistä ylisummaan tunnistaa taksin ja millä perustein taksiauton voi valita taksitolpalta.

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Mistä tunnistan taksin?

Taksiliikenteessä olevassa taksissa on oltava taksikupu. Taksikuvun pitää olla musta-keltainen. Taksikuvun saa poistaa vain, jos kyseessä on sovittu yritys- tai edustusajo ilman taksikupua. Jos taksikupua ei käytetä, siitä on tehtävä sopimus, joka on oltava mukana taksissa.

Asiakkaan nähtävillä on oltava luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

Saako taksitolpalta ottaa minkä tahansa taksin?

Asiakas voi valita vapaasti minkä tahansa auton taksijonosta, eikä jonon ensimmäistä taksia ole pakko ottaa. Valitse taksi, jossa on taksikupu ja jolta saat selkeästi hinnan tai hinnoitteluperusteet ennen matkan alkua.

Kumpi valitsee reitin – kuljettaja vai asiakas?

Taksiliitto tähdentää, että asiakkaalla on aina oikeus valita reitti. Jos reittitoiveita ei ole ja hinta perustuu matkan pituuteen ja matkaan käytettävään aikaan, kuljettaja valitsee matkustajan kannalta edullisimman ja tarkoituksenmukaisimman reitin.

Kiinteässä hinnoittelussa mahdollinen reittitoive tulee esittää kuljettajalle etukäteen.

Asiakkaalla on aina oikeus keskeyttää taksimatka. Keskeytyneen matkan hinta arvioidaan tapauskohtaisesti riippuen keskeytyksen syystä.

Pitääkö autossa olla taksamittari?

Taksamittari on autossa pakollinen, ellei taksimatkan hinnoittelu perustu vain etukäteen sovittuihin kiinteisiin hintoihin.

Miten kyytihinta määräytyy?

Taksiliitto toteaa, että sama taksimatka voi olla eri hintainen eri takseissa. Hintaan voi vaikuttaa esimerkiksi matkustajien lukumäärä, ajankohta ja tilaustapa. Takseilla ei ole enää laissa määriteltyä enimmäishintaa.

Taksimatkoilla on kaksi hinnoittelumallia. Asiakkaan kanssa voidaan sopia etukäteen kiinteä hinta tai hinta voi määräytyä taksamittarilla ajan ja matkan mukaan.

Käteismaksuvaatimus soittaa hälytyskelloja

Jos taksikuljettaja vaatii maksua vain käteisellä, on kyseiseen kyytiin suhtauduttava suurella varauksella. Ainoastaan käteisen hyväksyminen taksissa voi viitata harmaaseen talouteen.

Pitääkö kyytihinta kertoa etukäteen?

Asiakkaalle on annettava ennen matkan alkamista selkeästi tieto matkan hinnasta tai hinnoitteluperusteet riippumatta siitä, onko taksi tilattu puhelimitse, sovelluksella tai taksiasemalta.

Taksimatkan hinnasto ilmoitettava auton oikeanpuoleisessa takasivuikkunassa, jos matka alkaa taksiasemalta tai matkaa ei ole ennalta tilattu tai varattu. Hinnasto tulee olla asiakkaan kannalta helposti havaittavissa ja näkyvässä paikassa.

Mitä tarkoittaa esimerkkimatkan hinta?

Asiakkaalle on annettava tieto esimerkkimatkan hinnasta ennen taksimatkan alkamista, jos matkasta ei ole sovittu etukäteen kiinteää hintaa. Esimerkkimatka on pituudeltaan 10 kilometriä ja kestää 15 minuuttia ja sen osalta ei peritä henkilömäärään tai matkatavaroihin liittyvää lisämaksua. Jos käytössä on lähtömaksu, sen tulee sisältyä esimerkkimatkan hintaan.

Kuluttajan on hyvä myös mieltää, että jos esimerkkimatkan hinta ylittää 40 euroa, taksimatkan hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista on sovittava asiakkaan kanssa erikseen.

Taksi_hinnat_Traficom_8_2022
Keltamustassa hinnastossa on oltava mm. esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja.

Mihin mahdolliset lisämaksut perustuvat?

Taksiliiton mukaan ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan periä erillinen lähtömaksu ja muita lisämaksuja, jotka ovat etukäteen asiakkaan tiedossa. Lisämaksuja voidaan veloittaa esimerkiksi asiakkaan avustamisesta, lasten turvaistuimesta sekä lemmikkieläimen kuljetuksesta. Vertaile esimerkkimatkojen hintoja ennen matkaa.

Onko taksamittari pakollinen?

Säännösten mukaan taksissa on oltava taksamittari, jos hinnoittelu perustuu matkaan ja aikaan. Taksamittari ei ole pakollinen silloin, jos käytetään vain kiinteää hinnoittelua.

Taksamittari lähtee käyntiin, kun taksi on asiakkaan käytettävissä. Ennakkotilauksen yhteydessä taksamittari lähtee käyntiin asiakkaan tilauksen mukaisena noutoajankohtana. Asiakasta nouto-osoitteessa odottamisesta pääsääntöisesti veloitetaan odotusmaksua. Taksi saattaa veloittaa myös asiakkaan noutamisesta esimerkiksi silloin, kun etäisyydet ovat pitkiä.

Kuitti kuuluu asiaan!

Taksimatkasta tulee aina saada kuitti: paperinen tai sähköinen. Kuitissa on oltava tiedot palveluntuottajasta, Y-tunnus, tiedot peritystä maksusta, kuitin numero, päivämäärä sekä tiedot arvonlisäverosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taksin tilaustapoja useita

Tilaustapoja on useita. Taksin voi tilata puhelimitse välitysyhtiöstä tai suoraan taksiyrittäjältä. Tilauksen voi tehdä myös sovelluksella, ja taksin voi ottaa lennosta liikenteessä tai taksiasemalta. Taksin ennakkotilaus onnistuu puhelimitse, ja usein tilaus on myös mahdollista yhtiöiden nettisivujen tilauslomakkeilla sekä osalla sovelluksista.

Tuleeko tilattu taksi varmasti?

Poikkeustilanteet ovat mahdollisia, ja erityistilanteissa vapaata autoa ei välttämättä ole saatavilla. Jos tilattua kuljetusta ei kuulu tai et ole saanut varausvahvistusta, soita tilausvälitysyhtiöön tai taksiyritykseen.

Milloin ennakkotilaus kannattaa tehdä?

Hyvissä ajoin. Useimmat yhtiöt pystyvät varmistamaan kyydin parhaiten, kun tilaus tehdään viimeistään vuorokautta ennen matkan alkua. Lisäksi ennakkotilaamalla mahdolliset erityistoiveet tulevat parhaiten huomioiduksi.

Mitä taksin tilaaminen maksaa?

Pääsääntöisesti taksin tilaaminen soittamalla on maksullista, ja puhelun mahdollinen maksullisuus kerrotaan asiakkaalle etukäteen. Sovelluksella tilaamisen maksullisuus riippuu palveluntarjoajasta.

Maksaako taksin ennakkotilaus erikseen?

Ennakkotilauksen maksullisuus vaihtelee yhtiöittäin.

Mitä taksia puhelimella tilatessa kannattaa kertoa?

  • Matkustajien lukumäärä.
  • Nouto- ja kohdeosoite.
  • Noutoaika sekä ajankohta, jolloin taksin on oltava määränpäässä.
  • Matkatavaroiden suuri määrä ja erityismatkatavarat.
  • Mahdolliset erityistarpeet, kuten avustamistarve, lasten turvaistuin sekä mahdollisuus lemmikin mukanaoloon.
  • Ennakkotilauksen yhteydessä esimerkiksi saapuvan lennon tai junan numero.
  • Muut mahdolliset toiveet, esimerkiksi kuljettajan kielitaito tai taksi erityistarpeisiin.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Hinnastografikka: Traficom Lähteet: Suomen Taksiliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, hallitusohjelma 

a:10:{i:0;s:6:"127767";i:1;s:6:"118897";i:2;s:6:"143650";i:3;s:6:"123620";i:4;s:6:"123592";i:5;s:5:"67081";i:6;s:6:"124068";i:7;s:6:"119043";i:8;s:6:"121055";i:9;s:6:"147735";}

Luetuimmat