22.10.2023

Taksiliitto: Keskeistä on saavuttaa kuluttajan luottamus

Kuva Moottorin arkisto
Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

”Kuluttajan noustessa taksin kyytiin hänen tulee luottaa siihen, että kuljettaja osaa ajaa turvallisesti, kuljettaja tietää mihin hän on menossa, kuljettaja veloittaa kuljetuksesta asianmukaisesti.”

Taksitoiminta on puhtaasti luottamukseen perustuvaa palvelua, tähdentää Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

– Kuluttajan noustessa taksin kyytiin hänen tulee luottaa siihen, että kuljettaja osaa ajaa turvallisesti, kuljettaja tietää mihin hän on menossa, kuljettaja veloittaa kuljetuksesta asianmukaisesti.

Taksi_hinnat_Traficom_8_2022
Keltamustassa hinnastossa on oltava mm. esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja.

Koskinen myöntää alaa vuodesta 2018 vaivanneet ongelmat.

– Taksiliikenteen lainsäädäntö muuttui merkittävästi kesällä 2018. Siihen asti taksipalvelut olivat melko lailla tasalaatuisia ja hinnoittelukin perustui kuluttajien osalta Valtioneuvoston asetukseen maksimihinnasta.

Koskisen mukaan Taksiliitto on pyrkinyt osaltaan helpottamaan taksinkäyttäjien arkea kertomalla mitä pitää ottaa huomioon, kun taksimaailma on muuttunut, kuten Moottori kertoi vastikään otsikolla Uskaltautuisinko taksin kyytiin? Nouse näiden vinkkien turvin taksiin.

– Taksipalvelut ovat moninaistuneet monilla tavoin ja käyttäjät ovat olleet hämmennyksen edessä. Tähän olemme halunneet antaa helpotusta, Koskinen taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Satunnaisia käyttäjiä ja vakioasiakkaita

Koskinen jakaa taksinkäyttäjät kahteen kastiin: satunnaisiin asiakkaisiin ja säännöllisesti taksia käyttäviin asiakkaisiin.

– Yksittäinen omalla rahalla matkustava kuluttaja käyttää taksia varsin harvoin, vain muutamia kertoja vuodessa. Taksin käyttäminen ei siis ole ylipäätään tuttua ja vakiintunutta, jolloin useimmiten ollaan taksia tarvittaessa vähintäänkin jossakin määrin tilanteessa, joka ei ole jokapäiväistä ja helppoa.

– Sen sijaan niillä asiakkailla, jotka käyttävät jatkuvasti taksia, alkaa tilanne olemaan helpompi. On opittu vakiintunut käytäntö tilata taksi (joko puhelimella tai sovelluksella) tietystä paikasta, josta on oppinut saamaan itselle sopivaa palvelua ja käsitys hintatasosta on muodostunut.

Keskiössä ihmisten luottamus

Taksitoiminta on Koskisen mukaan puhtaasti luottamukseen perustuvaa palvelua.

– Kuluttajan noustessa taksin kyytiin hänen tulee luottaa siihen, että kuljettaja osaa ajaa turvallisesti, kuljettaja tietää mihin hän on menossa, kuljettaja veloittaa kuljetuksesta asianmukaisesti.

Miten kuluttaja erottaa luotettavan kuljettajan epäluotettavasta?

– Onneksemme suurin osa kuljettajista on luotettavia ja osaavia vähintäänkin kohtuullisella tasolla. Kuluttajalle, joka ei ole toistaiseksi löytänyt sitä itselle sopivaa palveluntarjoajaa, ohjeemme on tilata taksi ja käyttää sellaista palvelutarjoajaa, jolle palautteen antaminen ja reklamaatioiden tekeminen onnistuu helposti ja yksinkertaisesti.

Koskisen mukaan ison ja tunnetun taksiyhtiön, olkoon se yksittäinen taksiyritys tai taksien tilausvälitysyhtiö, käyttäminen on siinä mielessä turvallista, että heihin saa aina yhteyden ja ongelmien selvitteleminen jälkikäteen on mahdollista. Sen sijaan yritystä, jonka yhteystietoja ei löydy helposti, on ehkä syytä välttää.

Taksi lennosta voi olla riski

– Jos ottaa yksittäisen sattumanvaraisen taksin kadulta, niin saattaa käydä niin, että ongelmien kohdatessa ei löydy mitään tahoa, joka vastaisi ko. taksin toimintaan liittyvistä reklamaatioista, Koskinen varoittaa.

– Jos puhelinnumero löytyykin, niin siihen ei välttämättä vastata tms. Ja näiden yksittäisten huonosti toimivien yritysten/yrittäjien vuoksi koko toimiala on ongelmissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmannes liiton jäseniä

Taksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino on Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmaa arvioidessaan todennut, että järjestäytynyt taksiala haluaa palvella julkisen liikenteen toimijana koko maamme alueella ympäri vuoden kaikkia taksipalveluita tarvitsevia asiakkaita.

Taksiliikenteen toimijoita ja liikenteen harjoittamista valvoo tahollaan usea viranomainen, kuten poliisi, Traficom, Verohallinto ja aluehallintovirastot.

Taksialan käytäntöjä seuraa tarkasti myös alan liitto. Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo, että Suomessa on liikenneluvan haltijoita reilut 9 000, joista liiton jäseniä hieman yli 3 000 – siis noin kolmannes.

– Taksiautoja sen sijaan on ammattimaisessa taksiliikenteessä reilut 13 000 kappaletta, joista arvion mukaan noin puolet on meidän jäsenyrittäjillämme.

Koskinen taustoittaa, että taksiautolla ja liikenneluvalla ei nykyisin tarvitse olla mitään yhteyttä.

– Käytännössä siis auton omistaja/haltija voi olla Matti, mutta liikennettä harjoitetaan Tepon liikenneluvalla. Matilla ja Tepolla ei tarvitse olla keskenään mitään yhteyttä, Koskinen kuvaa nykytilaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Hinnastografiikka: Traficom Lähteet: Suomen Taksiliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, hallitusohjelma 

a:11:{i:0;s:6:"127767";i:1;s:6:"118897";i:2;s:6:"143650";i:3;s:6:"123620";i:4;s:6:"123592";i:5;s:6:"121055";i:6;s:6:"119043";i:7;s:6:"119048";i:8;s:6:"124068";i:9;s:5:"83879";i:10;s:6:"147730";}

Luetuimmat