8.5.2024

Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä

Kuva Manu Tuppurainen

Ford uudisti pikkupakettiautonsa ja teki siitä myös tyylikkään viisipaikkaisen Tourneo Courier -monikäyttöauton.

Ford on päättänyt pitää tiukasti kiinni monikäyttöisten tila-autojen markkinasta ja loi Tourneo Courierista uuden mallin. Toki kentällä on muitakin tekijöitä, kuten esimerkiksi Citroën Berlingo, Toyota Proace City Verso ja Volkswagen Caddy, joten muutkin valmistajat näkevät segmentissä potentiaalia, vaikka crossover-boomi on syönyt kyseistä markkinaa.

Fordille kyseinen segmentti on senkin vuoksi tärkeä, että se on pärjännyt siinä hyvin. Pienissä, alle 4,5-metrisissä pakettiautoissa esimerkiksi Suomessa Ford on ollu vuosia kärkipaikoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sama perusrakenne kuin Ford Pumassa

Fordin uusi Tourneo Courier perustuu samaan perusrakenteeseen kuin juuri myös lanseerattu pikkupaku Transit Courier, joten synergiaa Fordilla Tourneo Courierin tuotantoon on saatu.

Mikä uudessa Tourneo Courierissa on yllättävää, on sen koko. Auto tulee samalta Fordin tehtaalta kuin Fordin pieni crossover eli Ford Puma – ja kyllä, autot perustuvat samaan perusrakenteeseen.

Tourneo Courier ei siis ole kuin 13 senttiä pidempi kuin Ford Puma, vaikka se näyttää isolta autolta. Tourneo Courier on siis 4,33 metriä pitkä auto. 

Kantti kertaa kantti kuin T-Ford aikoinaan

Ford Tourneo Courier noudattaa karkeasti ajateltuna samaa muotoilufilosofiaa kuin Fordin esikoinen, T-Ford aikoinaan.

Muinoin T-Fordin muotoilu syntyi ehkä hieman eri syistä kuin tänä päivänä. Yli sata vuotta sitten, 1900-luvun alussa erilaisten materiaalien muotoilua ei arvatenkaan taidettu ihan samalla tavalla kuin nykyään, nykyinen Tourneo Courier on muotoiltu kulmikkaaksi yksinkertaisesti tilankäytön maksimoimiseksi. 

Perusmuodossaan tavaratila vetää 570 litraa ja maksimissaan yli kaksi kuutiota.

Autossa on myös joitain mukavia ja käytännöllisiä yksityiskohtia, kuten tavaratilassa saranoitu ja myös irroitettava lokero, johon voi työntää vaikka kuraiset kengät.

Muotoilemalla kori kantikkaaksi, siitä saadaan sisätiloissa jokainen neliösentti hyvin käyttöön. Tourneo Courierin kohdalla se tarkoittaa monipuolista käytettävyyttä, autossa on tilaa erinomaisen hyvin viidelle matkustajalle – ja vielä paljon myös tavaroille. Tavaratilan luukku Tourneo Courierissa on painava ja raskas käsitellä, ja tämän vuoksi luukkua ei saa useinkaan ensimmäisellä kertaa kiinni. Se vaatii lähes aina uuden pienen avaamisen ja kiinni painamisen.

Takaistuinkin taittuu moneen suuntaan

Tourneo Courierin käytettävyys ei rajoitu isoon tavaratilaan. Takaistuimen selkänojan saa kaadettua 60:40 -suhteessa, jolloin pitkille tavaroille vapautuu tilaa, tosin tavaratilaan jää tällöin melkoinen kynnys. Takapenkillä autossa on myös melkoisen iso kynnys, takapenkin lattia on autossa syvällä auton sisäänkäyntiin nähden.

Jos kuljettaa pelkkiä tavaroita, eikä tarvitse takaistuinta, takaistuimen istuinosat nousevat myös ylös pystyyn, jolloin takaistuimen jalkatilaan muodostuu myös iso ja koko auton levyinen tila tavaroille. Takaistuinta Tourneo Courierista ei saa millään pikaratkaisulla irti, joten autoon ei saa isoa tavaratilaa etuistuinten taakse.

Tourneo Courierin korimuodolla on myös toinen puoli. Auton otsapinta-ala on suuri ja kun ilmanvastuskerrointakin löytyy, polttoaineen kulutus ei Tourneo Courierilla ole mitään pientä. Kaupunkiajossa mennään 7,5 litran paremmalle puolelle ja maantieajossa, jos nopeus nousee moottoritienopeuksiin ja sadan kilometrin tuntinopeuden tuntumaan, mennään yli kahdeksan litran.

Koeajossa olleen Tourneo Courierin voimanlähteenä oli 1-litrainen Fordin Ecoboost-bensiinimoottori ja tämä on ainoa moottori, mikä automalliin on tällä hetkelä saatavilla. Tourneo Courier on myöhemmin tulossa myyntiin myös täyssähköversiona.

Litraisen Ecoboostin äänimaailma on välillä vähän karkea ja rohina kantautuu myös auton ohjaamoon. Kaupunkiajossa se on 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa ihan luonteva pari. Maantiejossakin toimiva, vaikka välillä kuormattuna autoa joutuu vähän käskemään. Jos Tourneo Courierissa on paljon aina kuormaa päällä, diesel olisi ehkä luontevampi tuhdimman väännön ansiosta, mutta sitä ei valitettavasti Suomessa ole saatavilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miellyttävä ajotuntuma

Muutenkin Tourneo Courierin ajotuntuma on miellyttävä. Alusta autossa on pehmeä, ei missään tapauksessa sporttinen, kuten tällaiselta autolta ei voi olettaakaan. Ohjaustuntuma on Tourneo Courierissa on myös ihan kelvollinen, vaikkakin ohjauksen palaute on melko olematon. 

Ajoasento on erittäin hyvä ja autosta näkee joka suuntaan todella hyvin, kiitos kantikkaan muodon ja isojen ikkunoiden. 

Tourneo Courierin jarrutuntuma on hieman epätäsmällinen, ja se johtunee todennäköisesti siitä, että takana autossa on rumpujarrut, edessä levyt.

Sisätilat Tourneo Courierissa on erittäin avarat. Auton toimintojen käyttö toimii infotainmentin näytön takaa – ja harmillisesti auton ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät kytkimet on piilotettu infotainmentin valikoiden taakse. Lämmitystä säätääkseen infotainmentista täytyy ensin valita ilmastointivalikko, jonka jälkeen niihin pääsee käsiksi. Myös rattilämmitys ja penkinlämmittimet kytketään tätä kautta päälle. 

Infotainmentin näytön alapuolella on pikanäppäinten rivistö, mutta siinä oleva ilmastoinnin pikavalinta ei korvaa sitä, että ilmastoinnin säätöihin pääsisi suoraan käsiksi. Muuten Fordin infotainmentin Sync4-järjestelmä on erittäin looginen ja mukava käyttää.

Tourneo Courier on miellyttävä uudistus sen edustamaan autoluokkaan, vaikkakin sisätilat ja takapenkin ratkaisut eivät täysin tue sitä, mitä se voisi monikäyttöisyydessään parhaimmillaan olla. Mutta Tourneo Courier on myös pirteä ilmestys, sillä sen nykymuotoilu on varsin modernia ja esimerkiksi koejoauton kaksivärisyys, vihreä kori, jossa valkea katto, on mukava piristys katukuvaan.

Hyvää ja huonoa

  • Monikäyttöisyys
  • Tilat
  • Ajettavuus
  • Suuri tavaratila
  • Raskas takaluukku
  • Jarrutuntuma
  • Ei irroitettavaa takapenkkiä

Ford Tourneo Courier Active 1.0 EcoBoost 125 hv A7

POLTTOMOOTTORI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 999 cm 3

7-v. automaattivaihteisto

92 kW (125 hv), 170 Nm

WLTP-kulutus 7,3 l/100km

CO 2 -päästöt 167 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h –

huippunopeus – km/h

Mitat

Pituus 4 343 mm

Leveys 1 791 mm

Korkeus 1 836 mm

Akseliväli 2 692 mm

Tavaratila 570 l

Omamassa 1 545 kg

perävaunu 1 000 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 100 000 km

Hinta alkaen 33 963 €

koeajoauto 38 238 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat