11.4.2024

Koeajo: Ford Transit Courier – melkein unohtaa ajavansa pakulla

Kuva Tuomas Rajala

Transit Courier on näppärä jakeluauto, jonka käytännöllisyys on huippuluokkaa. Hyvää: muotoilu, ajettavuus, ketteryys Huonoa: keskiverto suorituskyky

Fordin pienin Transit-malli on kompaktiluokan pakettiauto Courier. Kyseessä on pieni, mutta yllättävän tilava pakettiauto, joka tuntuu lähes jokaiselta osa-alueeltaan henkilöautolta. Ja tämä on hyvä piirre.

Courierin kuormatila on 2,9 kuutiota ja tavaratilaan mahtuu muotoilun ansiosta kaksi kuormalavaa. Kantavuutta on 750 kiloa, eli monelle varsin riittävästi. Vaikka auto on kompakti, on tilat saatu venytettyä hyviksi. Kovin pitkiä tavaroita mukaan ei mahdu, sillä ovista kuormatilan etuosaan on vain 1,8 metriä.

Perusasiat ovat Transit Courierin kanssa kunnossa, ja ulkokuori on veistelty moderniksi. Siinä missä ensimmäisen sukupolven Courier oli massaan sulautuva peruspaku, erottuu uusi malli joukosta. Jos pieni pakettiauto voi olla cool, sitä uusi Transit Courier on.

Tätä nykyä Courierin konepellin alta löytyy kolme moottorivaihtoehtoa. Bensamoottorina toimii 1,0-litrainen Ecoboost, josta on saatavilla kaksi tehoversiota: 100 hv ja 125 hv. Diesel on 1,5-litrainen Ecoblue, joka tuo peliin 100 hv teholukeman. Kaikki moottorit ovat siis varsin vaatimattomia tehoiltaan.

Molemmat sataheppaiset voimanlähteet ovat 6-vaihteisella manuaaliaskilla varustettuja, ja 125 hv bensiiniversiossa on kaksoiskytkimellinen automaatti. Eli dieselin kanssa automaattiaskia ei ole saatavilla lainkaan, mikä on pieni puute. Nelivetoakaan ei ole saatavilla. Eikä ainakaan vielä sähköä.

Moottorit tarjoavat kohtuullista suorituskykyä, mutta valtavaa voimapotentiaalia ei tietenkään peliin tuoda. Dieselin 100 hevosvoimaa ja 250 Nm ovat riittävästi käyttötarkoitus huomioiden, ellei kyydissä ole koko kantavuuden edestä kuormaa. Silloin potku saattaa loppua maantiellä kesken.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Manuaalivaihteinen diesel = katoavaa kansanperinnettä

Koeajettu versio on diesel, eli 100 hv moottorilla ja manuaaliaskilla varustettu. Kyseessä on siis malli, joka saattaa hyvinkin olla viimeisiä mammutteja. Sähköistys ja päästömääräykset kun painavat päälle myös pakettiautoissa.

Courierin kytkimen toiminta vaatii pientä totuttelua, sillä polkimen liike on lyhyt ja tuntuma terävä. Alkuun meno on töksähtelevää, mutta onneksi siihen tottuu. Sama pätee välityksiin, jotka ovat välit erikoiset. Kuutosvaihde on todella pitkä, eikä sitä sovi survaista pesään ennen reippaita maantienopeuksia.

Ajokokemuksen näkökulmasta kyyti on varsin henkilöautomaista. Pienehkö auto on ketterä kaupungissa, ja kääntösäde on mukavan pieni. Monesti Courierin ratissa tulee unohdettua ajavansa pakettiautolla. Toki muutamat pakuominaisuudet ovat läsnä. Ohjaamo on pieni ja etenkin tyhjänä kontti resonoi pakoäänien kanssa ja kaikki kolinat kaikuvat ohjaamoon. Rengasmelu ei hieman yllättäen vaivaa.

Ohjaamosta löytyy kaikki turvallisuus- ja mukavuusvarusteet mitä henkilöautopuoleltakin. Vakionopeudensäädin on mukautuva, ja tietoviihdejärjestelmään saa liitettyä langattomasti Apple Car Playn tai Android Auton. Nämä ovat asioita, joita kuski osaa varmasti arvostaa.

Juostaan läpi kontista!

Selkeimmin pakettiauton rakenne näkyy etuistuinten puutteellisena säätövarana. Koska kuormatilaa on haluttu optimoida mahdollisimman pitkälle, on kuskin ja matkustajien tiloista pitänyt tinkiä. Pidemmällä kuskilla on varmasti haasteita löytää optimaalista ajoasentoa, sillä jo 183 cm kuskilla tila on hieman ahdas.

Käytettävyyden näkökulmasta läpijuostava kuormatila on käytännöllinen ratkaisu. Kolme ovea tekevät Courierista helposti lastattavan ja purettavan paketin. Käytännössä kuormatilaan ei tarvitse nousta sisään, sillä kompaktiin tilaa yltää joko takaa tai sivuilta helposti joka kolkkaan.

Courier soveltunee jakelukäyttöön kolmen oven lisäksi myös siksi, että pientä ja ketterää autoa on helppoa pyöritellä pienissäkin paikoissa. Koska kyseessä on henkilöauton kokoinen paku, pärjää sen kanssa myös paikoissa, joihin isommalla pakulla ei mielellään menisi.

Turhamaisena ihmisenä Courier miellyttää etenkin myös ulkokuorensa puolesta. Kun alle heittää hieman perusvarustelutasoa kookkaammat vanteet, saa Courierista aikaan näyttävän jakeluauton. Fordin pienimmästä Transit-mallista on hankala löytää varsinaisia moittimisen paikkoja. Pieniä miinuksia ovat keskivertio suorituskyky ja hieman pliius ohjaamo. Hintakaan ei ole mahdoton. Perusversiot irtoavat sekä bensaversiona että dieselinä alle 30 000 eurolla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat