11.4.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Courier – melkein unohtaa ajavansa pakulla Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Transit Courier on näppärä jakeluauto, jonka käytännöllisyys on huippuluokkaa. Hyvää: muotoilu, ajettavuus, ketteryys Huonoa: keskiverto suorituskyky Fordin pienin Transit-malli on kompaktiluokan pakettiauto Courier. Kyseessä on pieni, mutta yllättävän tilava pakettiauto, joka tuntuu lähes jokaiselta osa-alueeltaan henkilöautolta. Ja tämä on hyvä piirre. Courierin kuormatila on 2,9 kuutiota ja tavaratilaan mahtuu muotoilun ansiosta kaksi kuormalavaa. Kantavuutta on 750 kiloa, eli monelle varsin riittävästi. Vaikka auto on kompakti, on tilat saatu venytettyä hyviksi. Kovin pitkiä tavaroita mukaan ei mahdu, sillä ovista kuormatilan etuosaan on vain 1,8 metriä. Perusasiat ovat Transit Courierin kanssa kunnossa, ja ulkokuori on veistelty moderniksi. Siinä missä ensimmäisen sukupolven Courier oli massaan sulautuva peruspaku, erottuu uusi malli joukosta. Jos pieni pakettiauto voi olla cool, sitä uusi Transit Courier on. Tätä nykyä Courierin konepellin alta löytyy kolme moottorivaihtoehtoa. Bensamoottorina toimii 1,0-litrainen Ecoboost, josta on saatavilla kaksi tehoversiota: 100 hv ja 125 hv. Diesel on 1,5-litrainen Ecoblue, joka tuo peliin 100 hv teholukeman. Kaikki moottorit ovat siis varsin vaatimattomia tehoiltaan. Molemmat sataheppaiset voimanlähteet ovat 6-vaihteisella manuaaliaskilla varustettuja, ja 125 hv bensiiniversiossa on kaksoiskytkimellinen automaatti. Eli dieselin kanssa automaattiaskia ei ole saatavilla lainkaan, mikä on pieni puute. Nelivetoakaan ei ole saatavilla. Eikä ainakaan vielä sähköä. Moottorit tarjoavat kohtuullista suorituskykyä, mutta valtavaa voimapotentiaalia ei tietenkään peliin tuoda. Dieselin 100 hevosvoimaa ja 250 Nm ovat riittävästi käyttötarkoitus huomioiden, ellei kyydissä ole koko kantavuuden edestä kuormaa. Silloin potku saattaa loppua maantiellä kesken. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Manuaalivaihteinen diesel = katoavaa kansanperinnettä Koeajettu versio on diesel, eli 100 hv moottorilla ja manuaaliaskilla varustettu. Kyseessä on siis malli, joka saattaa hyvinkin olla viimeisiä mammutteja. Sähköistys ja päästömääräykset kun painavat päälle myös pakettiautoissa. Courierin kytkimen toiminta vaatii pientä totuttelua, sillä polkimen liike on lyhyt ja tuntuma terävä. Alkuun meno on töksähtelevää, mutta onneksi siihen tottuu. Sama pätee välityksiin, jotka ovat välit erikoiset. Kuutosvaihde on todella pitkä, eikä sitä sovi survaista pesään ennen reippaita maantienopeuksia. Ajokokemuksen näkökulmasta kyyti on varsin henkilöautomaista. Pienehkö auto on ketterä kaupungissa, ja kääntösäde on mukavan pieni. Monesti Courierin ratissa tulee unohdettua ajavansa pakettiautolla. Toki muutamat pakuominaisuudet ovat läsnä. Ohjaamo on pieni ja etenkin tyhjänä kontti resonoi pakoäänien kanssa ja kaikki kolinat kaikuvat ohjaamoon. Rengasmelu ei hieman yllättäen vaivaa. Ohjaamosta löytyy kaikki turvallisuus- ja mukavuusvarusteet mitä henkilöautopuoleltakin. Vakionopeudensäädin on mukautuva, ja tietoviihdejärjestelmään saa liitettyä langattomasti Apple Car Playn tai Android Auton. Nämä ovat asioita, joita kuski osaa varmasti arvostaa. Juostaan läpi kontista! Selkeimmin pakettiauton rakenne näkyy etuistuinten puutteellisena säätövarana. Koska kuormatilaa on haluttu optimoida mahdollisimman pitkälle, on kuskin ja matkustajien tiloista pitänyt tinkiä. Pidemmällä kuskilla on varmasti haasteita löytää optimaalista ajoasentoa, sillä jo 183 cm kuskilla tila on hieman ahdas. Käytettävyyden näkökulmasta läpijuostava kuormatila on käytännöllinen ratkaisu. Kolme ovea tekevät Courierista helposti lastattavan ja purettavan paketin. Käytännössä kuormatilaan ei tarvitse nousta sisään, sillä kompaktiin tilaa yltää joko takaa tai sivuilta helposti joka kolkkaan. Courier soveltunee jakelukäyttöön kolmen oven lisäksi myös siksi, että pientä ja ketterää autoa on helppoa pyöritellä pienissäkin paikoissa. Koska kyseessä on henkilöauton kokoinen paku, pärjää sen kanssa myös paikoissa, joihin isommalla pakulla ei mielellään menisi. Turhamaisena ihmisenä Courier miellyttää etenkin myös ulkokuorensa puolesta. Kun alle heittää hieman perusvarustelutasoa kookkaammat vanteet, saa Courierista aikaan näyttävän jakeluauton. Fordin pienimmästä Transit-mallista on hankala löytää varsinaisia moittimisen paikkoja. Pieniä miinuksia ovat keskivertio suorituskyky ja hieman pliius ohjaamo. Hintakaan ei ole mahdoton. Perusversiot irtoavat sekä bensaversiona että dieselinä alle 30 000 eurolla. Ford Transit Courier 1.5 Ecoblue Diesel POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. dieselmoottori 1 499 cm3 6-v. manuaalivaihteisto 75 kW (100 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,3 l/100km CO2-päästöt 137 g/km Suorituskyky 0–100 km/h ei tiedossa Huippunopeus ei tiedossa Mitat Pituus 4 337 mm Leveys 1 800 mm Korkeus 1 827 mm Akseliväli 2 692 mm Omamassa 1 965 kg kantavuus 750 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 29 240 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Custom AWD – ei tarvetta alemmuuskompleksille 10.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford E-Transit on sähköistyneenä mukava, mutta riittääkö toimintamatka? 26.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger – Mukavasti järeä lava-auto 3.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-e – isompi kärry perään ja kauhistelemaan kovuutta 22.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: onko Ford Ranger Raptor maailman hyödyllisin turhake? 9.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford F-150 Lightning – Iso ja ihana sähkömörkö 7.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger Raptor – Lisää muskelia pick-upiin 20.11.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Ford Ranger Raptor – Entistäkin rajumpi lava-auto 27.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford E-Transit – Jäähyväiset dieselille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?