7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus katsastuksen jälkeen voi olla edessä isompi revohka osien vaihtamisen merkeissä. Tällaista ei Moottorin käytetyn Mercedes-Benz 250D:n kanssa ollut kuitenkaan luvassa. Huhtikuussa käytetylle nokivasarallemme koitti taas se aika, kun täytyi lähteä konttorille rukoilemaan vuosi lisää ajoaikaa. Vaikka Mercedes olikin muutoskatsastettu pakettiautosta henkilöautoksi vain muutamia tunteja ennen kuin ostimme sen joulukuussa, sillä ei saa lisää aikaa leimaan. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan nimensä mukaisesti vain autolle tehdyt muutokset, eikä sen kokonaisvaltaista kuntoa. Tyypillisiä katsastuskonttoreiden kahviautomaattien tuotoksia ei voi yleensä kehua kuravettä kummoisemmaksi. Onneksi savolaisella vakiokonttorilla kahvi tarjoillaan oikeasta keittimestä. Pahvimukin rimpulasta korvasta saa kuitenkin pitää tarkasti kiinni, ettei kahvi läiky viikon paikallislehden päälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Totuuden hetki Pian hallista kuuluu tuttu viitosdieselin raklatus, eli on aika siirtyä siemailemaan kahvia hallin puolelle ja esittämään oman elämänsä asiantuntijaa. Hallin puolelle siirryttäessä Mercedes on ehtinyt jo jarrutesterille. Vaikka auton arveltiin olevan hyvässä kunnossa, täytyy silmiä silti hieman hieraista kun näkee etuakselin jarrulukemat. Jarrutehoa on molemmin puolin 2,3 kilonewtonia. Eroa puolien välillä on siis pyöreät nolla prosenttia. Tulos saa päästämään naurahduksen. Taka-akselilla jarrueroa on 10 %, ja käyttöjarrun suurin sallittu heittohan on 30 %. Ei mitään ongelmaa. Seisontajarrulla (joka ei muuten tämän ikäisessä Mersussa ole käsijarru, vaan omalla polkimellaan operoitava) eroa puolten välillä on 25 %, suurimman sallitun ollessa 70 %. Myöskään iskunvaimennintestissä ei löydy ongelmia, etuakselilla puolten välillä eroa on 3 % ja takana ei lainkaan. Valojen suuntauksessakaan ei ole moitimista. Sitten alkaa se pelottavin osuus, eli auto otetaan nosturille. Jo ennen alustan ravistelua katsuri kehaisee auton yleisilmettä. Ruostetta ei näyttäisi olevan, ja pohjakin on selvästi ruostesuojattu uusiksi jossain vaiheessa auton elinkaarta. Kiitos sille henkilölle joka tämän toimenpiteen on päättänyt suorittaa, ja muistutetaan tässä välissä lukijoita siitä ettei ruostesuojauksesta ole varmasti haittaa tuoreemmissakaan autoissa. Alustan perusteellisesta ravistelusta huolimatta välyksiäkään ei ole. Mersu saa siis täysin puhtaat paperit vailla yhtään korjauskehotusta. Hurjaa! Lue lisää Kaikki artikkelit 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 16.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: lukemattomat lukijat haluaisivat ostaa Mercedes-Benz S124:n – milloin ja miten tulemme myymään auton? 9.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Bornit ja Karo ne yhteen sopii, ainakin Mercedes-Benz S124:ssä 2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia 25.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä 18.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä? 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 21.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: huolla auto mieluummin liian aikaisin kuin viimetinkaan 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan