7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus katsastuksen jälkeen voi olla edessä isompi revohka osien vaihtamisen merkeissä. Tällaista ei Moottorin käytetyn Mercedes-Benz 250D:n kanssa ollut kuitenkaan luvassa. Huhtikuussa käytetylle nokivasarallemme koitti taas se aika, kun täytyi lähteä konttorille rukoilemaan vuosi lisää ajoaikaa. Vaikka Mercedes olikin muutoskatsastettu pakettiautosta henkilöautoksi vain muutamia tunteja ennen kuin ostimme sen joulukuussa, sillä ei saa lisää aikaa leimaan. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan nimensä mukaisesti vain autolle tehdyt muutokset, eikä sen kokonaisvaltaista kuntoa. Tyypillisiä katsastuskonttoreiden kahviautomaattien tuotoksia ei voi yleensä kehua kuravettä kummoisemmaksi. Onneksi savolaisella vakiokonttorilla kahvi tarjoillaan oikeasta keittimestä. Pahvimukin rimpulasta korvasta saa kuitenkin pitää tarkasti kiinni, ettei kahvi läiky viikon paikallislehden päälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Totuuden hetki Pian hallista kuuluu tuttu viitosdieselin raklatus, eli on aika siirtyä siemailemaan kahvia hallin puolelle ja esittämään oman elämänsä asiantuntijaa. Hallin puolelle siirryttäessä Mercedes on ehtinyt jo jarrutesterille. Vaikka auton arveltiin olevan hyvässä kunnossa, täytyy silmiä silti hieman hieraista kun näkee etuakselin jarrulukemat. Jarrutehoa on molemmin puolin 2,3 kilonewtonia. Eroa puolien välillä on siis pyöreät nolla prosenttia. Tulos saa päästämään naurahduksen. Taka-akselilla jarrueroa on 10 %, ja käyttöjarrun suurin sallittu heittohan on 30 %. Ei mitään ongelmaa. Seisontajarrulla (joka ei muuten tämän ikäisessä Mersussa ole käsijarru, vaan omalla polkimellaan operoitava) eroa puolten välillä on 25 %, suurimman sallitun ollessa 70 %. Myöskään iskunvaimennintestissä ei löydy ongelmia, etuakselilla puolten välillä eroa on 3 % ja takana ei lainkaan. Valojen suuntauksessakaan ei ole moitimista. Sitten alkaa se pelottavin osuus, eli auto otetaan nosturille. Jo ennen alustan ravistelua katsuri kehaisee auton yleisilmettä. Ruostetta ei näyttäisi olevan, ja pohjakin on selvästi ruostesuojattu uusiksi jossain vaiheessa auton elinkaarta. Kiitos sille henkilölle joka tämän toimenpiteen on päättänyt suorittaa, ja muistutetaan tässä välissä lukijoita siitä ettei ruostesuojauksesta ole varmasti haittaa tuoreemmissakaan autoissa. Alustan perusteellisesta ravistelusta huolimatta välyksiäkään ei ole. Mersu saa siis täysin puhtaat paperit vailla yhtään korjauskehotusta. Hurjaa! Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 9.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n trippimittarin elvytys Mersuforumin ohjein 2.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 -ikäauton audioparannukset 20.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: miten Mercedes-Benz W124 toimi 39 asteen pakkasilla? 6.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz W124 on niin haluttu, että se yritettiin ostaa meiltä heti pois 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 8.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV 300e – mukavampi ja varustellumpi 6.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz CLS 63 AMG on alkuperäinen ”neliovinen coupé” 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe