Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys

Kuva Eetu Kokkonen
Mercedes-Benz W124 katsastus

Joskus katsastuksen jälkeen voi olla edessä isompi revohka osien vaihtamisen merkeissä. Tällaista ei Moottorin käytetyn Mercedes-Benz 250D:n kanssa ollut kuitenkaan luvassa.

Huhtikuussa käytetylle nokivasarallemme koitti taas se aika, kun täytyi lähteä konttorille rukoilemaan vuosi lisää ajoaikaa. Vaikka Mercedes olikin muutoskatsastettu pakettiautosta henkilöautoksi vain muutamia tunteja ennen kuin ostimme sen joulukuussa, sillä ei saa lisää aikaa leimaan. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan nimensä mukaisesti vain autolle tehdyt muutokset, eikä sen kokonaisvaltaista kuntoa.

Tyypillisiä katsastuskonttoreiden kahviautomaattien tuotoksia ei voi yleensä kehua kuravettä kummoisemmaksi. Onneksi savolaisella vakiokonttorilla kahvi tarjoillaan oikeasta keittimestä. Pahvimukin rimpulasta korvasta saa kuitenkin pitää tarkasti kiinni, ettei kahvi läiky viikon paikallislehden päälle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Totuuden hetki

Pian hallista kuuluu tuttu viitosdieselin raklatus, eli on aika siirtyä siemailemaan kahvia hallin puolelle ja esittämään oman elämänsä asiantuntijaa. Hallin puolelle siirryttäessä Mercedes on ehtinyt jo jarrutesterille. Vaikka auton arveltiin olevan hyvässä kunnossa, täytyy silmiä silti hieman hieraista kun näkee etuakselin jarrulukemat. Jarrutehoa on molemmin puolin 2,3 kilonewtonia. Eroa puolien välillä on siis pyöreät nolla prosenttia. Tulos saa päästämään naurahduksen.

Mercedes-Benz W124 katsastus

Taka-akselilla jarrueroa on 10 %, ja käyttöjarrun suurin sallittu heittohan on 30 %. Ei mitään ongelmaa. Seisontajarrulla (joka ei muuten tämän ikäisessä Mersussa ole käsijarru, vaan omalla polkimellaan operoitava) eroa puolten välillä on 25 %, suurimman sallitun ollessa 70 %. Myöskään iskunvaimennintestissä ei löydy ongelmia, etuakselilla puolten välillä eroa on 3 % ja takana ei lainkaan. Valojen suuntauksessakaan ei ole moitimista.

Mercedes-Benz W124 katsastus

Sitten alkaa se pelottavin osuus, eli auto otetaan nosturille. Jo ennen alustan ravistelua katsuri kehaisee auton yleisilmettä. Ruostetta ei näyttäisi olevan, ja pohjakin on selvästi ruostesuojattu uusiksi jossain vaiheessa auton elinkaarta. Kiitos sille henkilölle joka tämän toimenpiteen on päättänyt suorittaa, ja muistutetaan tässä välissä lukijoita siitä ettei ruostesuojauksesta ole varmasti haittaa tuoreemmissakaan autoissa.

Alustan perusteellisesta ravistelusta huolimatta välyksiäkään ei ole. Mersu saa siis täysin puhtaat paperit vailla yhtään korjauskehotusta. Hurjaa!

Mercedes-Benz S124

Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille

Mercedes-Benz S124

Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla

Mercedes-Benz W124 250 D

Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?”

Mercedes-Benz S124

Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n trippimittarin elvytys Mersuforumin ohjein

Mercedes-Benz S124

Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 -ikäauton audioparannukset

Mercedes-Benz W124

Käyttötesti käytetyllä: miten Mercedes-Benz W124 toimi 39 asteen pakkasilla?

Mercedes-Benz W124 250 D

Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz W124 on niin haluttu, että se yritettiin ostaa meiltä heti pois

Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna

Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä

Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee

Koeajo: Mercedes-Benz EQV 300e – mukavampi ja varustellumpi

Huutokauppa Mercedes-Benz CLS 63 AMG

Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz CLS 63 AMG on alkuperäinen ”neliovinen coupé”

Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen

Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut

Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi

Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat