7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus katsastuksen jälkeen voi olla edessä isompi revohka osien vaihtamisen merkeissä. Tällaista ei Moottorin käytetyn Mercedes-Benz 250D:n kanssa ollut kuitenkaan luvassa. Huhtikuussa käytetylle nokivasarallemme koitti taas se aika, kun täytyi lähteä konttorille rukoilemaan vuosi lisää ajoaikaa. Vaikka Mercedes olikin muutoskatsastettu pakettiautosta henkilöautoksi vain muutamia tunteja ennen kuin ostimme sen joulukuussa, sillä ei saa lisää aikaa leimaan. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan nimensä mukaisesti vain autolle tehdyt muutokset, eikä sen kokonaisvaltaista kuntoa.Tyypillisiä katsastuskonttoreiden kahviautomaattien tuotoksia ei voi yleensä kehua kuravettä kummoisemmaksi. Onneksi savolaisella vakiokonttorilla kahvi tarjoillaan oikeasta keittimestä. Pahvimukin rimpulasta korvasta saa kuitenkin pitää tarkasti kiinni, ettei kahvi läiky viikon paikallislehden päälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTotuuden hetkiPian hallista kuuluu tuttu viitosdieselin raklatus, eli on aika siirtyä siemailemaan kahvia hallin puolelle ja esittämään oman elämänsä asiantuntijaa. Hallin puolelle siirryttäessä Mercedes on ehtinyt jo jarrutesterille. Vaikka auton arveltiin olevan hyvässä kunnossa, täytyy silmiä silti hieman hieraista kun näkee etuakselin jarrulukemat. Jarrutehoa on molemmin puolin 2,3 kilonewtonia. Eroa puolien välillä on siis pyöreät nolla prosenttia. Tulos saa päästämään naurahduksen.Taka-akselilla jarrueroa on 10 %, ja käyttöjarrun suurin sallittu heittohan on 30 %. Ei mitään ongelmaa. Seisontajarrulla (joka ei muuten tämän ikäisessä Mersussa ole käsijarru, vaan omalla polkimellaan operoitava) eroa puolten välillä on 25 %, suurimman sallitun ollessa 70 %. Myöskään iskunvaimennintestissä ei löydy ongelmia, etuakselilla puolten välillä eroa on 3 % ja takana ei lainkaan. Valojen suuntauksessakaan ei ole moitimista.Sitten alkaa se pelottavin osuus, eli auto otetaan nosturille. Jo ennen alustan ravistelua katsuri kehaisee auton yleisilmettä. Ruostetta ei näyttäisi olevan, ja pohjakin on selvästi ruostesuojattu uusiksi jossain vaiheessa auton elinkaarta. Kiitos sille henkilölle joka tämän toimenpiteen on päättänyt suorittaa, ja muistutetaan tässä välissä lukijoita siitä ettei ruostesuojauksesta ole varmasti haittaa tuoreemmissakaan autoissa.Alustan perusteellisesta ravistelusta huolimatta välyksiäkään ei ole. Mersu saa siis täysin puhtaat paperit vailla yhtään korjauskehotusta. Hurjaa! Lue lisää Kaikki artikkelit 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 1.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Raswaa koneeseen – huolenpitoa Mercedes-Benz S124:n kattoluukulle 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 20.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ja vielä lisää vanhojen Mersujen eroja 13.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ikiliikkuvat tähtikeulat S124 ja W123 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster