13.1.2023 Liikenne Taksialaa huolettaa: pahoin karissut luottamus syytä palauttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksiliitto on listannut keinoja, joilla yritetään palauttaa taksialan luottamus siten, että asiakas voi taas empimättä istahtaa taksin kyytiin. Taksien käytössä ja taksien käytöksessä on monia epäkohtia, joihin on puututtava, jos halutaan palauttaa luottamus asiakkaiden eli taksinkäyttäjien mielissä.Taksiliitto on vuoden aluksi listannut keinoja, joilla yritetään palauttaa taksialan luottamus siten, että asiakas voi taas empimättä istahtaa taksin kyytiin. Liitto julkaisi taksiliikenteelle eettiset ohjeet, ja suosittaa jäsenyrityksiään sitoutumaan ohjeisiin.Taksiliitto vaatii myös, että viranomaiset takaavat tasapuoliset toimintaedellytykset alalle. Liiton mukaan harmaa talous vääristää kilpailua oikein toimivien taksiyrittäjien haitaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLukuisia haasteitaTaksitoiminnan haasteina ovat olleet villit käytännöt, ryöstöhinnoittelu ja verovilpit – sekä taksikuskien epäilyttävä ammattitaito ja huono asiakaspalvelu, josta Moottori kirjoitti jo viime vuoden syyskuun lopulla otsikolla Miten hyvin taksinkuljettajien ammattitaito riittää? – Ala itsekriittisenä. Alan asiansa hyvin hoitavat toimijat ovat olleet jo pitkään huolissaan omasta maineestaan kuten kävi ilmi Moottorin artikkelista Taksien nykymeno ei vetele – näin taksiala korjaisi ongelmat paljastaa.Periaatteita ja velvoitteitaTaksiliiton eettiset ohjeet sisältävät niin yleistasoisia periaatteita kuin lainsäädännöllisiä velvoitteita.Taksikaluston tulee esimerkiksi täyttää lainsäädännön vaatimukset, työnantajavelvoitteet hoidetaan oikein ja kuljettaja saa perehdytyksen työhönsä. Kuljettajalla on riittävä kielitaito ja paikallistuntemus. Vaitiolovelvollisuus on niin ikään mainittu ohjeissa, samoin kuitin tarjoaminen matkasta.– Sitoutuminen eettisiin ohjeisiin tulisi luonnollisesti olla jokaiselle yrittäjälle itsestäänselvyys, mutta jokainen päättää kuitenkin itse, haluaako ohjeisiin sitoutua. Valtaosa taksiyrittäjistä ja kuljettajista onkin loistavia ammattilaisia, mutta alalta pitää kitkeä ne, jotka rapauttavat kaikkien luottamusta, Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen painottaa.Liitto kannustaa myös taksiasiakkaita valppauteen. Taksi on varminta tilata tutulta, hyväksi havaitulta yrittäjältä tai esimerkiksi yleisesti tunnetulta tilausvälityskeskukselta, jonka kanssa myös jälkiasiointi sujuu mutkitta.Lait apuun rikollisuuden vuoksiTaksiliitto on esittänyt, että taksinkuljettajan kelpoisuusehtoja täsmennettäisiin pakollisella alan koulutuksella ja jatkokoulutuksilla. Samoin taksiliikenneluvan myöntämisen ehtoja tulisi liiton mukaan tiukentaa erityisesti rikostaustan osalta.Moottori kysyi viime vuoden lokakuussa Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskiselta mitä pitäisi tehdä, jotta ongelmat saataisiin hoidetuksi ja alan uskottavuus palautetuksi. Koskisen mukaan kilpailutilanne markkinaehtoisessa taksiliikenteessä on täysin epäoikeudenmukainen ja kohtuuton, kun osa yrittäjistä johdonmukaisesti jättää hoitamatta yhteiskunnan vastuut ja velvoitteet.Taksiliitto valvonnasta: viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy -otsikon alla toimitusjohtaja Timo Koskinen myös kummasteli, että jostakin syystä Suomessa taksamittaria on pidetty tarpeettomana ja jopa alalle tulon esteenä.Taksiliiton mukaan valtionhallinnossa on yleisesti hyvä käsitys alan korjaustarpeista, mutta lainsäätäjiltä tarvitaan lisätoimia esimerkiksi harmaan talouden torjunnan helpottamiseksi. Lakia noudattavien yritysten on voitava luottaa viranomaisiin siten, että toimintaolosuhteet ovat kaikille tasapuoliset.– Yrityksen, joka hoitaa verot ja muut velvoitteensa oikein, on mahdotonta kilpailla niiden kanssa, jotka jättävät velvoitteet hoitamatta. Kilpailu ei ole tasapuolista, jos osa toimijoista hinnoittelee ajonsa ilman veroja ja muita velvoitteita, Salonen linjaa.– Jos haluamme, että Suomessa on jatkossakin oikein toimiva, luotettava taksiala, rikolliset on saatava pois alalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaksiliikenteen eettiset ohjeetSuomen Taksiliiton jäsenyrittäjänä:edistän toiminnallani yritykseni sekä koko alan yleistä luottamusta yritykselläni on taksiliikennelupa ja noudatan toiminnassani lainsäädäntöä sekä huolehdin velvoitteistani yrittäjänä ajoneuvossa on asiakkaan nähtävillä luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi ajoneuvossa on mukana taksiliikennelupa tai sen jäljennös taksikalustoni täyttää lainsäädännön vaatimukset noudatan työnantajavelvoitteita kuljettajalla on taksinkuljettajan ajolupa kuljettaja on saanut perehdytyksen työhönsä kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito kuljettaja noudattaa vaitiolovelvollisuutta kuljettajalla on yrityksen toiminta-alueen paikallistuntemus ja hän valitsee matkustajan kannalta tarkoituksenmukaisimman ajoreitin kuljettaja hoitaa työnsä ammattitaitoisesti matkustajan erityistarpeet huomioiden kuljettaja varmistaa matkustajan turvallisen ajoneuvoon tulon, matkustamisen ja ajoneuvosta poistumisen kuljettaja näyttää esimerkkiä muille tienkäyttäjille ja noudattaa liikennesääntöjä asiakkaalle tarjotaan jokaisesta matkasta kuitti asiakasreklamaatiot hoidetaan asiallisesti kunnioitan kollegoitaniTeksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Suomen Taksiliitto a:6:{i:0;s:6:"123620";i:1;s:6:"121055";i:2;s:6:"119301";i:3;s:6:"123592";i:4;s:6:"118897";i:5;s:6:"119034";} Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”