13.1.2023 Liikenne Taksialaa huolettaa: pahoin karissut luottamus syytä palauttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksiliitto on listannut keinoja, joilla yritetään palauttaa taksialan luottamus siten, että asiakas voi taas empimättä istahtaa taksin kyytiin. Taksien käytössä ja taksien käytöksessä on monia epäkohtia, joihin on puututtava, jos halutaan palauttaa luottamus asiakkaiden eli taksinkäyttäjien mielissä. Taksiliitto on vuoden aluksi listannut keinoja, joilla yritetään palauttaa taksialan luottamus siten, että asiakas voi taas empimättä istahtaa taksin kyytiin. Liitto julkaisi taksiliikenteelle eettiset ohjeet, ja suosittaa jäsenyrityksiään sitoutumaan ohjeisiin. Taksiliitto vaatii myös, että viranomaiset takaavat tasapuoliset toimintaedellytykset alalle. Liiton mukaan harmaa talous vääristää kilpailua oikein toimivien taksiyrittäjien haitaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lukuisia haasteita Taksitoiminnan haasteina ovat olleet villit käytännöt, ryöstöhinnoittelu ja verovilpit – sekä taksikuskien epäilyttävä ammattitaito ja huono asiakaspalvelu, josta Moottori kirjoitti jo viime vuoden syyskuun lopulla otsikolla Miten hyvin taksinkuljettajien ammattitaito riittää? – Ala itsekriittisenä. Alan asiansa hyvin hoitavat toimijat ovat olleet jo pitkään huolissaan omasta maineestaan kuten kävi ilmi Moottorin artikkelista Taksien nykymeno ei vetele – näin taksiala korjaisi ongelmat paljastaa. Periaatteita ja velvoitteita Taksiliiton eettiset ohjeet sisältävät niin yleistasoisia periaatteita kuin lainsäädännöllisiä velvoitteita. Taksikaluston tulee esimerkiksi täyttää lainsäädännön vaatimukset, työnantajavelvoitteet hoidetaan oikein ja kuljettaja saa perehdytyksen työhönsä. Kuljettajalla on riittävä kielitaito ja paikallistuntemus. Vaitiolovelvollisuus on niin ikään mainittu ohjeissa, samoin kuitin tarjoaminen matkasta. – Sitoutuminen eettisiin ohjeisiin tulisi luonnollisesti olla jokaiselle yrittäjälle itsestäänselvyys, mutta jokainen päättää kuitenkin itse, haluaako ohjeisiin sitoutua. Valtaosa taksiyrittäjistä ja kuljettajista onkin loistavia ammattilaisia, mutta alalta pitää kitkeä ne, jotka rapauttavat kaikkien luottamusta, Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen painottaa. Liitto kannustaa myös taksiasiakkaita valppauteen. Taksi on varminta tilata tutulta, hyväksi havaitulta yrittäjältä tai esimerkiksi yleisesti tunnetulta tilausvälityskeskukselta, jonka kanssa myös jälkiasiointi sujuu mutkitta. Lait apuun rikollisuuden vuoksi Taksiliitto on esittänyt, että taksinkuljettajan kelpoisuusehtoja täsmennettäisiin pakollisella alan koulutuksella ja jatkokoulutuksilla. Samoin taksiliikenneluvan myöntämisen ehtoja tulisi liiton mukaan tiukentaa erityisesti rikostaustan osalta. Moottori kysyi viime vuoden lokakuussa Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskiselta mitä pitäisi tehdä, jotta ongelmat saataisiin hoidetuksi ja alan uskottavuus palautetuksi. Koskisen mukaan kilpailutilanne markkinaehtoisessa taksiliikenteessä on täysin epäoikeudenmukainen ja kohtuuton, kun osa yrittäjistä johdonmukaisesti jättää hoitamatta yhteiskunnan vastuut ja velvoitteet. Taksiliitto valvonnasta: viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy -otsikon alla toimitusjohtaja Timo Koskinen myös kummasteli, että jostakin syystä Suomessa taksamittaria on pidetty tarpeettomana ja jopa alalle tulon esteenä. Taksiliiton mukaan valtionhallinnossa on yleisesti hyvä käsitys alan korjaustarpeista, mutta lainsäätäjiltä tarvitaan lisätoimia esimerkiksi harmaan talouden torjunnan helpottamiseksi. Lakia noudattavien yritysten on voitava luottaa viranomaisiin siten, että toimintaolosuhteet ovat kaikille tasapuoliset. – Yrityksen, joka hoitaa verot ja muut velvoitteensa oikein, on mahdotonta kilpailla niiden kanssa, jotka jättävät velvoitteet hoitamatta. Kilpailu ei ole tasapuolista, jos osa toimijoista hinnoittelee ajonsa ilman veroja ja muita velvoitteita, Salonen linjaa. – Jos haluamme, että Suomessa on jatkossakin oikein toimiva, luotettava taksiala, rikolliset on saatava pois alalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taksiliikenteen eettiset ohjeet Suomen Taksiliiton jäsenyrittäjänä: edistän toiminnallani yritykseni sekä koko alan yleistä luottamusta yritykselläni on taksiliikennelupa ja noudatan toiminnassani lainsäädäntöä sekä huolehdin velvoitteistani yrittäjänä ajoneuvossa on asiakkaan nähtävillä luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi ajoneuvossa on mukana taksiliikennelupa tai sen jäljennös taksikalustoni täyttää lainsäädännön vaatimukset noudatan työnantajavelvoitteita kuljettajalla on taksinkuljettajan ajolupa kuljettaja on saanut perehdytyksen työhönsä kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito kuljettaja noudattaa vaitiolovelvollisuutta kuljettajalla on yrityksen toiminta-alueen paikallistuntemus ja hän valitsee matkustajan kannalta tarkoituksenmukaisimman ajoreitin kuljettaja hoitaa työnsä ammattitaitoisesti matkustajan erityistarpeet huomioiden kuljettaja varmistaa matkustajan turvallisen ajoneuvoon tulon, matkustamisen ja ajoneuvosta poistumisen kuljettaja näyttää esimerkkiä muille tienkäyttäjille ja noudattaa liikennesääntöjä asiakkaalle tarjotaan jokaisesta matkasta kuitti asiakasreklamaatiot hoidetaan asiallisesti kunnioitan kollegoitani Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Suomen Taksiliitto a:6:{i:0;s:6:"123620";i:1;s:6:"121055";i:2;s:6:"119301";i:3;s:6:"123592";i:4;s:6:"118897";i:5;s:6:"119034";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe