30.6.2016 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyota C-HR – linjakas crosseri esittäytyy myös sisältä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensisilmäyksellä Nissan Jukelta näyttävä Toyota C-HR lupaa auton olevan korkeilla piirteillä varustettu matala auto. Myös ajettavuuden pitäisi olla eurooppalaisella tasolla. Toyota C-HR, Coupe High-Rider, esittäytyy japanilaisvalmistajan uudessa kuvakavalkaadissa. Samalla saadaan ensimmäinen kurkistus ajoneuvon sisätiloihin. Malli on kohdistettu Auris Touring Sportsin ja RAV4:n väliin. Toyota tavoittelee Euroopassa yli 100 000 auton myyntimäärää vuodessa.Toyotan kohderyhmänä on tällä kertaa yksittäinen asiakaskunta. C-HR on kohdistettu ostajille, jotka valitsevat autonsa tunneseikkoihin ja yksilöllisyyteen perustuen. Laatu ja tyyli ovat heille tärkeitä ja he kokeilevat ensimmäisenä uusia asioita. Mallin taustalla on itse Akio Toyodan päätös sallia suurempi vapaus tyylissä ja tekniikassa pysäyttävien mallien ja paremman ajoilon vuoksi.Uudesta konseptista huolimatta C-HR:n perusta on tukevasti nykyisyydessä. Toyotan joustavaan TNGA-arkkitehtuuriin perustuva crossover lupaa yhdistää katumaastureiden korkean ajoasennon, linjakkaan muotoilun ja ketterän ajettavuuden. Tavoitteena onkin ollut dynaamisesti ajettava auto, jossa on katumaasturin piirteitä, eikä toisinpäin. Kulmikkaat pyöränkotelot viittaavat jämäkkyyteen, kun taas muuten muotoilussa toistuu pehmeämpi timanttikuviointi.Pituutta C-HR:llä on 4360 millimetriä, leveyttä 1795 millimetriä ja korkeutta hybridiversiona 1555 millimetriä. Akseliväli on 2640 millimetriä. Ajoneuvo muistuttaa Toyotan mukaan hämmästyttävän paljon Pariisin autonäyttelyssä 2014 nähtyä konseptimallia, joka sai yleisöltä hyvän vastaanoton.Sisällä ajoneuvo heijastelee Toyotan uutta "Sensual Tech" -suunnittelulinjaa, pyrkien yhdistämään viimeisimmän tekniikan ja muodikkaan tyylikkyyden. Sisustan halki jatkuvat linjat ja kosketusta varten suunnitellut materiaalit tekevät ohjaamosta miellyttävän paikan. 8-tuumainen kosketusnäyttö uudistetulla käyttöliittymällä sekä kaikki käyttökytkimet on kohdistettu lievästi kuljettajaa kohti. Kosketusnäyttö ei ole upotettuna kojelaudan sisään, joten kojelaudan yläosasta on voitu tehdä matalampi paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun Euroopan aistilaadullinen tiimi on päässyt vaikuttamaan täysin uuden mallin syntymään.Toyota C-HR ei ole kuitenkaan poikkeus turvavarusteiden suhteen, vaan malli saa käyttöönsä kaikki valmistajan Safety Sense -toiminnot. Vakiovarusteiseen turvapakettiin kuuluu jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutustoiminto, mukautuva vakionopeussäädin, kaistavaroitin avustimella, automaattiset kaukovalot ja, matalimman varustetason jälkeen, liikennemerkkitunnistus.Voimanlähteet ovat turvallista Toyotaa. Auriksesta peritty 1,2-litrainen turbomoottori liikuttaa uutuuscrosseria 116-hevosvoiman turvin, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,7 litraa per 100 kilometriä. Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai muuttuvavälityksinen CVT-automaatti. Automaatin yhteydessä voi valita joko etu- tai nelivedon.Lisäksi tarjolle tulee Toyotan tuttu hybridi, joka tuottaa 122 hevosvoimaa ja kuluttaa vain 3,7 litraa per 100 kilometriä. Järjestelmän rakennetta on valmistajan mukaan muokattu matalamman painopisteen saavuttamiseksi.Toyota C-HR saapuu ennakkomyyntiin syyskuussa, ja tuleville omistajilleen ensimmäisten autojen lupaillaan päätyvän vielä ennen vuoden loppua.Lähde ja kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti