30.6.2016 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyota C-HR – linjakas crosseri esittäytyy myös sisältä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensisilmäyksellä Nissan Jukelta näyttävä Toyota C-HR lupaa auton olevan korkeilla piirteillä varustettu matala auto. Myös ajettavuuden pitäisi olla eurooppalaisella tasolla. Toyota C-HR, Coupe High-Rider, esittäytyy japanilaisvalmistajan uudessa kuvakavalkaadissa. Samalla saadaan ensimmäinen kurkistus ajoneuvon sisätiloihin. Malli on kohdistettu Auris Touring Sportsin ja RAV4:n väliin. Toyota tavoittelee Euroopassa yli 100 000 auton myyntimäärää vuodessa.Toyotan kohderyhmänä on tällä kertaa yksittäinen asiakaskunta. C-HR on kohdistettu ostajille, jotka valitsevat autonsa tunneseikkoihin ja yksilöllisyyteen perustuen. Laatu ja tyyli ovat heille tärkeitä ja he kokeilevat ensimmäisenä uusia asioita. Mallin taustalla on itse Akio Toyodan päätös sallia suurempi vapaus tyylissä ja tekniikassa pysäyttävien mallien ja paremman ajoilon vuoksi.Uudesta konseptista huolimatta C-HR:n perusta on tukevasti nykyisyydessä. Toyotan joustavaan TNGA-arkkitehtuuriin perustuva crossover lupaa yhdistää katumaastureiden korkean ajoasennon, linjakkaan muotoilun ja ketterän ajettavuuden. Tavoitteena onkin ollut dynaamisesti ajettava auto, jossa on katumaasturin piirteitä, eikä toisinpäin. Kulmikkaat pyöränkotelot viittaavat jämäkkyyteen, kun taas muuten muotoilussa toistuu pehmeämpi timanttikuviointi.Pituutta C-HR:llä on 4360 millimetriä, leveyttä 1795 millimetriä ja korkeutta hybridiversiona 1555 millimetriä. Akseliväli on 2640 millimetriä. Ajoneuvo muistuttaa Toyotan mukaan hämmästyttävän paljon Pariisin autonäyttelyssä 2014 nähtyä konseptimallia, joka sai yleisöltä hyvän vastaanoton.Sisällä ajoneuvo heijastelee Toyotan uutta "Sensual Tech" -suunnittelulinjaa, pyrkien yhdistämään viimeisimmän tekniikan ja muodikkaan tyylikkyyden. Sisustan halki jatkuvat linjat ja kosketusta varten suunnitellut materiaalit tekevät ohjaamosta miellyttävän paikan. 8-tuumainen kosketusnäyttö uudistetulla käyttöliittymällä sekä kaikki käyttökytkimet on kohdistettu lievästi kuljettajaa kohti. Kosketusnäyttö ei ole upotettuna kojelaudan sisään, joten kojelaudan yläosasta on voitu tehdä matalampi paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun Euroopan aistilaadullinen tiimi on päässyt vaikuttamaan täysin uuden mallin syntymään.Toyota C-HR ei ole kuitenkaan poikkeus turvavarusteiden suhteen, vaan malli saa käyttöönsä kaikki valmistajan Safety Sense -toiminnot. Vakiovarusteiseen turvapakettiin kuuluu jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutustoiminto, mukautuva vakionopeussäädin, kaistavaroitin avustimella, automaattiset kaukovalot ja, matalimman varustetason jälkeen, liikennemerkkitunnistus.Voimanlähteet ovat turvallista Toyotaa. Auriksesta peritty 1,2-litrainen turbomoottori liikuttaa uutuuscrosseria 116-hevosvoiman turvin, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,7 litraa per 100 kilometriä. Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai muuttuvavälityksinen CVT-automaatti. Automaatin yhteydessä voi valita joko etu- tai nelivedon.Lisäksi tarjolle tulee Toyotan tuttu hybridi, joka tuottaa 122 hevosvoimaa ja kuluttaa vain 3,7 litraa per 100 kilometriä. Järjestelmän rakennetta on valmistajan mukaan muokattu matalamman painopisteen saavuttamiseksi.Toyota C-HR saapuu ennakkomyyntiin syyskuussa, ja tuleville omistajilleen ensimmäisten autojen lupaillaan päätyvän vielä ennen vuoden loppua.Lähde ja kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle