28.10.2025

Talvirengaskysely: yllättäen hinta ei ratkaise – mutta nastat vai kitkat?

Kuva Moottorin arkisto
Ford Mondeo kokemuksia

”Ympärivuotiset renkaat on suunniteltu leudompiin ilmastoihin, eikä niitä ole tarkoitettu pohjoismaiseen talveen, vaikka ne olisivat hyväksyttyjä.”

Tuore rengas- ja autonhuoltoketju Vianorin verkkokysely osoittaa – ehkä hieman yllättävästikin –, että talvirenkaiden valinnassa hankintahinta, polttoaineenkulutus ja melutaso ovat vähemmän merkityksellisiä valintaperusteita.

Kyselyssä kolme neljästä vastaajasta pitää lumi- ja jääpitoa tärkeimpänä tekijänä talvirenkaita valitessaan.

Tarkemmin prosenttiluvuin kyselyn anti tärkeimmistä talvirenkaiden valintakriteereistä

näyttää tältä:

  • 74,3 % lumi- ja jääpito sekä ennustettava ajokokemus
  • 11,4 % hankintahinta
  • 3,7 % kestävyys
  • 3,2 % polttoainetehokkuus
  • 2,7 % alhainen melutaso
  • 0,7 % renkaan ympäristövaikutus

Kysely toteutettiin verkossa ajanjaksolla 23.6.–3.8.2025, ja siihen osallistui 6 024 suomalaista, 1 939 ruotsalaista ja 1 283 norjalaista vastaajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Etsi jääpidon symboli”

Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen jakaa tärkeimmät vinkit Suomen talveen sopivien turvallisten renkaiden valintaan.

– Ympärivuotiset renkaat on suunniteltu leudompiin ilmastoihin, eikä niitä ole tarkoitettu pohjoismaiseen talveen, vaikka ne olisivat hyväksyttyjä ja niissä olisi lumipidon symboli: kolmen vuorenhuipun ja lumihiutaleen kuvake. Etsi sen sijaan jääpidon symbolia, jossa on jäähuippuinen vuori – se kertoo renkaan erinomaisesta suorituskyvystä jäällä.

Nastat vai kitkat?

Laitinen laittaa itsensä peliin myös ikuisessa koulukuntakiistassa: nastat vai kiistat?

Laitinen toivoo autoilijoiden miettimään millaisilla teillä ajaa ja millainen on oma ajotapa.

– Nastarenkaat ovat yleisempiä Pohjois-Suomessa, mutta jäisten teiden riski on yhtä suuri myös Keski- ja Etelä-Suomessa. Kostea sää ja nollan tienoilla pyörivä lämpötila voivat tehdä teistä erittäin liukkaita, ja näissä olosuhteissa nastarenkaat tarjoavat parhaan mahdollisen pidon.

Laitinen suosittelee nastarenkaita heille, jotka haluavat aina parasta mahdollista pitoa jäällä – erityisesti, jos ajetaan pienemmillä teillä, joita ei välttämättä aurata tai suolata.

Laitisen näkemyksen mukaan kitkarenkaat ovat yleensä oikea valinta kuljettajille, jotka ajavat pääasiassa pääteitä pitkin ja arvostavat hiljaisuutta, mukavuutta sekä joustavampaa renkaanvaihtoaikataulua.

Kommentit (1)

  • JARMO GILLBERG

    On huolestuttavaa että talvirenkaitten valinnassa ympäristötekijät ovat noin vähän merkitseviä (0,7% vastaajista) kuin kysely osoittaa.
    Mehän kaikki kärsimme varsinkin pääkaupunkiseudulla keväisin valtavasta katupölyongelmasta joka altistaa moninaisille hengitystiesairauksille. Katupölyhän johtuu pääosin nastarenkaista jotka jyrsivät pk-seudun paljaita asfalttiteitä 5-6 kuukauden ajan.
    Lisäksi kaikki näkevät miten tienpinta kuluu ja vaatii uuden asfaltoinnin joka vuosi. Tästä aiheutuvat kustannukset eivät ole vähäsiä.

    Minä ajan talvisin pääasiallisesti Uudenmaan alueella ja lähinnä pk-seudulla ja olen käyttänyt ympärivuotisia renkaita jo 25 vuoden ajan. Tänä aikana on ollut ehkäpä viikon verran jaksoja jolloin renkaan pito olisi voinut olla parempi jos alla olisi ollut nastarenkaat.
    On hyvä muistaa että nastarenkaat eivät ole parhaimmillaan märällä ja paljaalla asfaltilla, joka valitettavasti on yleisin tilanne Uudenmaan alueen pääteillä talvisin.

    Kannustan kovasti autoilijoita jotka käyttävät autoa pääasiallisesti pk-seudulla luopumaan nastarenkaista ja siirtymään kitkarenkaitten käyttöön. Itse en aio vaihtaa ympärivuotisista renkaista pois.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat