6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvirenkaiksi hyväksyttävien renkaiden määritelmä muuttui sunnuntaina 1.12. Autoliittoon on tullut paljon kyselyjä, joista on pääteltävissä, ettei väärinymmärryksiltä ole vältytty. Talven saapuessa autoilijoita on hämmentänyt talvirenkaaksi hyväksyttävien renkaiden määritelmän muuttuminen. Kun vielä marraskuun loppuun saakka enintään 3500 kg:n henkilö-, paketti- ja erikoisautoissa talvirenkaaksi on hyväksytty rengas, jossa on M+S -merkintä (Mud and Snow), ei sunnuntaista 1.12. alkaen tämä enää välttämättä riitä. Uusien sääntöjen mukaan nastattomissa talvirenkaissa pitää jatkossa olla ns. lumipitomerkintä eli 3PMSF-symboli, jossa on lumihiutale vuoren sisällä.Monelta autoilijalta on mennyt ohi se, että uusi vaatimus lumipitomerkinnästä ei koske nastarenkaita eikä POR-merkinnällä (Professional Off Road) varustettuja renkaita.- Meille on tullut huolestuneita yhteydenottoja, että pitääkö nyt käytössä olevat ilman 3PMSF-merkintää olevat nastarenkaat hävittää. Nastarenkaita saa kuitenkin siis käyttää jatkossakin, vaikka niissä ei kyseistä lumipitomerkintää olisi – toki sellainen nastarenkaassakin aika usein kuitenkin on, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää.Vaatimus lumipitomerkinnästä nastattomissa talvirenkaissa tulee myös luokittelumassaltaan yli 750 kg:n perävaunuihin (O2-luokka), mutta vasta viiden vuoden päästä eli 1.12.2029 alkaen.Toinen huomionarvoinen asia on se, ettei M+S -merkintä tee nastattomasta renkaastakaan automaattisesti laitonta. Jos renkaassa on M+S -merkinnän lisäksi 3PMSF -symboli, niin sitä saa käyttää Suomen talvessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaan iällä on olennainen vaikutus pitoonVaikka käytössä olisi renkaat, jotka täyttävät uudet talvirenkaalta vaadittavat kriteerit, on tärkeää kiinnittää huomiota myös renkaan kuntoon ja ikään. Lain vaatima minimiurasyvyys talvirenkaalle on 3,0 mm. Suosituksena on kuitenkin uusia renkaat, jos kulutuspintaa on jäljellä enää alle viisi milliä. Nastarenkaassa on tärkeää kiinnittää huomiota myös siihen, ovatko nastat kunnolla kiinni renkaassa ja pääsääntöisesti tallella.Renkaan valmistusajankohdan pystyy katsomaan sen kyljessä olevan DOT-merkinnän lopusta. Neljä numeroa ovaalin sisällä kertovat valmistusviikon ja -vuoden (esim. 4223 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 42 vuonna 2023). Renkaat on syytä uusia, kun niillä on ajettu kuusi ajokautta tai kun niiden valmistusajankohdasta on kulunut kymmenen vuotta, siitä riippuen, kumpi tulee aiemmin vastaan. Iän myötä kumi kovettuu eikä rengas enää toimi suunnitellulla tavalla, vaikka se näyttäisi päällisin puolin uudelta.Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?