29.4.2018 Ajoneuvot Tarkkana autokaupoilla – varmista mitä turvatekniikkaa autoon kuuluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan mukaan turvallisuuden kannalta hyödyllisin avustinkolmikko on ajonvakautusjärjestelmä, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin. Autoissa on yhä enemmän turvallisuushyötyjä antavaa tekniikkaa. Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista kuljettajista yli seitsemän kymmenestä pitää turvatekniikkaa myös tärkeänä kriteerinä seuraavan auton valinnassa.Turvallisuuden kannalta Liikenneturva kannustaa huomioimaan, että hankittavasta autosta löytyvät ajonvakautusjärjestelmä ESC, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin. Tämä koskee niin uusia kuin käytettynä hankittavia ajoneuvoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvatekniikka kuljettajan tueksiMonen liikenneonnettomuuden taustalta löytyy inhimillinen virhe tai väärä arvio. Liikenneturvan kyselyyn** vastanneista kuljettajista lähes joka kolmas oli joutunut vaaratilanteeseen liukkaalla tai huonolla kelillä ajaessaan. Vaaratilanteita oli sattunut myös kiireessä, väsyneenä tai pitkään ilman taukoa ajaneille. Turvatekniikasta on apua moneen tilanteeseen, jossa kuljettaja tekee virhearvion.– Sen lisäksi, että turvatekniikka auttaa ehkäisemään ja korjaamaan kuljettajan virheitä, järjestelmät myös tukevat kuljettajaa tien päällä, varoittavat tarvittaessa ja lieventävät mahdollisen onnettomuuden seurauksia, summaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Hyötyjen top-3Turvatekniikkaa on saatavilla hyvin erilainen kirjo. Turvallisuuden kannalta hyödyllisin kolmikko on ajonvakautusjärjestelmä eli ESC, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin.– Ajonvakautusjärjestelmä on turvallisuuden kannalta tutkitusti hyödyllinen. Siitä on hyötyä auton hallinnan apuna liukkaalla kelillä, ja se ehkäisee myös mahdollista sivuluisua. Fysiikan sallimissa rajoissa tietenkin. Jos nopeutta on liikaa, ei tekniikkakaan pysty ihmeisiin", Heiskanen tiivistää.Kuten ajonvakautusjärjestelmää, myöskään automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei tarvitse erityisesti osata käyttää, vaan se auttaa hätätilanteessa. Törmäysuhkan ollessa välitön hätäjarrutusjärjestelmä jarruttaa osuman välttämiseksi tai sen seurauksien lieventämiseksi. Ennen jarrutusta järjestelmä kuitenkin varoittaa kuljettajaa, jotta tämä jarruttaisi tai väistäisi itse.Kaistalla pysymistä avustavien tai tukevien järjestelmien etu on erityisesti maantienopeuksissa tapahtuvien yksittäisonnettomuuksien ehkäisyssä.– Jos väsyneenä ajava kuljettaja torkahtaa rattiin, kaista-avustin voi ehkäistä ajautumisen pientareen tai vastaantulijoiden kaistan puolelle. Useimmissa tapauksissa järjestelmä tärisyttää rattia tai penkkiä, tai tekee ohjausliikkeen, joten kuljettajan on huomattava ja otettava huomioon järjestelmän tekemä varoitus", selventää Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.Osassa autoista kaista-avustin tai -vahti pitää laittaa erikseen päälle – tai sen voi kytkeä pois käytöstä.Kuljettaja on edelleen ykkönen– Jos kaistavahdin ratin tärisytys yllättää kuljettajan, voi olla, että ensimmäisen tilaisuuden tullen hän napsauttaa järjestelmän pois päältä. Eikä siitä pois kytkettynä ole mitään hyötyä. Kuljettajan tulisi tutustua auton turvatekniikkaan ja sen toimintalogiikkaan. Näin ymmärtää, miksi auto toimii niin kuin se toimii ja mitä hyötyä järjestelmistä on, Elovaara painottaa.Vastuu on tunnettava myös autokaupoilla. Jos autoa myyvä taho ei erikseen tarjoa esittelykierrosta turvatekniikasta, kannattaa sitä vaatia.– Älykkäinkään turvatekniikka ei kuitenkaan poista kuljettajan vastuuta. Vielä pitkään tulee kuljettaja olemaan ajoneuvon älykkäin ominaisuus, Heiskanen tähdentää.Lähde ja video: Liikenneturva Kuvituskuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen *Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia autojen turvatekniikasta kyselytutkimuksella joulukuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Turvatekniikan osalta haastateltiin yhteensä 1238 autoilevaa vastaajaa. Koko kyselyyn haastateltiin kaikkiaan 1531 henkilöä. **Suomalaisten kuljettajien kokemia vaaratilanteita selvitettiin joulukuussa 2017.Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Vastanneita oli yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilijoita oli 1212 eli 79 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen