29.4.2018 Ajoneuvot Tarkkana autokaupoilla – varmista mitä turvatekniikkaa autoon kuuluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan mukaan turvallisuuden kannalta hyödyllisin avustinkolmikko on ajonvakautusjärjestelmä, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin. Autoissa on yhä enemmän turvallisuushyötyjä antavaa tekniikkaa. Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista kuljettajista yli seitsemän kymmenestä pitää turvatekniikkaa myös tärkeänä kriteerinä seuraavan auton valinnassa.Turvallisuuden kannalta Liikenneturva kannustaa huomioimaan, että hankittavasta autosta löytyvät ajonvakautusjärjestelmä ESC, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin. Tämä koskee niin uusia kuin käytettynä hankittavia ajoneuvoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvatekniikka kuljettajan tueksiMonen liikenneonnettomuuden taustalta löytyy inhimillinen virhe tai väärä arvio. Liikenneturvan kyselyyn** vastanneista kuljettajista lähes joka kolmas oli joutunut vaaratilanteeseen liukkaalla tai huonolla kelillä ajaessaan. Vaaratilanteita oli sattunut myös kiireessä, väsyneenä tai pitkään ilman taukoa ajaneille. Turvatekniikasta on apua moneen tilanteeseen, jossa kuljettaja tekee virhearvion.– Sen lisäksi, että turvatekniikka auttaa ehkäisemään ja korjaamaan kuljettajan virheitä, järjestelmät myös tukevat kuljettajaa tien päällä, varoittavat tarvittaessa ja lieventävät mahdollisen onnettomuuden seurauksia, summaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Hyötyjen top-3Turvatekniikkaa on saatavilla hyvin erilainen kirjo. Turvallisuuden kannalta hyödyllisin kolmikko on ajonvakautusjärjestelmä eli ESC, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin.– Ajonvakautusjärjestelmä on turvallisuuden kannalta tutkitusti hyödyllinen. Siitä on hyötyä auton hallinnan apuna liukkaalla kelillä, ja se ehkäisee myös mahdollista sivuluisua. Fysiikan sallimissa rajoissa tietenkin. Jos nopeutta on liikaa, ei tekniikkakaan pysty ihmeisiin", Heiskanen tiivistää.Kuten ajonvakautusjärjestelmää, myöskään automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei tarvitse erityisesti osata käyttää, vaan se auttaa hätätilanteessa. Törmäysuhkan ollessa välitön hätäjarrutusjärjestelmä jarruttaa osuman välttämiseksi tai sen seurauksien lieventämiseksi. Ennen jarrutusta järjestelmä kuitenkin varoittaa kuljettajaa, jotta tämä jarruttaisi tai väistäisi itse.Kaistalla pysymistä avustavien tai tukevien järjestelmien etu on erityisesti maantienopeuksissa tapahtuvien yksittäisonnettomuuksien ehkäisyssä.– Jos väsyneenä ajava kuljettaja torkahtaa rattiin, kaista-avustin voi ehkäistä ajautumisen pientareen tai vastaantulijoiden kaistan puolelle. Useimmissa tapauksissa järjestelmä tärisyttää rattia tai penkkiä, tai tekee ohjausliikkeen, joten kuljettajan on huomattava ja otettava huomioon järjestelmän tekemä varoitus", selventää Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.Osassa autoista kaista-avustin tai -vahti pitää laittaa erikseen päälle – tai sen voi kytkeä pois käytöstä.Kuljettaja on edelleen ykkönen– Jos kaistavahdin ratin tärisytys yllättää kuljettajan, voi olla, että ensimmäisen tilaisuuden tullen hän napsauttaa järjestelmän pois päältä. Eikä siitä pois kytkettynä ole mitään hyötyä. Kuljettajan tulisi tutustua auton turvatekniikkaan ja sen toimintalogiikkaan. Näin ymmärtää, miksi auto toimii niin kuin se toimii ja mitä hyötyä järjestelmistä on, Elovaara painottaa.Vastuu on tunnettava myös autokaupoilla. Jos autoa myyvä taho ei erikseen tarjoa esittelykierrosta turvatekniikasta, kannattaa sitä vaatia.– Älykkäinkään turvatekniikka ei kuitenkaan poista kuljettajan vastuuta. Vielä pitkään tulee kuljettaja olemaan ajoneuvon älykkäin ominaisuus, Heiskanen tähdentää.Lähde ja video: Liikenneturva Kuvituskuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen *Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia autojen turvatekniikasta kyselytutkimuksella joulukuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Turvatekniikan osalta haastateltiin yhteensä 1238 autoilevaa vastaajaa. Koko kyselyyn haastateltiin kaikkiaan 1531 henkilöä. **Suomalaisten kuljettajien kokemia vaaratilanteita selvitettiin joulukuussa 2017.Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Vastanneita oli yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilijoita oli 1212 eli 79 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla