6.10.2023 Liikenne Tarkkana rengaskaupoilla – tunnetko tärkeät rengasmerkinnät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijan on hyvä tietää tärkeimmät rengasmerkinnät, jottei tule haksahdettua vääränlaiseen renkaaseen tai ostettua ominaisuuksiltaan heikentynyttä vanhaa rengasta. Auton ajettavuuteen ja ohjattavuuteen vaikuttavat neljä kämmenen kokoista tassua tienpinnalla. Renkaiden kunto ja soveltuvuus ajo-olosuhteisiin ovat tärkeä turvallisuustekijä. Tavalliselle autoilijalle on syytä avata renkaan kyljen salaperäisten merkintöjen tarkoitus, jottei rengaskaupoille tarvitse käydä epätietoisena tai ostotilanteessa tule epähuomiossa haksahdettua omaan autoon sopimattomiin tai autoilutapoihin vääränlaisiin renkaisiin.Olennaisimpia rengasmerkintöjä ovat renkaan leveys, profiili, rakenne, kuormitusluokka, nopeusluokka, valmistusajankohta, kulumisvaroittimen sijainti (TWI), pyörimissuunta, asennussuunta, E-hyväksyntänumero, valmistusmaa ja vanteen halkaisija.Mutta ottaako salaperäisistä merkinnöistä, lyhenteistä ja symboleista tolkkua? Se käy esimerkin avulla, jonka kohteena on tyypillinen perheauton rengaskoko 205 55 R16 94V XLMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistusajankohta tärkeä tietoAutoliiton koulutuspäällikön, Teppo Vesalaisen, mukaan kuluttajan on hyvä olla tietoinen, kuinka varmistaa renkaan valmistusajankohta: vanhetessaan rengas kovettuu ja menettää ominaisuuksiaan.Jostain kohtaa renkaan kyljestä löytyy niin sanottu DOT-merkintä. Merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja vuoden. Esimerkiksi 4621 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 46 vuonna 2021.Ostovaiheessa kannattaa tutustua myös renkaan ja rengaskoon EU-rengasmerkintään. Se löytyy varmimmin myyntitelineessä olevaan renkaaseen liimatusta tarrasta tai renkaan tietojen kohdalta netistä. Merkinnän tarkoituksena on helpottaa ostohetkellä eri renkaiden ja rengaskokojen vertailua vierintävastuksen, sadekelin ominaisuuksien ja melun suhteen. Autoilijan kannattaa myös perehtyä autolehtien kuten Moottorin rengasvertailuihin.Vanhan rengassarjan uusimista ei kannata venyttää liian pitkälle.– Mikäli renkailla on ajettu kuusi ajokautta tai niiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on syytä hankkia uudet, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä, Vesalainen linjaa.Nastarenkaiden kohdalla on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa. Myöskään löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti.Renkaan leveys ja profiiliEnsimmäinen numero (tässä tapauksessa 205) kertoo renkaan leveyden milleinä. Seuraava numero (55) kertoo renkaan korkeuden suhteen sen leveyteen. Esimerkkirenkaamme korkeus on 55 % renkaan leveydestä.Mikäli kuljettaja arvostaa urheilullisuutta ja nopeaa ohjattavuutta, hän valitsee matalaprofiilisen renkaan. Jos taas haluaa asettaa mukavuuden urheilullisuuden edelle, on valinta korkeaprofiilisempi rengas.– Leveä ja matalaprofiilinen rengas yleensä maksaa enemmän, kuluu nopeammin, on herkempi vetelemään urissa tai lähtemään vesiliirtoon kuin kapeampi ja korkeaprofiilisempi vaihtoehto, Vesalainen taustoittaa.R-kirjain ilmaisee renkaan rakenteen. R tarkoittaa vyörengasta, joita käytännössä ovat lähes kaikki nykyään myytävät henkilöautokäyttöön tarkoitetut renkaat.R-kirjainta seuraava numero kertoo vanteen halkaisijan tuumina. Esimerkkiautossamme on 16-tuumaiset vanteet.Kuormitusluokalla on merkitystäViimeinen numero (esimerkissämme 94) kertoo renkaan kuormitusluokan. Se ilmaisee suurimman sallitun kuormituksen, jonka rengas kestää ajettaessa sen nopeusluokan mukaisella enimmäisnopeudella. Esimerkkimme 94 kertoo yksittäisen renkaan kestävän 670 kilon kuorman. Mikäli autoon asennetaan liian alhaisen kuormitusluokan renkaat, ne kuluvat ja vaurioituvat herkemmin.XL-merkintä esimerkkirenkaamme kyljessä tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa. Korkean kuormitusluokan rengas on jämäkämpi, lämpenee vähemmän ja kestää kulutusta paremmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeusluokan vastattava huippunopeuttaKuormitusluokan perässä oleva kirjain ilmaisee renkaan nopeusluokan. Asetuksen (EU) N:o 458/2011 mukaan auton tyyppihyväksynnässä edellytetään lähtökohtaisesti sellaisia renkaita, joiden nopeusluokka on vähintään auton suurinta rakenteellista nopeutta vastaava. Kyseistä vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta vararenkaaseen eikä sellaiseen talvirenkaaseen, jonka nopeusluokkamerkintä on vähintään 160 km/h.Myös käytettyjen autojen kohdalla vaatimukset perustuvat edellä mainittuihin, tyyppihyväksynnälle määriteltyihin, kriteereihin. Näiden toteutumista valvotaan määräaikaiskatsastuksissa.– Alemman nopeusluokan renkaasta kertovaa tarraa tai kilpeä kojelaudassa ei Suomessa talvi- tai vararenkaiden käytön aikana edellytetä, Vesalainen kertoo.Yleisimmin käytössä olevat nopeusluokat:Q 160 km/h R 170 km/h S 180 km/h T 190 km/h H 210 km/h V 240 km/h W 270 km/hMikä 3PMSF-merkintä?Traficomin antaman määräyksen mukaan tieliikennelaissa mainituksi talvirenkaaksi enintään 3 500 kilon henkilö-, paketti- ja erikoisautoissa sekä O2-luokan perävaunuissa kelpaavat tieliikennelaissa tarkoitetut nastarenkaat sekä sellaiset renkaat, joissa on 3PMSF-merkintä. Kyseisessä merkinnässä on lumihiutale jäävuoren sisällä (3 Peak Mountain Snow Flake).Tällainen rengas on läpäissyt E-säännön mukaisen lumipitotestin (jarrutus ja liikkeellelähtö). Näiden lisäksi talvirenkaaksi kelpuutetaan myös ns. POR-merkinnällä (Professional Off Road) varustetut renkaat.M+S voi hämätä– Periaatteessa talvirenkaaksi riittää 30.11.2024 saakka (O2-luokan perävaunuissa 30.11.2029 saakka) myös rengas, jossa on M+S -merkintä (Mud and Snow). Se osoittaa, että rengas toimii tavallista rengasta paremmin lumessa ja mudassa, Vesalainen selvittää.Hänen mukaansa on kuitenkin olennaista huomata, että M+S-merkinnän saamiseksi ei renkaiden tarvitse läpäistä sertifiointitestiä vaan käytännössä valmistaja voi halutessaan käyttää merkintää.– Kyseinen merkintä löytyy valitettavasti jopa tietyistä Suomessa kesärenkaana käytettävistä renkaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörimissuunta tärkeäOsassa renkaita on kyljissä ”inside”- ja ”outside”-merkinnät. Osaan renkaista on pyörimissuunta merkitty nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla myös tekstiä kuten ”Direction” tai "Rotation".– Pyörimissuunta on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, koska pyöräthän pyörivät auton eri puolilla eri suuntiin tilannetta tarkasteltaessa vanteen etupuolelta katsottuna.Pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa. Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti.Epäsymmetrisissä renkaissa jäykistePintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa. Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös inside-outside -renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen – siis auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.– Mikäli renkaassa ei ole inside-outside -merkintöjä tai pyörimissuuntanuolia, on hyvä yleisohje asentaa rengas vanteelle niin, että sen DOT-merkintä, josta voi tarkastaa renkaan valmistusajankohdan, tulee renkaan ulkopuolelle. Tämä koskee kuitenkin vain niitä tapauksia, ettei renkaassa ole kumpaakaan, nuoli- tai inside-outside -merkintää.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Ville-Veikko HeinonenArtikkeli julkaisu alun perin 10/2020. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle