27.1.2017 Matkailu Tässä on Tallinkin uusi Megastar – keidas keskellä merta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tallink tuo Helsinki-Tallinna -linjalle uuden aluksen. Megastar on raikkaasti sisustettu ostoskeidas, joka ei jätä kylmäksi. Moottori tutustui Tallinkin moderniin matkustaja-alukseen jo hieman ennen sen neitsytmatkaa. Aluksen uumenissa Itämeren suurin kelluva ostoskeskus, jossa saa tyydytettyä väkevätkin ostoshimot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvaa kasvua Helsinki–Tallinna -reitin uusi Megastar on varustamolleen 230 miljoonan euron satsaus. Summaa selittää reitin tärkeys: Tallinkin laivoilla seilaa Suomen ja Viron pääkaupunkien välillä vuosittain huimat 4,5 miljoonaa ihmistä. – Merimatkailu laivoillamme on mukavassa kasvussa eri reiteillä ja vahvimmin juuri Helsingin ja Tallinnan välillä, jossa kaksinumeroiset kasvuprosentit alkavat kolmosella, Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults kertoo. Uuden laivan odotuksesta kertoo, että sunnuntain neitsytmatkalle Tallinnasta Helsinkiin on ilmoittautunut jo kaksituhatta matkustajaa. – Ja Helsingistä on tulossa viisisataa laivabongaria, jotka ovat varanneet viiden tunnin mittaisen tutustumisristeilyn, Schults kertoo. Raikas ja valoisa Meyer Turun telakalla rakennetun aluksen sisustaminen on ollut monelta kantilta haastavaa. Värit, valot, pinnat ja eri detaljit täytyy valita harkitusti. Skandinaavisen raikkaiden väripintojen ansiosta sisäilme on valoisa – vaikka ollaankin laivalla, jotka ovat aina rakenteeltaan sokkeloisia. Onnistuneista sisustusvalinnoista vastaavat Megastarin pääsuunnittelija Samuli Hintikka ja sisustusarkkitehti Vertti Kivi. Nimekkään Kiven yritys dSign Vertti Kivi & Co on ollut suunnittelemassa lukuisten ravintoloiden ja boutique-hotellien sisustuksia. Mukana julkista olohuonetta on ollut suunnittelemassa myös sisustussuunnittelutoimisto Aprocos. Tärkeä sydäntila Samuli Hintikan mukaan Megastarin designsuunnittelu on ollut eri ammattikuntien yhteisponnistus. Kaiken keskiössä on ristikkomainen sydäntila, joka tarjoaa luontevia käyskentelysuuntia. – Sydäntilaan matkustaja saapuu ensimmäiseksi, ja sieltä hänet pitää innostaa kiertämään laivan eri tiloissa, mahdollisimman esteettömästi ja vaivattomasti, Hintikka taustoittaa. Aluksella on myös työskentelytiloja, joissa on elektroniikan latausmahdollisuus - usb-liittimin. Aluksen kaikki matot ovat kudottuja villamattoja. Hintikka kertoo, että suurin osa laivan kiinteistä kalusteista on tehty Suomessa Nastolassa. Irtokalusteita tulee myös muun muassa Ruotsista, Virosta, Tanskasta ja Espanjasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haastavaa ahtautta Vertti Kivi kertoo aiemmista ratkaisuista, joissa nyt esitellyn Megastarin tapaan valaistuksen käytöllä on merkittävä osuus. – Modernit ledit tarjoavat nykyisin riittävästi eri värisävyjä, Kivi iloitsee. Kivellä ja Samuli Hintikalla on laivojen sisustussuunnittelusta kokemusta myös TUI Royal Caribbean Cruises -varustamon aluksista ja Finnairin Airbus A350 -matkustajalentokoneista. – Suurin haaste ovat tilat, jotka eivät kiinteiltä osiltaan voi muuntua kuten vaikka ravintolassa, jossa ei-kantavia seiniä voi siirtää, Vertti Kivi kertoo. – Toisaalta vielä ahtaampaa ja säännellympää on suunnitella lentokoneen sisustusta. Hajuvesiä, koruja… Hajuvesiä, partavesiä, Kiehl'sin kosmetiikkaa, elektroniikkaa, kelloja, koruja, lahjatavaroita, vaatteita, makeisia – ja hyllymetreittäin tax free -hintaista alkoholia väkevistä viineihin ja kaikkea siltä väliltä. Ostostilaa on kaikkiaan 2 800 neliömetriä. Megastarin ostoskeidas on levittäytynyt kahdelle kannelle. Merellinen shoppailutaivas on sukunäköinen, sillä ratkaisut ovat pitkälti samankaltaisia kuin Helsingin ja Tukholman välillä seilaavilla Silja Symphonylla ja Silja Serenadella. Ravintoloita on seitsemän erilaista buffetista a la carte -ravintolaan. Aluksella on useita kahviloita, pubeja ja baareja. Lasten leikkitilakin löytyy. 2 800 matkustajaa 212-metrinen alus käyttää polttoaineena nesteytettyä kaasua, jonka aiheuttamat päästöt ovat pienemmät kuin meridieselillä etenemällä. Alus voi käyttää kumpaakin polttoainetta. Aluksen matkanopeus on 27 solmua. Matkustajia alukselle mahtuu 2 800, hyttejä on 47. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Tallink Silja Line Lisätietoa: www.tallinksilja.fi Muita juttuja: Tallink satsaa uuteen laivaan ja kahden rampin taktiikkaan Tallink SIlja kutsuu nakuttamaan palkintoja jäästä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt