8.11.2023

Täysin uusi KTM 990 Duke – Duke-malliston 30-vuotisjuhlan kunniaksi

Kuva KTM

Ikoninen 990-numerosarja palaa KTM-mallistoon, kun itävaltalaisvalmistaja tuo kaudelle 2024 markkinoille 990 Duken.

KTM esitteli Duke-malliston 30-vuotisjuhlan kunniaksi jälleen uuden mallin, 990 Duken. Vaikka uuden LC8c-moottoriin perustuvan kaksisylinterisen rivimoottorin mallimerkintä on 990, niin tarkka iskutilavuus 92,5 millimetrin sylinterin porauksella ja 70,4 millimetrin iskunpituudella on ”vain” 947 kuutiosenttimetriä. Männät, kampiakseli ja kiertokanget ovat täysin uusia. Puristussuhde on 13,5:1 ja näillä eväillä teholukemaksi saadaan 123 hevosvoimaa 9500 kierroksella.

Valmistajan mukaan myös runko ja takahaarukka ovat täysin uusia, vaikka kuvien perusteella rungossa näkyykin selvää yhdennäköisyyttä 890 Duken rungon kanssa. Ulkonäössä huomio kiinnittyy uudentyyppiseen led-ajovaloon, jossa seisonta- ja päiväajovalot on sijoitettu ajovalon profiiliin. Mittaristoon integroidun valoanturin ansiosta ajovalo säätää automaattisesti valotehoaan ympäristön olosuhteiden mukaan. Lisäksi varustukseen kuuluu ”coming home” -valaistustoiminto, joka jättää ajovalon palamaan sytytysvirran katkaisemisen jälkeen muutamaksi sekunniksi, jolloin kuljettajalle jjää aikaa ovien avaamiseen tai tallissa liikkumiseen.


Jousituskomponentit tulevat totuttuun tapaan konsernin omalta merkiltä WP:ltä. Etupään 43-millinen USD-teleskooppi on WP Apex, jossa puristus- ja paluuvaimennukselle on viisiportainen säätö. Takana WP Apex -monojousituksessa esijännitykselle on manuaalinen säätö ja vaimennuksille viisipykäläinen säätömahdollisuus. Ensiasennusrenkaina on Bridgestone S22:t.

Mittaristona on viisituumainen, naarmuuntumattomalla laminoidulla lasilla varustettu TFT-näyttö. Grafiikka on uusi ja valikkorakenteita muokattu niin, että pääsy eri toimintoihin on aiempaa nopeampaa. Uutta on myös kallistuskulmia koskevat tiedot. Mikäli kuljettaja hankkii lisähintaan saatavan Track-ajotilan, on käytössä myös ajanottotoiminto ja telemetriatilastot.

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 947cc

Teho: 90,5 kW (123 hv) / 9 500 r/min

Vääntö: 103 Nm / 6 750 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1476 mm

Istuinkorkeus: 825 mm

Tankin tilavuus: 14,8 litraa

Paino tankattuna: 190 kg

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: KTM

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat