23.9.2021

Täyssähköinen Peugeot e-Partner autoverottomana – 37 380 euroa

Peugeot e-Partner

Pian on mahdollista ostaa Peugeot e-Partner autoverottomana hintaan 37 380 euroa. Myöskään lisävarusteista ei tarvitse tällöin maksaa autoveroa.

Olimme hiljattain historiallisen hetken äärellä, kun kuulimme Suomeen avautuvan mahdollisuuden ostaa autoverottomia henkilöautoja. Vuonna 1958 vain vuodeksi, ja siten väliaikaiseksi, asetettu autovero on tuntunut yli 60 vuoden jälkeen kovinkin pysyvältä. Pian on mahdollista ostaa myös Peugeot e-Partner autoverottomana ja sitä silmällä pitäen on jo julkaistu tuleva hinnasto.

Täyssähköinen hyötyajoneuvo alkaa 1.10.2021 eteenpäin hinnasta 37 380 euroa. Tila-automaiset täyssähköiset sisarmallit Citroën Ë-Berlingo ja Peugeot e-Rifter alkavat nekin alta 40 000 euron.

Peugeot e-Partner 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot e-Partner autoverottomana

Tämä e-Partner on ranskalaismerkin toinen täyssähköisenä versiona saatava hyötyajoneuvo vuoden 2021 pakettiautoksi (International Van of The Year 2021) valitun Peugeot e-Expertin rinnalle. Vastaavasti Partner nimitettiin sisarkatraansa kanssa Vuoden pakettiautoksi mallin uusimman sukupolven julkistamisvuonna 2019.

Samalla e-Partner on saatavana kahtena eri pituutena (M 4,40m ja XL 4,75m). Näistä lyhyempi aloittaa hinnaston jo aiemmin mainitusta summasta ja lisäpituuden hinta on noin 1 500 euroa.

Toimintamatka e-Partnerin 50 kilowattitunnin akulla on jopa 275 kilometriä WLTP-mittauksessa, joka on valmistajan mukaan tässä kokoluokassa riittävä useimpien ammattilaisten ajoon. Uusi e-Partner on vakiona varustettu 11 kilowatin tehoisella 3-vaihelaturilla ja pikalatauksessa 80% latausaste saavutetaan parhaimmillaan vain 30 minuutissa. Ohjelmoitava ja etäohjattava esilämmitys- ja jäähdytys tuo lisää mukavuutta ja optimoi energian kulutusta liikkeelle lähdettäessä.

Peugeot e-Partner autoverottomana

Kantavuutta täyssähköisellä Partnerilla on parhaimmillaan 800 kilogrammaa ja sallittu vetomassa on 750 kilogrammaa vedettävän kärryn jarruista riippumatta. Sen sijaan jopa 4,4 kuutiometrin kuormatilavuus on identtinen polttomoottoriversion kanssa. Vakiovarusteisiin kuuluva Multiflex-istuin luo matkustajan istuimen alle 1,2 m lisää lastauspituutta ja jopa puoli kuutiometriä tilavuutta – jälkimmäinen osin ylös nousevan reunimmaisen matkustajan istuimen avulla.

Peugeotin i-Cockpit -ohjaamo on läsnä myös Partnerissa, joten mittaristo sijaitsee ohjauspyörän yläpuolella eikä suinkaan sen takana. Näin mittaristo sijaitsee tavallista lähempänä näkökenttää hieman heijastusnäytön tapaan. Ohjaamo on päivittynyt ja siihen kuuluu nyt kaksi uutta mittaria, keskikonsolin 8-tuumainen kosketusnäyttö, sähköinen käsijarru sekä uusi "e-Toggle", jolla valitaan halutaanko liikkeelle lähteä eteen vai taakse.

Turvallisuutta ja helppokäyttöisyyttä on mahdollista lisätä e-Partneriin saatavilla olevilla ajoavustimilla ja muilla varusteilla, joihin lukeutuu muun muassa avaimeton kulku, peruutuskamera, automaattinen hätäjarrutus, kuljettajan vireystilan valvonta, automaattisesti vaihtuvat ajovalot ja ylikuormavaroitin. Älypuhelimen toimintoja voidaan peilata tietoviihdejärjestelmän näytölle Apple CarPlay ja Android Auto -toiminnoilla.

Peugeot e-Partner

Peugeot e-Partner toimitetaan ammattikäyttöön aina viiden vuoden kilometrirajoittamattomalla takuulla. Akulle on tarjolla 8 vuoden/160 0000 km:n takuu 70 prosentille lataustehosta.

Uusi Peugeot e-Partner saapuu Suomeen vuoden 2022 alkupuolella. Täyssähköversion autoverottomat hinnat astuvat voimaan 1.10.2021 ja alkavat, kuten jo mainittua, 37 380 eurosta. Ilahduttavasti täyssähköautojen autoverottomuus tarkoittaa, että myöskään lisävarusteista ei tarvitse maksaa autoveroa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: Peugeot 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat