10.4.2023

Tesla pisti Cybertruckin kolaritestiin – tulos ei mitä ilmeisimmin kestä päivänvaloa

Tesla Cybertruck

Cybertruckia odotetaan vihdoin tänä vuonna tuotantoon, ja etukäteen keskustelua on aiheuttanut kummajaisen kolariturvallisuus. Äskettäin julkaistu video Cybertruckin "kolaritestistä" jättää tasan kaikki kysymykset auki, sillä testi loppuu kuin seinään.

Suorastaan myyttistä Cybertruckia on odotettu tuotantoon vähän kuin erästä ydinreaktoria, mutta kuten Tesla Investor Day -strategiatapahtumassa reilu kuukausi sitten luvattiin, suuren päivän on määrä koittaa sen osalta kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Euroopassa erityisesti liikenneturvallisuusasiantuntijat ovat kuitenkin jo aiemmin ilmaisseet huolensa Cybertruckin turvallisuudesta. Tyyppihyväksyntää massatuotantoon ei Euroopassa välttämättä ole luvassa, sillä kylmävalssatusta teräksestä valmistettu hyvin kova kori ei jousta lainkaan, tehden autosta törmäystilanteessa sisälläolijoille vaarallisen.

Tesla Cybertruck

Normaalisti nykyautoihin on suunniteltu törmäysvyöhykkeet, joiden kautta keulan pitäisi absorboida iso osa törmäysenergiasta, ja suojata näin kyydissä olevia. Iso ja luja Cybertruck antaa siis väärän turvallisuudentunteen, eivätkä turvatyynytkään riitä kamppailemaan valtavia törmäysenergioita vastaan.

Tesla Cybertruck

Jalankulkijan näkökulmasta mitään turvallisuudentunnetta ei varmasti ole koskaan ollutkaan, ja myös tästä näkökulmasta Cybertruck kohtaa ristiriitoja Euroopan lainsäädännön kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolaritestivideo loppuu kuin seinään

Tesla julkaisi siis virallisella Twitter-sivullaan videon, jossa Cybertruckilla ajetaan perinteistä keulatörmäystestiä kiinteään esteeseen, kyydissä neljä nukkea. Tilassa on myös silminnäkijätodistajia.

KUVAKAAPPAUS: Tesla via Twitter

Hieman ärsyttävän videosta tekee kuitenkin se, että klippi katkeaa juuri törmäyskohdassa, eikä se vastaa suureen kysymykseen, miten Cybertruck kolaritilanteessa käyttäytyy. Videon testi tapahtuu Teslan omissa testausolosuhteissa, ja se kuuluu toki uuden tuotantoauton normaaliin testiohjelmaan autonvalmistajan puolelta.

KUVAKAAPPAUS: Tesla via Twitter

Tässä kohtaa kuvaan astuukin amerikkalainen lainsäädäntö. Emme vielä tiedä Cybertruckin lopullisia speksejä, joten on epäselvää, mihin sikäläisistä autoluokista se lopulta loksahtaa. Vaihtoehdot ovat käytännössä "light duty truck" tai "heavy duty truck".

Video paljasti myös Cybertruckin alustarakenteita. KUVAKAAPPAUS: Tesla via Twitter

Ensin mainittuun luokkaan kuuluvat 1500-sarjan pickupit, kuten Ford F-150 tai RAM 1500. Liikenneturvallisuusvirasto NHTSA tai Insurance Institute for Highway Safety testaavat tähän luokkaan kuuluvat autot ja antavat niille luokituksen, mutta sitä raskaampien luokkien kohdalla näin ei toimita.

Jos siis Cybertruck - todennäköisesti melko painavana ajoneuvona - loksahtaa raskaampaan luokkaan, törmäystestituloksella ei välttämättä ole niin ratkaisevaa merkitystä. Riittää, että Tesla toteaa esimerkiksi istuinten pysyvän kiinni lattiassa.

Väriä Cybertruckiin?

Yleinen käsitys Cybertruckista on alusta alkaen ollut se, että auto olisi aina maalaamaton, teräksenvärinen.

Tesla Cybertruck

Tuotannon alun lähestyessä Teslan on kuitenkin raportoitu rekrytoineen väkeä Cybertruckin maalauksen ympärille Texasin Gigafactoryyn. Elon Musk on myös kommentoinut Twitterissä, että "Cybertruckin saa sillä värillä tai kuosilla, millä ikinä haluaa".

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Tesla, Fox News, Inside EVs Kuvat: Tesla, Tesla via Twitter

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat