13.9.2023

Teslan Suomen tytäryhtiölle EU-rahaa latausverkoston laajentamiseen

pikalataus

Tavoitteena on rakentaa EU:n kattava julkinen ja ympärivuorikautisesti toimiva sähköautojen latausasemaverkosto TEN-T-verkolle. Latausverkoston tukirahojen tulevaisuus huolettaa elinkeinoelämän järjestöjä.

Teslan Suomen tytäryhtiö Roadster Finland Oy on saanut EU-rahoitusta sähköautojen latausverkon laajentamiseksi, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö.

Rahoitusta myönnettiin Verkkojen Eurooppa -välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelmasta.

Teslan sähköautojen lataushankkeen tavoitteena on rakentaa EU:n kattava julkinen ja ympärivuorikautisesti toimiva sähköautojen latausasemaverkosto TEN-T-verkolle. EU rahoittaa muun muassa sähkön ja kaasun jakeluinfrastruktuurin rakentamista ja edistää liikenteen hiilestä irtautumista Euroopan laajuisella TEN-T-verkolla. TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet ja meri- ja lentoyhteydet yhdeksi liikenneverkoksi.

Kuopioon uusi Tesla V3 Supercharger -latausasema

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

EU-linjaukset velvoittavat

Sähköautojen latausverkosto pääteillä tihentyy – taustalla sopu EU-linjauksista -otsikon alla Moottori kertoi Euroopan unionin neuvoston heinäkuun lopun linjauksesta eli asetuksesta ja tavoitteesta, joka tihentää vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkkoa pääväylien varsilla – myös Suomessa. Asetuksen taustalla on Euroopan parlamentissa hyväksytty tavoite vähentää liikenteen päästöjä ja lisätä kansalaisten mahdollisuuksia liikkua vaihtoehtoisten käyttövoimien avulla.

Kuten Moottori kertoi, liikenteen sähköistymisen edellytykset paranevat, sillä asetuksen mukaan pääväylien varsien latausverkosto tihenee ja kohenee. Sovun saanut yhteiseurooppalainen asetus tulee voimaan aikaisintaan ensi vuoden alusta lukien.

Kaikkien sähköautojen käyttöön

Liikenneministeriön mukaan monikansallisen hankkeen tarkoituksena on ottaa käyttöön yhteensä 6 458 latauspistettä 16 maassa, Suomi mukaan lukien. Julkiset latauspisteet ovat kaikkien sähköautojen käytettävissä.

Tesla haki Suomessa CEF-rahoitusta yhteensä 32 latauspaikkaan, joista 25 olisi uusia kohteita ja 7 sellaisia kohteita, jotka varusteltaisiin uudelleen pikalatauspisteverkoston avaamiseksi kaikille ajoneuvoille. Latauspaikat sijaitsevat TEN-T-verkon läheisyydessä ja latauslaitteet ovat vähintään 250 kW:n tehon suurteholatureita.

Kokonaisuudessaan Teslalle on myönnetty hankkeelle enintään 133,78 miljoonaa euroa rahoitusta hankkeen toteutuessa suunnitelmien mukaisesti. Suomeen myönnetty osuus tuesta on 5,3 miljoonaa euroa, liikenneministeriöstä kerrotaan.

Infratukien jatko myös epävarmaa

Moottori uutisoi vastikään, että valtiovarainministeriö esittää budjettiesityksessään liikenteen lataus- ja jakeluinfratukien rahoituksen lopettamista jo ensi vuoden alussa.

Se huolettaa elinkeinoelämän järjestöjä, jotka linjasivat ulostulossaan, että tukien jatkaminen on ”olennaisen tärkeää, jotta puutteellinen lataus- ja jakeluinfra ei jarruttaisi liikenteen käynnistymässä olevaa käyttövoimamurrosta.”

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: liikenne- ja viestintäministeriö

a:3:{i:0;s:6:"142129";i:1;s:6:"144407";i:2;s:6:"144443";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat