25.8.2018 Ajoneuvot Testi: Detail Guardz – ratkaisu letkujumiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Painepesurin letku tai puutarhaletku ei ole enää ikinä jumissa autonrenkaan takana. Detail Guardz on letkunohjain, joka yksinkertaisesti toimii. Itse auton pesu on käsitelty varsin kattavasti Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Yksityiskohtia riittää kuitenkin lähes äärettömästi aiheiksi, sillä hyvin pienetkin asiat saattavat vaikuttaa ratkaisevasti pesukokemukseen. Detail Guardz liittyy juuri tähän.Renkaan väliin juuttuva letku on eräs autonpesun pienistä ärsyttävistä asioista.Koko pesutapahtuman ajan kestävä tappelu painepesurin pistoolin letkun tai puutarhaletkun kanssa raastaa hermoja. Suorakin letku tarttuu renkaan kumiin tehokkaasti kiinni juuri kun sitä vähiten odottaa – kierteelle päässeen pesurin letkun kanssa auton kiertäminen on mahdotonta.Nämä eivät ole suinkaan kaikille tuttuja tuntemuksia autoa pestessä, mutta ne voivat pilata koko kokemuksen kerralla. On siis pesupaikasta riippuvaista kaipaako tätä tuotetta ollenkaan. Ratkaisu pesurinletkun takertumiseen auton renkaan taakse kuulostaa lähes ostos-tv:n tuotteelta.Detail Guardz -letkunohjain on varsin kevyt, pieni ja valmistettu lähinnä muovista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDetail GuardzTämä ihmeellinen letkun jumittumisen estävä uutuus on nimeltään Detail Guardz -letkunohjain ja se on saatavilla neljässä eri värissä. Keltainen, punainen, sininen tai vihreä muovikapistus on kaikessa yksinkertaisuudessaan letkunohjain. Se sisältää kuitenkin muutaman hienouden.Letkunohjain on osin renkaan alle sijoitettava apuväline, joka estää autonpesuun käytettävää letkua jäämästä kiinni auton renkaan alle.Hintaa kahden kappaleen pakkauksella on noin 15 euroa, joka on näkökannasta riippuen paljon tai vähän. Halvempiakin vaihtoehtoja letkujen kulkua avittamaan on olemassa. Itse valmistettava ratkaisu ei välttämättä maksa mitään, mutta se tuskin suoriutuu näin hyvin tehtävästään.Jopa kuvassa hieman väärin sijoitettu Detail Guardz estää letkun takertumisen. Se suositellaan sijoitettavaksi renkaan kulmaan.Muovinen Detail Guardz on kevyt kuljettaa ja sen liu’uttaminen renkaan alle onnistuu varsin helposti. Siinä olevan pienen nystyrän avulla se kuitenkin pysyy paikallaan paikassa johon se on laitettu. Sen muotoilu edesauttaa pysymistä renkaan kulmassa, mutta kokeilun aikana se toimi hienosti myös suoraan rengasta vasten. Jälkimmäinen tapa saattaa olla haluttu jos renkaan sivuprofiili on olemattoman pieni ja vastassa on kallis erikoisvanne.Letkunohjaimen tärkein tehtävä on ohjata letkua ja avittaa sen kulkua vapaasti. Toisin kuin itse nopeasti tehtävissä ratkaisuissa, tässä ei ole tyydytty liukupintaan. Letku tulee erittäin herkästi pyörivää rullaa vasten. Se on luonnollisesti paras ratkaisu letkun liikkuvuuden kannalta.Letku rullaa vauhdilla Detail Guardz -letkunohjaimen kautta.Rulla on myös riittävän kaukana renkaasta, jotta letku todella pysyy irti renkaan pinnasta. Tämän lisäksi rulla on jykevän oloinen ja pinta-alaltaan riittävän suuri raskaampaakin letkua varten. Pienet asiat muodostavat toimivan kokonaisuuden.Käytön jälkeen kuraisen letkunohjaimen voi huuhtaista veden alla, jotta seuraava käyttökerta mukavoituu.Pesun jälkeen nämä pitää toki kaivella renkaan alta pois, mutta ne irtoavat ilahduttavan helposti. Likaa on todennäköisesti kertynyt joten pieni huuhtaisu veden alla lienee paikallaan. Yleisesti kaikkia välineitä on mukava käyttää kun ne ovat kunnossa ja puhtaana.Ehkä pienenä bonuksena Detail Guardz –letkunohjain on varustettu ruuvinmentävällä reiällä. Näin ollen se voidaan ripustaa seinälle mihin tahansa ruuvipaikkaan – toki myös erillisen telineen voi valmistaa. Säilömisen helppous ilahduttaa pitkässä juoksussa.Ruuvinreiästä Detail Guardzin voi ripustaa näppärästi tallin seinälle.Kyseessä ei ole mullistava tuote. Detail Guardz ei täytä veroilmoituksia, ratko sudokuja tai käytä koiraa ulkona. Se kuitenkin hoitaa sen yhden tehtävän, jota varten se on suunniteltu.Detail Guardz itse asiassa hoitaa sen tehtävän erittäin hyvin. Jos auton renkaan takana jumissa oleva letku on tuskastuttanut, niin tässä on ratkaisu. Yksinkertainen on toimiessaan kaunista eikä hinta kaada pankkitiliä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa