25.8.2018 Ajoneuvot Testi: Detail Guardz – ratkaisu letkujumiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Painepesurin letku tai puutarhaletku ei ole enää ikinä jumissa autonrenkaan takana. Detail Guardz on letkunohjain, joka yksinkertaisesti toimii. Itse auton pesu on käsitelty varsin kattavasti Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Yksityiskohtia riittää kuitenkin lähes äärettömästi aiheiksi, sillä hyvin pienetkin asiat saattavat vaikuttaa ratkaisevasti pesukokemukseen. Detail Guardz liittyy juuri tähän.Renkaan väliin juuttuva letku on eräs autonpesun pienistä ärsyttävistä asioista.Koko pesutapahtuman ajan kestävä tappelu painepesurin pistoolin letkun tai puutarhaletkun kanssa raastaa hermoja. Suorakin letku tarttuu renkaan kumiin tehokkaasti kiinni juuri kun sitä vähiten odottaa – kierteelle päässeen pesurin letkun kanssa auton kiertäminen on mahdotonta.Nämä eivät ole suinkaan kaikille tuttuja tuntemuksia autoa pestessä, mutta ne voivat pilata koko kokemuksen kerralla. On siis pesupaikasta riippuvaista kaipaako tätä tuotetta ollenkaan. Ratkaisu pesurinletkun takertumiseen auton renkaan taakse kuulostaa lähes ostos-tv:n tuotteelta.Detail Guardz -letkunohjain on varsin kevyt, pieni ja valmistettu lähinnä muovista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDetail GuardzTämä ihmeellinen letkun jumittumisen estävä uutuus on nimeltään Detail Guardz -letkunohjain ja se on saatavilla neljässä eri värissä. Keltainen, punainen, sininen tai vihreä muovikapistus on kaikessa yksinkertaisuudessaan letkunohjain. Se sisältää kuitenkin muutaman hienouden.Letkunohjain on osin renkaan alle sijoitettava apuväline, joka estää autonpesuun käytettävää letkua jäämästä kiinni auton renkaan alle.Hintaa kahden kappaleen pakkauksella on noin 15 euroa, joka on näkökannasta riippuen paljon tai vähän. Halvempiakin vaihtoehtoja letkujen kulkua avittamaan on olemassa. Itse valmistettava ratkaisu ei välttämättä maksa mitään, mutta se tuskin suoriutuu näin hyvin tehtävästään.Jopa kuvassa hieman väärin sijoitettu Detail Guardz estää letkun takertumisen. Se suositellaan sijoitettavaksi renkaan kulmaan.Muovinen Detail Guardz on kevyt kuljettaa ja sen liu’uttaminen renkaan alle onnistuu varsin helposti. Siinä olevan pienen nystyrän avulla se kuitenkin pysyy paikallaan paikassa johon se on laitettu. Sen muotoilu edesauttaa pysymistä renkaan kulmassa, mutta kokeilun aikana se toimi hienosti myös suoraan rengasta vasten. Jälkimmäinen tapa saattaa olla haluttu jos renkaan sivuprofiili on olemattoman pieni ja vastassa on kallis erikoisvanne.Letkunohjaimen tärkein tehtävä on ohjata letkua ja avittaa sen kulkua vapaasti. Toisin kuin itse nopeasti tehtävissä ratkaisuissa, tässä ei ole tyydytty liukupintaan. Letku tulee erittäin herkästi pyörivää rullaa vasten. Se on luonnollisesti paras ratkaisu letkun liikkuvuuden kannalta.Letku rullaa vauhdilla Detail Guardz -letkunohjaimen kautta.Rulla on myös riittävän kaukana renkaasta, jotta letku todella pysyy irti renkaan pinnasta. Tämän lisäksi rulla on jykevän oloinen ja pinta-alaltaan riittävän suuri raskaampaakin letkua varten. Pienet asiat muodostavat toimivan kokonaisuuden.Käytön jälkeen kuraisen letkunohjaimen voi huuhtaista veden alla, jotta seuraava käyttökerta mukavoituu.Pesun jälkeen nämä pitää toki kaivella renkaan alta pois, mutta ne irtoavat ilahduttavan helposti. Likaa on todennäköisesti kertynyt joten pieni huuhtaisu veden alla lienee paikallaan. Yleisesti kaikkia välineitä on mukava käyttää kun ne ovat kunnossa ja puhtaana.Ehkä pienenä bonuksena Detail Guardz –letkunohjain on varustettu ruuvinmentävällä reiällä. Näin ollen se voidaan ripustaa seinälle mihin tahansa ruuvipaikkaan – toki myös erillisen telineen voi valmistaa. Säilömisen helppous ilahduttaa pitkässä juoksussa.Ruuvinreiästä Detail Guardzin voi ripustaa näppärästi tallin seinälle.Kyseessä ei ole mullistava tuote. Detail Guardz ei täytä veroilmoituksia, ratko sudokuja tai käytä koiraa ulkona. Se kuitenkin hoitaa sen yhden tehtävän, jota varten se on suunniteltu.Detail Guardz itse asiassa hoitaa sen tehtävän erittäin hyvin. Jos auton renkaan takana jumissa oleva letku on tuskastuttanut, niin tässä on ratkaisu. Yksinkertainen on toimiessaan kaunista eikä hinta kaada pankkitiliä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti