25.8.2018 Ajoneuvot Testi: Detail Guardz – ratkaisu letkujumiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Painepesurin letku tai puutarhaletku ei ole enää ikinä jumissa autonrenkaan takana. Detail Guardz on letkunohjain, joka yksinkertaisesti toimii. Itse auton pesu on käsitelty varsin kattavasti Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Yksityiskohtia riittää kuitenkin lähes äärettömästi aiheiksi, sillä hyvin pienetkin asiat saattavat vaikuttaa ratkaisevasti pesukokemukseen. Detail Guardz liittyy juuri tähän.Renkaan väliin juuttuva letku on eräs autonpesun pienistä ärsyttävistä asioista.Koko pesutapahtuman ajan kestävä tappelu painepesurin pistoolin letkun tai puutarhaletkun kanssa raastaa hermoja. Suorakin letku tarttuu renkaan kumiin tehokkaasti kiinni juuri kun sitä vähiten odottaa – kierteelle päässeen pesurin letkun kanssa auton kiertäminen on mahdotonta.Nämä eivät ole suinkaan kaikille tuttuja tuntemuksia autoa pestessä, mutta ne voivat pilata koko kokemuksen kerralla. On siis pesupaikasta riippuvaista kaipaako tätä tuotetta ollenkaan. Ratkaisu pesurinletkun takertumiseen auton renkaan taakse kuulostaa lähes ostos-tv:n tuotteelta.Detail Guardz -letkunohjain on varsin kevyt, pieni ja valmistettu lähinnä muovista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDetail GuardzTämä ihmeellinen letkun jumittumisen estävä uutuus on nimeltään Detail Guardz -letkunohjain ja se on saatavilla neljässä eri värissä. Keltainen, punainen, sininen tai vihreä muovikapistus on kaikessa yksinkertaisuudessaan letkunohjain. Se sisältää kuitenkin muutaman hienouden.Letkunohjain on osin renkaan alle sijoitettava apuväline, joka estää autonpesuun käytettävää letkua jäämästä kiinni auton renkaan alle.Hintaa kahden kappaleen pakkauksella on noin 15 euroa, joka on näkökannasta riippuen paljon tai vähän. Halvempiakin vaihtoehtoja letkujen kulkua avittamaan on olemassa. Itse valmistettava ratkaisu ei välttämättä maksa mitään, mutta se tuskin suoriutuu näin hyvin tehtävästään.Jopa kuvassa hieman väärin sijoitettu Detail Guardz estää letkun takertumisen. Se suositellaan sijoitettavaksi renkaan kulmaan.Muovinen Detail Guardz on kevyt kuljettaa ja sen liu’uttaminen renkaan alle onnistuu varsin helposti. Siinä olevan pienen nystyrän avulla se kuitenkin pysyy paikallaan paikassa johon se on laitettu. Sen muotoilu edesauttaa pysymistä renkaan kulmassa, mutta kokeilun aikana se toimi hienosti myös suoraan rengasta vasten. Jälkimmäinen tapa saattaa olla haluttu jos renkaan sivuprofiili on olemattoman pieni ja vastassa on kallis erikoisvanne.Letkunohjaimen tärkein tehtävä on ohjata letkua ja avittaa sen kulkua vapaasti. Toisin kuin itse nopeasti tehtävissä ratkaisuissa, tässä ei ole tyydytty liukupintaan. Letku tulee erittäin herkästi pyörivää rullaa vasten. Se on luonnollisesti paras ratkaisu letkun liikkuvuuden kannalta.Letku rullaa vauhdilla Detail Guardz -letkunohjaimen kautta.Rulla on myös riittävän kaukana renkaasta, jotta letku todella pysyy irti renkaan pinnasta. Tämän lisäksi rulla on jykevän oloinen ja pinta-alaltaan riittävän suuri raskaampaakin letkua varten. Pienet asiat muodostavat toimivan kokonaisuuden.Käytön jälkeen kuraisen letkunohjaimen voi huuhtaista veden alla, jotta seuraava käyttökerta mukavoituu.Pesun jälkeen nämä pitää toki kaivella renkaan alta pois, mutta ne irtoavat ilahduttavan helposti. Likaa on todennäköisesti kertynyt joten pieni huuhtaisu veden alla lienee paikallaan. Yleisesti kaikkia välineitä on mukava käyttää kun ne ovat kunnossa ja puhtaana.Ehkä pienenä bonuksena Detail Guardz –letkunohjain on varustettu ruuvinmentävällä reiällä. Näin ollen se voidaan ripustaa seinälle mihin tahansa ruuvipaikkaan – toki myös erillisen telineen voi valmistaa. Säilömisen helppous ilahduttaa pitkässä juoksussa.Ruuvinreiästä Detail Guardzin voi ripustaa näppärästi tallin seinälle.Kyseessä ei ole mullistava tuote. Detail Guardz ei täytä veroilmoituksia, ratko sudokuja tai käytä koiraa ulkona. Se kuitenkin hoitaa sen yhden tehtävän, jota varten se on suunniteltu.Detail Guardz itse asiassa hoitaa sen tehtävän erittäin hyvin. Jos auton renkaan takana jumissa oleva letku on tuskastuttanut, niin tässä on ratkaisu. Yksinkertainen on toimiessaan kaunista eikä hinta kaada pankkitiliä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle