27.8.2017 Ajoneuvot Testi: Swissvax Pneu – renkaat kauniin mustaksi ilman rumaa kiiltoa Ylös on levitetty rengaskiilloke, kun alaosa on vielä ilman. Ero on varsin dramaattinen kun sen näkee näin esitettynä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengaskiillokkeen nimen tulisi johtaa harhaan, sillä eihän rasvainen kiilto kuulu renkaisiin. Renkaat kun eivät kiillä edes uutuuttaan. Syvä musta sävy on saavutettavissa vanhoihinkin oikeilla aineilla. Auton pesu on nopein ja järkevin tapa saada auton ulkoasu kohentumaan. Seuraava pikaparannus on saatavilla muovi- ja kumipintoihin keskittymällä. Uudelta näyttävät muovit kohottavat auton ilmettä yllättäen jopa kiiltävää maalipintaa enemmän ja ainakin huomattavasti nopeammin.Vanha autoliikkeistä tuttu keino auton yleisilmeen parantamiseksi on rengaskiillokkeen käyttö. Syvän mustat kumit kasvattavat kontrastia, joka saa auton näyttämään edustavammalta. Uuden näköinen tasaisen musta satiinipinta on saavutettavissa renkaisiin oikeilla aineilla.Sana rengaskiilloke on kuitenkin ikävä, sillä eihän renkaiden tule kiiltää uutenakaan. Valitettavan suuri osa rengaskiillokkeista kuitenkin luo rasvaisen kiillon renkaiden sivuun. Tämä on myös luonut huonon maineen rengaskiillokkeille.Likaiset vanteet ja harmaantuneet renkaat saavat koko auton näyttämään hieman nuhjaantuneelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaatkin puhtaaksiLikaiselle pinnalle ei tule levittää yhtään mitään – eikä rengas tee poikkeusta. Muuten vaarana on ruskea ja laikukas lopputulos. Mahdollinen rasva tai öljy renkaiden kyljessä saattaa myös aiheuttaa epätoivottua kiiltoa.Renkaat pestään autonpesun yhteydessä samaan aikaan vanteiden kanssa. Tämä tehdään esipesun ja auton käsinpesun välissä. Renkaiden pesuun on suositeltavaa käyttää bioliuotinpesuainetta ja pehmeää harjaa. Sopiva laimennussuhde bioliuotinpesuaineelle on noin 1:5–1:20 hieman aineesta riippuen. Se ei ole tälläkään laimennuksella vahaturvallista, joten vanteita ja maalipintaa kannattaa varoa jos ne on suojattu vahalla.Bioliuotinpesuaine sumutetaan sopivaksi laimennettuna renkaan kylkeen.Välineet rengaskiillokkeelleRenkaiden on suositeltavaa antaa kuivua rauhassa pesun jälkeen, sillä kaikki rengaskiillokkeet eivät ole vesiliukoisia. Tasainen levittäminen kostealle renkaalle on joka tapauksessa hankalaa, joten jälki saattaa jäädä suttuiseksi.Pehmeä harja on kätevä apuväline bioliuotinpesuaineen kanssa renkaiden puhdistamiseen. Vastaavaa harjaa voi käyttää myös rengaskiillokkeen levittämiseen.Rengaskiillokkeen levittämiseen voi käyttää useita erilaisia välineitä. Vaahtomuovilevitin tai pensseli ovat hienostuneimpia vaihtoehtoja, mutta sopivan levityssienen voi leikata itselleen vaikkapa käyttämättömästä pesusienestä. Lopullinen valinta on makuasia.Rengaskiilloketta ei saa levittää kulutuspinnalle. Tämän suhteen tulee olla erityisen varovaisena moottoripyörien renkaiden kanssa. Aine levitetään tasaisesti renkaan näkyvälle sivupinnalle. Osa kiillokkeista vaatii jälkipyyhinnän hetken päästä, joten valmistajan ohjeita tulee noudattaa.Swissvax PneuSwissvaxin Pneu on vesipohjainen rengaskiilloke, eikä siten vahingoita renkaan kumia edes jatkuvasti käytettynä. Se itse asiassa hoitaa kumia hidastaen sen luonnollista ikääntymistä. Jälkipyyhintää levityksen jälkeen ei tarvitse tehdä.Puhdas rengas näyttää merkittävästi likaista paremmalta, mutta aika on jo muuttanut pinnan hieman harmaaksi.Pneu ei ole haitaksi maalipinnalle tai vanteille eikä edes niille mahdollisesti levitetyille suojatuotteille. Se ei myöskään sotke muita pintoja levitessään hieman esimerkiksi vanteen puolelle. Ei rengaskiilloketta silti kannata vanteille levittää.Swissvax Pneu ei toki ole ainoa hyväksi havaittu rengaskiilloke. Myös esimerkiksi Nanolex Tire & Rubber Restorer, Ultima Tire & Trim Guard Plus sekä Wolf´s Chemicals Black Out ovat toimivia tuotteita. Näillä on kaikilla erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia.Koko renkaan sivu on käsitelty rengaskiillokkeella, mutta kuvassa pinta näyttää todellista kiiltävämmältä. Paljaalle silmälle lopputulos näyttää sametinmustalta.Pneu tuottaa tasaisen satiinimaisen pinnan ilman ylimääräistä kiiltoa. Siten se sopii erinomaisesti myös vanhempiin klassikkoautoihin, joiden alla märkänä kiiltävät renkaat näyttäisivät lähinnä huvittavalta. Kestokin on muutaman viikon luokkaa, jota voi pitää hyvänä rengaskiillokkeelle. Luonnollisesti talven suolakelit lyhentävät kestoa merkittävästi, mutta ehkä tuote soveltuu muutenkin paremmin kesään.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa