27.8.2017 Ajoneuvot Testi: Swissvax Pneu – renkaat kauniin mustaksi ilman rumaa kiiltoa Ylös on levitetty rengaskiilloke, kun alaosa on vielä ilman. Ero on varsin dramaattinen kun sen näkee näin esitettynä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengaskiillokkeen nimen tulisi johtaa harhaan, sillä eihän rasvainen kiilto kuulu renkaisiin. Renkaat kun eivät kiillä edes uutuuttaan. Syvä musta sävy on saavutettavissa vanhoihinkin oikeilla aineilla. Auton pesu on nopein ja järkevin tapa saada auton ulkoasu kohentumaan. Seuraava pikaparannus on saatavilla muovi- ja kumipintoihin keskittymällä. Uudelta näyttävät muovit kohottavat auton ilmettä yllättäen jopa kiiltävää maalipintaa enemmän ja ainakin huomattavasti nopeammin.Vanha autoliikkeistä tuttu keino auton yleisilmeen parantamiseksi on rengaskiillokkeen käyttö. Syvän mustat kumit kasvattavat kontrastia, joka saa auton näyttämään edustavammalta. Uuden näköinen tasaisen musta satiinipinta on saavutettavissa renkaisiin oikeilla aineilla.Sana rengaskiilloke on kuitenkin ikävä, sillä eihän renkaiden tule kiiltää uutenakaan. Valitettavan suuri osa rengaskiillokkeista kuitenkin luo rasvaisen kiillon renkaiden sivuun. Tämä on myös luonut huonon maineen rengaskiillokkeille.Likaiset vanteet ja harmaantuneet renkaat saavat koko auton näyttämään hieman nuhjaantuneelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaatkin puhtaaksiLikaiselle pinnalle ei tule levittää yhtään mitään – eikä rengas tee poikkeusta. Muuten vaarana on ruskea ja laikukas lopputulos. Mahdollinen rasva tai öljy renkaiden kyljessä saattaa myös aiheuttaa epätoivottua kiiltoa.Renkaat pestään autonpesun yhteydessä samaan aikaan vanteiden kanssa. Tämä tehdään esipesun ja auton käsinpesun välissä. Renkaiden pesuun on suositeltavaa käyttää bioliuotinpesuainetta ja pehmeää harjaa. Sopiva laimennussuhde bioliuotinpesuaineelle on noin 1:5–1:20 hieman aineesta riippuen. Se ei ole tälläkään laimennuksella vahaturvallista, joten vanteita ja maalipintaa kannattaa varoa jos ne on suojattu vahalla.Bioliuotinpesuaine sumutetaan sopivaksi laimennettuna renkaan kylkeen.Välineet rengaskiillokkeelleRenkaiden on suositeltavaa antaa kuivua rauhassa pesun jälkeen, sillä kaikki rengaskiillokkeet eivät ole vesiliukoisia. Tasainen levittäminen kostealle renkaalle on joka tapauksessa hankalaa, joten jälki saattaa jäädä suttuiseksi.Pehmeä harja on kätevä apuväline bioliuotinpesuaineen kanssa renkaiden puhdistamiseen. Vastaavaa harjaa voi käyttää myös rengaskiillokkeen levittämiseen.Rengaskiillokkeen levittämiseen voi käyttää useita erilaisia välineitä. Vaahtomuovilevitin tai pensseli ovat hienostuneimpia vaihtoehtoja, mutta sopivan levityssienen voi leikata itselleen vaikkapa käyttämättömästä pesusienestä. Lopullinen valinta on makuasia.Rengaskiilloketta ei saa levittää kulutuspinnalle. Tämän suhteen tulee olla erityisen varovaisena moottoripyörien renkaiden kanssa. Aine levitetään tasaisesti renkaan näkyvälle sivupinnalle. Osa kiillokkeista vaatii jälkipyyhinnän hetken päästä, joten valmistajan ohjeita tulee noudattaa.Swissvax PneuSwissvaxin Pneu on vesipohjainen rengaskiilloke, eikä siten vahingoita renkaan kumia edes jatkuvasti käytettynä. Se itse asiassa hoitaa kumia hidastaen sen luonnollista ikääntymistä. Jälkipyyhintää levityksen jälkeen ei tarvitse tehdä.Puhdas rengas näyttää merkittävästi likaista paremmalta, mutta aika on jo muuttanut pinnan hieman harmaaksi.Pneu ei ole haitaksi maalipinnalle tai vanteille eikä edes niille mahdollisesti levitetyille suojatuotteille. Se ei myöskään sotke muita pintoja levitessään hieman esimerkiksi vanteen puolelle. Ei rengaskiilloketta silti kannata vanteille levittää.Swissvax Pneu ei toki ole ainoa hyväksi havaittu rengaskiilloke. Myös esimerkiksi Nanolex Tire & Rubber Restorer, Ultima Tire & Trim Guard Plus sekä Wolf´s Chemicals Black Out ovat toimivia tuotteita. Näillä on kaikilla erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia.Koko renkaan sivu on käsitelty rengaskiillokkeella, mutta kuvassa pinta näyttää todellista kiiltävämmältä. Paljaalle silmälle lopputulos näyttää sametinmustalta.Pneu tuottaa tasaisen satiinimaisen pinnan ilman ylimääräistä kiiltoa. Siten se sopii erinomaisesti myös vanhempiin klassikkoautoihin, joiden alla märkänä kiiltävät renkaat näyttäisivät lähinnä huvittavalta. Kestokin on muutaman viikon luokkaa, jota voi pitää hyvänä rengaskiillokkeelle. Luonnollisesti talven suolakelit lyhentävät kestoa merkittävästi, mutta ehkä tuote soveltuu muutenkin paremmin kesään.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle