31.7.2023 Ajoneuvot Tiesitkö tämän rallirenkaista? – Jyväskylän ralli ei vaadi kummoista rengasstrategiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaat eivät enää näyttele ratkaisevaa roolia rallin MM-sarjassa menestymisessä. Kaukana ovat ajat, jolloin rengasvalmistaja rahtasi pelkästään Jyväskylään 3000 rengasta. Suomen MM-ralli on yksi helpoimmista, mitä oikeaan rengasstrategiaan tulee. Renkaat on valittu kauan ennen kilpailun alkua, eivätkä olosuhteet Keski-Suomessa ole vielä koskaan jättäneet pulaan kilpailijoita.Pirellin MM-ralliohjelman johtaja Terenzio Testoni kertoo olosuhteiden olevan helposti ennakoitavissa - eikä silloin ole väliä, sataako vai paistaako.Pirellin MM-ralliohjelman johtaja Terenzio Testonin mukaan pehmeä rengas toimii Suomen rallissa.- Pehmeä rengas toimii Suomessa, koska pinta on aina irtonainen ja vauhtia paljon suorilla. Hypyissä rengas ehtii jäähtyä, ja pehmeän seoksen rengas myös toimii hyvin alhaisessa lämpötilassa, 50 - 100 asteessa. Suomessa mennään juuri näissä lämpötiloissa,Kova rengas tarkoittaa seokseltaan kestävämpää rengasta, joka lämpenee hitaammin ja tarjoaa vähemmän pitoa, mutta johon joutuu turvautumaan rajuissa olosuhteissa.- Kova rengas sopii ralleihin, kuten Sardinia ja Kreikka, koska niissä pinta ja vauhti ovat eri tasolla. Niissä ralleissa pehmeä seos tulisi kyseeseen vain sateella.On selvää, että märissä olosuhteissa rengas täytyy lämmittää optimilämpötilaan eri tavalla kuin kuivalla. Tästä johtuu se, kun kuljettajat erikoiskoetta lähestyessään tekevät ylimääräistä mutkittelua ja jarruttelua. Usein renkaan lämmittämiseen on mahdollisuus vain joidenkin satojen metrien verran asvaltoidulta siirtymäosuudelta käännyttäessä.- Jos keli on vetinen, lämpötila jää herkästi 50 asteen tuntumaan. Kuivalla päästään sataan, tai 120 asteeseen. Renkaan pinta alkaa sulaa, jos rengas lämpiää 150 asteeseen, mutta Suomessa ei ole koskaan niin kuuma.Siinä se on, kuten Juha Kankkunekin aikoinaan sanoi. Musta ja pyöreä Pirellin rallirengas.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enää rekoittainVielä 1990-luvun alkupuolella tehdastiimin ralliauto söi neljä uutta rengasta joka erikoiskokeella - aikana, jolloin ajettiin vielä yli 40 erikoiskoetta. Tämän vuoden kisassa erikoiskokeita on 22, jotka pitää selvitä kuudella rengaskerralla. Puhjenneet renkaat ovat pois kiintiöstä, mutta rallin testipätkälle on lisäksi varattu vielä neljä uutta rengasta.- Säännöt sallivat 24 + 4 rengasta. Kuluminen ei ole Suomessa ongelma, kuten se on Portugalissa, Sardiniassa ja Kreikassa.Autot käyvät huollossa Paviljongin alueella kisan aikana viidesti, joten tiimit asentavat joka kerta uuden setin renkaita autoon. Kuljettajasta riippuen, autossa kulkee jokaisella osuudella yksi tai kaksi vararengasta mukana.- Neljä uutta rengasta on jokaiselle jaksolle. Jos ne eivät riitä, sitten syödään seuraavan kierroksen renkaita.Huippukuljettajilla on monenlaisia ajotyylejä, mutta niin tarkasti italialaispomo ei osaa heitä tunnistaa, että voisi rengasta katsomalla kertoa, kuka sillä on ajanut.- Vaikea sitä on sanoa. Kuljettaja on voinut olla epäonninen, sillä kaikki nopeat kuljettajat rikkovat renkaita ja vanteita. Osumilta ei voi välttyä.Kunniamaininnan saa hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä, jonka Toyotan alta saa useimmiten ruuvata irti tasaisesti kuluneet ja tehtävänsä tehneet renkaat. Salaisuus löytyy jouhevassa ja vauhdikkaassa ajotyylissä.- Kalle on kohtelias renkaille. Aina kun on liukasta, hänestä tulee entistä nopeampi, Testoni kehaisee.Kalle Rovanperän ajotyyli on kohtelias renkaita ajatellen.Kalenteri määritteleeSopimussuhteessa olevien tiimien ei tarvitse yksin pähkäillä rengasasioita, sillä Pirelli varmistaa yhteistyön sujuvuuden omalla miestyövoimallaan.- Jokaisessa tiimissä on apuna yksi insinööreistämme. He antavat tiimeille ohjeet lämpötilan ja paineen suhteen erikoiskoekohtaisesti. Yhteistyö on toiminut hyvin. Kauden alku oli vaikea, mutta nyt side on vahva. Saamme helposti maksimin irti renkaasta.On selvää, että usean kuljettajan tuoma data vuoden ajalta on mittavassa roolissa, kun uutta ja entistä nopeampaa ja kestävämpää rengasta kehitetään. Raamit kehitystyölle asettaa kuitenkin rallikalenteri, joka pitää olla tiedossa ennen kuin suuntaviivat lyödään lukkoon.- Tavallisesti päätämme kehittää renkaan vuodeksi kerrallaan. Jos kalenteriin on tulossa uusi ralli, pitää olla varma, että se sopii myös siihen. Yksi asia on löytää uusi teknologia ja toinen liittyy kalenteriin, jossa on monta erilaista kisaa. Uusi asvalttiralli Saksassa näyttää liukkaalta, mutta odotetaan ensin kalenteri ennen kuin päätetään jatkosta.Italialaisvalmistajalla on luottamusta suomalaiseen osaamiseen. Vaikka Toni Gardemeisterin aktiiviurasta on jo vierähtänyt hyvä tovi, on valkealainen yritysjohtaja yhä Testonin papereissa sopivana testikuljettajana.Gardemeister on vastannut rengastesteistä Rally2-autolla.- Toni ajoi testiä renkaalla, joka on tehty avoimille markkinoille, eli rallin SM-sarjaan ja muihin kansallisiin sarjoihin. Meillä on kaksi eri kehitysohjelmaa. Toisessa prioriteettina on kehittää tasainen rengas ja avoimille markkinoille tulossa olevasta sorarenkaasta vastaavasti nopea. Suomessa meitä edustaa Teemu Asunmaa, kertoo Testoni.Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi